This diploma thesis deals with the Greek myth of Medea and its depiction in modern tragedy, namely in the dramas Medea by Robinson Jeffers and By the Bog of Cats by Marina Carr. The thesis is structured into four chapters. The first chapter is devoted to tragedy and myth. The primary focus is on the theoretical framework related to tragedy, the theories of Aristotle, Hegel, Nietzsche and Steiner are discussed. The next section introduces Greek mythology and the following section offers an overview of the development of tragedy as a literary genre. The second chapter is dedicated to the myth of Medea and it offers an overview of its gradual development from Ancient Greece to the brink of the 21st century. The two remaining chapters contain the practical analysis. The aim of the thesis is to compare the two different approaches to the myth of Medea and also to determine the role and viability of tragedy and myth in modern society through the analysis of the selected plays.
Anotace v angličtině
Tato diplomová se věnuje řeckému mýtu o Médeii a jeho ztvárnění v moderní tragédii, jmenovitě v dílech "Medea" Robinsona Jefferse a "By the Bog of Cats" Mariny Carrové. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola pojednává o tragédii a mýtu. Primárně se zaměřuje na teoretický rámec tragédie, představeny jsou teorie Aristotela, Hegela, Nietzscheho a Steinera. Další část se zabývá řeckou mytologií a následuje přehled vývoje tragédie jako dramatického žánru. Druhá kapitola je věnována samotnému mýtu o Médeii a nabízí rámcový přehled jeho postupného vývoje od antického Řecka až k prahu 21. století. Dvě zbývající kapitoly obsahují praktický rozbor vybraných děl. Cílem práce je porovnat dva odlišné přístupy k mýtu o Médeii a také určit roli a životaschopnost tragédie a mýtu v moderní společnosti, čehož se snaží dosáhnout prostřednictvím analýzy vybraných divadelních her.
This diploma thesis deals with the Greek myth of Medea and its depiction in modern tragedy, namely in the dramas Medea by Robinson Jeffers and By the Bog of Cats by Marina Carr. The thesis is structured into four chapters. The first chapter is devoted to tragedy and myth. The primary focus is on the theoretical framework related to tragedy, the theories of Aristotle, Hegel, Nietzsche and Steiner are discussed. The next section introduces Greek mythology and the following section offers an overview of the development of tragedy as a literary genre. The second chapter is dedicated to the myth of Medea and it offers an overview of its gradual development from Ancient Greece to the brink of the 21st century. The two remaining chapters contain the practical analysis. The aim of the thesis is to compare the two different approaches to the myth of Medea and also to determine the role and viability of tragedy and myth in modern society through the analysis of the selected plays.
Anotace v angličtině
Tato diplomová se věnuje řeckému mýtu o Médeii a jeho ztvárnění v moderní tragédii, jmenovitě v dílech "Medea" Robinsona Jefferse a "By the Bog of Cats" Mariny Carrové. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola pojednává o tragédii a mýtu. Primárně se zaměřuje na teoretický rámec tragédie, představeny jsou teorie Aristotela, Hegela, Nietzscheho a Steinera. Další část se zabývá řeckou mytologií a následuje přehled vývoje tragédie jako dramatického žánru. Druhá kapitola je věnována samotnému mýtu o Médeii a nabízí rámcový přehled jeho postupného vývoje od antického Řecka až k prahu 21. století. Dvě zbývající kapitoly obsahují praktický rozbor vybraných děl. Cílem práce je porovnat dva odlišné přístupy k mýtu o Médeii a také určit roli a životaschopnost tragédie a mýtu v moderní společnosti, čehož se snaží dosáhnout prostřednictvím analýzy vybraných divadelních her.
Divadelní hry Medea Robinsona Jefferse a By the Bog of Cats Mariny Carrové se vracejí k mytickému vyprávění o kouzelnici Médei, pokaždé však z jiné perspektivy. Práce se pokusí o komparaci těchto dvou dramat se zaměřením právě na rozličné uchopení podstaty tohoto řeckého mýtu.
Zásady pro vypracování
Divadelní hry Medea Robinsona Jefferse a By the Bog of Cats Mariny Carrové se vracejí k mytickému vyprávění o kouzelnici Médei, pokaždé však z jiné perspektivy. Práce se pokusí o komparaci těchto dvou dramat se zaměřením právě na rozličné uchopení podstaty tohoto řeckého mýtu.
