Tato bakalářská práce se zabývá kategorií vznešena a zkoumá způsoby, jakými lze vznešeno aplikovat při rozboru díla Davida Lynche. Teoretická část nastiňuje rozličné koncepce této kategorie, počínaje od pojetí tradičních, jako je například řečnické či přírodní vznešeno, až po moderní koncepce, mezi které se řadí vznešeno postmoderní, digitální, technologické či kinematografické. Obsahem praktické části je analýza Lynchových děl a metod, jakými tato díla pracují s různými koncepcemi kategorie vznešena a k jakým pojetím v konkrétních případech inklinují. Předmětem analýzy jsou snímky Městečko Twin Peaks, Zběsilost v srdci, Lost Highway, Mulholland Drive a Twin Peaks: The Return.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the category of the Sublime and explores how the Sublime can be used when analyzing the work of David Lynch. The theoretical chapter outlines various concepts of the Sublime, starting from the traditional concepts such as the rhetoric and the natural Sublime, and continues onto modern concepts, including the postmodern, digital, technological, and cinematic Sublime. The practical part analyzes how Lynch's work utilizes different variants of the Sublime and to which concepts it inclines in specific cases. The analysis is performed on works such as Twin Peaks, Wild at Heart, Lost Highway, Mulholland Drive, and Twin Peaks: The Return.
Klíčová slova
Vznešeno, David Lynch, Edmund Burke, Městečko Twin Peaks, zděšení
Klíčová slova v angličtině
The Sublime, David Lynch, Edmund Burke, Twin Peaks, terror
Rozsah průvodní práce
48 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá kategorií vznešena a zkoumá způsoby, jakými lze vznešeno aplikovat při rozboru díla Davida Lynche. Teoretická část nastiňuje rozličné koncepce této kategorie, počínaje od pojetí tradičních, jako je například řečnické či přírodní vznešeno, až po moderní koncepce, mezi které se řadí vznešeno postmoderní, digitální, technologické či kinematografické. Obsahem praktické části je analýza Lynchových děl a metod, jakými tato díla pracují s různými koncepcemi kategorie vznešena a k jakým pojetím v konkrétních případech inklinují. Předmětem analýzy jsou snímky Městečko Twin Peaks, Zběsilost v srdci, Lost Highway, Mulholland Drive a Twin Peaks: The Return.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the category of the Sublime and explores how the Sublime can be used when analyzing the work of David Lynch. The theoretical chapter outlines various concepts of the Sublime, starting from the traditional concepts such as the rhetoric and the natural Sublime, and continues onto modern concepts, including the postmodern, digital, technological, and cinematic Sublime. The practical part analyzes how Lynch's work utilizes different variants of the Sublime and to which concepts it inclines in specific cases. The analysis is performed on works such as Twin Peaks, Wild at Heart, Lost Highway, Mulholland Drive, and Twin Peaks: The Return.
Klíčová slova
Vznešeno, David Lynch, Edmund Burke, Městečko Twin Peaks, zděšení
Klíčová slova v angličtině
The Sublime, David Lynch, Edmund Burke, Twin Peaks, terror
Zásady pro vypracování
Poté, co pojem "vznešeno" (angl. "Sublime") upoutal pozornost antických filosofů, stal se stěžejním pro evropské romantiky. V současnosti je zájem o tuto problematiku znovu na vzestupu, což je patrné z diskusí o tzv. "digital sublime" či "postmodern sublime". Cílem práce je prozkoumat, jakým způsobem lze "vznešeno" využít pro poznání filmového díla Davida Lynche. Autor nejprve nastíní různorodost konceptualizace této kategorie (Longinus, John Dennis, Joseph Addison, Edmund Burke, aj.). Vzhledem k zaměření na filmovou tvorbu svou pozornost zacílí i na tzv. "cinematic sublime" a osvětlí jeho podstatu. Následně na tomto základu provede detailní analýzu vybraných snímků Davida Lynche (např. Twin Peaks, Mulholland Drive a Lost Highway). Smyslem poznání bude zmapovat, k jakému z tradičních či novějších pojetí jeho díla inklinují a jak s nimi pracují. Vzhledem k důležitosti pragmatického dopadu na diváka může autor využít i poznatky z recepční estetiky (Reader-response theory).
