Tato bakalářská práce se zabývá tématem reprezentace Asiatů a zejména asijsko-americké
menšiny v amerických filmech. Zkoumá vývoj přístupu Američanů k Asiatům v průběhu času,
vliv médií na veřejnost a pojmenovává konkrétní stereotypy, za pomoci kterých je často na Asiaty nahlíženo. Poznatky poté aplikuje v praktické analýze filmů My Geisha (1962) a Crazy Rich Asians (2018) a jejich přístup k zobrazování Asiatů na stříbrném plátně.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of Asian and Asian-American representation in
American film. It examines the development of the way Asians were and are treated by
Westerners, namely Americans, the effect media has on general public and describes
stereotypes, which are often associated with Asians. It then applies this information in the analysis of the two films My Geisha (1962) and Crazy Rich Asians (2018) and the way they approach Asian representation on the silver screen.
Klíčová slova
Američané asijského původu, americké filmy, reprezentace, menšina, stereotypy, whitewashing
Klíčová slova v angličtině
Asian Americans, American film, representation, minority, stereotypes, whitewashing
Rozsah průvodní práce
42 s. (67 007 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem reprezentace Asiatů a zejména asijsko-americké
menšiny v amerických filmech. Zkoumá vývoj přístupu Američanů k Asiatům v průběhu času,
vliv médií na veřejnost a pojmenovává konkrétní stereotypy, za pomoci kterých je často na Asiaty nahlíženo. Poznatky poté aplikuje v praktické analýze filmů My Geisha (1962) a Crazy Rich Asians (2018) a jejich přístup k zobrazování Asiatů na stříbrném plátně.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of Asian and Asian-American representation in
American film. It examines the development of the way Asians were and are treated by
Westerners, namely Americans, the effect media has on general public and describes
stereotypes, which are often associated with Asians. It then applies this information in the analysis of the two films My Geisha (1962) and Crazy Rich Asians (2018) and the way they approach Asian representation on the silver screen.
Klíčová slova
Američané asijského původu, americké filmy, reprezentace, menšina, stereotypy, whitewashing
Klíčová slova v angličtině
Asian Americans, American film, representation, minority, stereotypes, whitewashing
Zásady pro vypracování
Závěrečná práce se bude zabývat zobrazením Asiatů a Američanů asijského původu ve vybraných amerických filmech. V úvodu práce studentka nastíní historicko-kulturní kontext ohledně asijské menšiny v USA, konkrétně zmíní přístupy k asijským přistěhovalcům a určité stereotypy či předsudky (např. rasa a rasismus, nerozlišování jednotlivých asijských národností, asijské karikatury, "Dragon ladies", apod.). Studentka také krátce zmíní literární postavy (Fu-Manchu a další), které ovlivňovaly většinovou společnost v jejich pohledu na Asiaty. Dále studentka také nadefinuje termíny, se kterými bude pracovat v analytické části (např. menšina, "hyphenated identity," orientalismus, žlutá hrozba, apod.). Jádrem práce bude analýza vybraných filmů z hlediska způsobu, jak přistupují k výše zmíněným stereotypům, předsudkům, zobrazení Asiatů/Američanů asijského původu obecně, atd. Studentka také pojedná o žánrovém zařazení vybraných filmů. Ve svých analýzách bude odkazovat na primární díla, své vývody bude konfrontovat/opírat o sekundární zdroje, případně kritické filmové recenze. Závěrem analýzy shrne a vysloví obecnější závěr ohledně zobrazení Asiatů a Američanů asijského původu ve vybraných filmech.
Zásady pro vypracování
Závěrečná práce se bude zabývat zobrazením Asiatů a Američanů asijského původu ve vybraných amerických filmech. V úvodu práce studentka nastíní historicko-kulturní kontext ohledně asijské menšiny v USA, konkrétně zmíní přístupy k asijským přistěhovalcům a určité stereotypy či předsudky (např. rasa a rasismus, nerozlišování jednotlivých asijských národností, asijské karikatury, "Dragon ladies", apod.). Studentka také krátce zmíní literární postavy (Fu-Manchu a další), které ovlivňovaly většinovou společnost v jejich pohledu na Asiaty. Dále studentka také nadefinuje termíny, se kterými bude pracovat v analytické části (např. menšina, "hyphenated identity," orientalismus, žlutá hrozba, apod.). Jádrem práce bude analýza vybraných filmů z hlediska způsobu, jak přistupují k výše zmíněným stereotypům, předsudkům, zobrazení Asiatů/Američanů asijského původu obecně, atd. Studentka také pojedná o žánrovém zařazení vybraných filmů. Ve svých analýzách bude odkazovat na primární díla, své vývody bude konfrontovat/opírat o sekundární zdroje, případně kritické filmové recenze. Závěrem analýzy shrne a vysloví obecnější závěr ohledně zobrazení Asiatů a Američanů asijského původu ve vybraných filmech.
Seznam doporučené literatury
Cardiff, Jack. 1962. My Geisha. Paramount Pictures.
Chan, Felicia. "Cosmopolitan Pleasures and Affects; Or Why Are We Still Talking about Yellowface in Twenty-First-Century Cinema?” Alphaville: Journal of Film and Screen Media, no. 14, Winter 2017.
Cheung, King-Kok. An Interethnic Companion to Asian American Literature. UK: Cambridge University Press, 1996.
Chu, Jon M. 2018. Crazy Rich Asians. Warner Bros. Pictures.
Cimino, Michael. 1985. Year of the Dragon. MGM/UA Entertainment Company.
Ma, Sheng-mei. The Deathly Embrace: Orientalism and Asian American Identity. USA: University of Minnesota Press, 2000.
Marchetti, Gina. Romance and the Yellow Peril: Race, Sex, and Discursive Strategies in Hollywood Fiction. USA: University of California Press, 1993.
Passo, Sheridan. The Asian Mystique: Dragon Ladies, Geisha Girls, and Our Fantasies of the Exotic Orient. USA: PublicAffairs, 2009.
Quine, Richard. 1960. The World of Suzie Wong. Paramount Pictures.
Said, Edward. Orientalism. UK: Penguin UK, 2003.
Xing, Jun. Asian America Through the Lens: History, Representations, and Identity. UK: AltaMira Press, 1998.
Seznam doporučené literatury
Cardiff, Jack. 1962. My Geisha. Paramount Pictures.
Chan, Felicia. "Cosmopolitan Pleasures and Affects; Or Why Are We Still Talking about Yellowface in Twenty-First-Century Cinema?” Alphaville: Journal of Film and Screen Media, no. 14, Winter 2017.
Cheung, King-Kok. An Interethnic Companion to Asian American Literature. UK: Cambridge University Press, 1996.
Chu, Jon M. 2018. Crazy Rich Asians. Warner Bros. Pictures.
Cimino, Michael. 1985. Year of the Dragon. MGM/UA Entertainment Company.
Ma, Sheng-mei. The Deathly Embrace: Orientalism and Asian American Identity. USA: University of Minnesota Press, 2000.
Marchetti, Gina. Romance and the Yellow Peril: Race, Sex, and Discursive Strategies in Hollywood Fiction. USA: University of California Press, 1993.
Passo, Sheridan. The Asian Mystique: Dragon Ladies, Geisha Girls, and Our Fantasies of the Exotic Orient. USA: PublicAffairs, 2009.
Quine, Richard. 1960. The World of Suzie Wong. Paramount Pictures.
Said, Edward. Orientalism. UK: Penguin UK, 2003.
Xing, Jun. Asian America Through the Lens: History, Representations, and Identity. UK: AltaMira Press, 1998.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila téma své BP a snažila se vyjádřit ke komentářům v hodnocení. Na mnohé otázky nebyla schopná reagovat. Komise se tedy shodla na hodnocení E.