Zásady pro vypracování
Poté, co pojem "vznešeno" (angl. "Sublime") upoutal pozornost antických filosofů, stal se stěžejním pro evropské romantiky. V současnosti je zájem o tuto problematiku znovu na vzestupu, což je patrné z diskusí o tzv. "digital sublime" či "postmodern sublime". Cílem práce je prozkoumat, jakým způsobem lze "vznešeno" využít pro poznání filmového díla Davida Lynche. Autor nejprve nastíní různorodost konceptualizace této kategorie (Longinus, John Dennis, Joseph Addison, Edmund Burke, aj.). Vzhledem k zaměření na filmovou tvorbu svou pozornost zacílí i na tzv. "cinematic sublime" a osvětlí jeho podstatu. Následně na tomto základu provede detailní analýzu vybraných snímků Davida Lynche (např. Twin Peaks, Mulholland Drive a Lost Highway). Smyslem poznání bude zmapovat, k jakému z tradičních či novějších pojetí jeho díla inklinují a jak s nimi pracují. Vzhledem k důležitosti pragmatického dopadu na diváka může autor využít i poznatky z recepční estetiky (Reader-response theory).
Seznam doporučené literatury
Primární zdroje:
Lynch, David, and Mark Frost, dir. Twin Peaks. United States: CBS Television Distribution, 1990.
Lynch, David, dir. Mulholland Drive. United States: Universal Pictures, 2001.
Lynch, David, dir. Lost Highway. United States: October Films, 1997.
Sekundární zdroje:
Addison, Joseph. "The Pleasures of the Imagination.” The Spectator, nos. 411 – 421 (June 21 – July 3, 1712).
Burke, Edmund. A Philosophical Enquiry Into The Origin Of Our Ideas Of The Sublime And Beautiful. Edited by Adam Phillips. Oxford: Oxford University Press, 1998.
Carroll, Nathan, ed. The Cinematic Sublime: Negative Pleasures, Structuring Absences. Bristol and Chicago: Intellect Ltd., 2020.
Dennis, John. The Grounds of Criticism in Poetry (1704). Ann Arbor: University of Michigan Library, 2007.
Flisfeder, Matthew. The Symbolic, The Sublime, And Slavoj Žižek's Theory Of Film. New York: Palgrave Macmillan, 2012.
Holmqvist, Kenneth, and Jaroslaw Płuciennik. "A Short Guide to the Theory of the Sublime.” Style 36, no. 4 (2002): 718-36.
Jennings, Danny Roy. "The Aesthetics of Nature and the Cinematic Sublime: A Creative Investigation into an Organic Transcendental Film Style.” PhD diss., Curtin University, 2017.
Roche, David. "The Death of the Subject in David Lynch’s Lost Highway and Mulholland Drive.” E-Rea, no. 2.2 (October 15, 2004).
Shaw, Philip. The Sublime. Abingdon, Oxon: Routledge, 2007.
Zizek, Slavoj. The Art Of The Ridiculous Sublime: On David Lynch’s Lost Highway. Seattle: University of Washington. Walter Chapin Simpson Center for the Humanities, 2000.
Seznam doporučené literatury
Primární zdroje:
Lynch, David, and Mark Frost, dir. Twin Peaks. United States: CBS Television Distribution, 1990.
Lynch, David, dir. Mulholland Drive. United States: Universal Pictures, 2001.
Lynch, David, dir. Lost Highway. United States: October Films, 1997.
Sekundární zdroje:
Addison, Joseph. "The Pleasures of the Imagination.” The Spectator, nos. 411 – 421 (June 21 – July 3, 1712).
Burke, Edmund. A Philosophical Enquiry Into The Origin Of Our Ideas Of The Sublime And Beautiful. Edited by Adam Phillips. Oxford: Oxford University Press, 1998.
Carroll, Nathan, ed. The Cinematic Sublime: Negative Pleasures, Structuring Absences. Bristol and Chicago: Intellect Ltd., 2020.
Dennis, John. The Grounds of Criticism in Poetry (1704). Ann Arbor: University of Michigan Library, 2007.
Flisfeder, Matthew. The Symbolic, The Sublime, And Slavoj Žižek's Theory Of Film. New York: Palgrave Macmillan, 2012.
Holmqvist, Kenneth, and Jaroslaw Płuciennik. "A Short Guide to the Theory of the Sublime.” Style 36, no. 4 (2002): 718-36.
Jennings, Danny Roy. "The Aesthetics of Nature and the Cinematic Sublime: A Creative Investigation into an Organic Transcendental Film Style.” PhD diss., Curtin University, 2017.
Roche, David. "The Death of the Subject in David Lynch’s Lost Highway and Mulholland Drive.” E-Rea, no. 2.2 (October 15, 2004).
Shaw, Philip. The Sublime. Abingdon, Oxon: Routledge, 2007.
Zizek, Slavoj. The Art Of The Ridiculous Sublime: On David Lynch’s Lost Highway. Seattle: University of Washington. Walter Chapin Simpson Center for the Humanities, 2000.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student vysvětlil hl.myšlenky své práce i koncepty se kterými pracuje. Vysvětlil počáteční teze a porovnal je s výstupy svých analýz. Výborně zareagoval na komentáře v posudcích a zodpověděl otázky obou hodnotitelů.