Seznam doporučené literatury
Carr, Marina. Plays 1. London: Faber and Faber, 1999.
Jeffers, Robinson. Medea. New York: Samuel French Inc Plays, 1976.
Clauss, James J., and Sarah Iles Johnston, eds. Medea: Essays on Medea in Myth, Literature, Philosophy, and Art. New Jersey: Princeton University Press, 1997.
Dowden, Ken. The Uses of Greek Mythology. London: Routledge, 1992.
Edmunds, Lowell. Approaches to Greek Myth. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1990.
Griffiths, Emma. Medea. London: Routledge, 2006.
Hopman, Marianne. "Revenge and Mythopoiesis in Euripides' "Medea".” Transactions of the American Philological Association (1974-2014) 138, no. 1 (Spring 2008): 155-183. http://www.jstor.org/stable/40212078.
Kader, Emily L. "The Anti-Exile in Marina Carr's "By the Bog of Cats..."” Nordic Irish Studies 4, (2005): 167-187. http://www.jstor.org/stable/30001527.
McMullan, Anna, and Cathy Leeney, eds. The Theatre of Marina Carr: Before Rules Was Made. Dublin: Carysfort Press, 2002.
Richardson, Edmund. "Re-Living the Apocalypse: Robinson Jeffers' "Medea".” International Journal of the Classical Tradition 11, no. 3 (Winter 2005): 369-82. http://www.jstor.org/stable/30221989.
Van Zyl Smit, Betine. "MEDEA THE FEMINIST.” Acta Classica, no. 45 (2002): 101-122. http://www.jstor.org/stable/24595328.
Wygant, Amy. Medea, Magic, and Modernity in France: Stages and Histories, 1553-1797. London: Routledge, 2007.
Vernant, Jean-Pierre. 2012. Počátky řeckého myšlení. 2., opr. vyd. Oikúmené, sv. 102. Praha: Oikoymenh.
Kerényi, Karl. 1996. Mytologie Řeků. Vol. 1, Příběhy bohů a lidí. Oikúmené. Praha: Oikoymenh.
Seznam doporučené literatury
Carr, Marina. Plays 1. London: Faber and Faber, 1999.
Jeffers, Robinson. Medea. New York: Samuel French Inc Plays, 1976.
Clauss, James J., and Sarah Iles Johnston, eds. Medea: Essays on Medea in Myth, Literature, Philosophy, and Art. New Jersey: Princeton University Press, 1997.
Dowden, Ken. The Uses of Greek Mythology. London: Routledge, 1992.
Edmunds, Lowell. Approaches to Greek Myth. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1990.
Griffiths, Emma. Medea. London: Routledge, 2006.
Hopman, Marianne. "Revenge and Mythopoiesis in Euripides' "Medea".” Transactions of the American Philological Association (1974-2014) 138, no. 1 (Spring 2008): 155-183. http://www.jstor.org/stable/40212078.
Kader, Emily L. "The Anti-Exile in Marina Carr's "By the Bog of Cats..."” Nordic Irish Studies 4, (2005): 167-187. http://www.jstor.org/stable/30001527.
McMullan, Anna, and Cathy Leeney, eds. The Theatre of Marina Carr: Before Rules Was Made. Dublin: Carysfort Press, 2002.
Richardson, Edmund. "Re-Living the Apocalypse: Robinson Jeffers' "Medea".” International Journal of the Classical Tradition 11, no. 3 (Winter 2005): 369-82. http://www.jstor.org/stable/30221989.
Van Zyl Smit, Betine. "MEDEA THE FEMINIST.” Acta Classica, no. 45 (2002): 101-122. http://www.jstor.org/stable/24595328.
Wygant, Amy. Medea, Magic, and Modernity in France: Stages and Histories, 1553-1797. London: Routledge, 2007.
Vernant, Jean-Pierre. 2012. Počátky řeckého myšlení. 2., opr. vyd. Oikúmené, sv. 102. Praha: Oikoymenh.
Kerényi, Karl. 1996. Mytologie Řeků. Vol. 1, Příběhy bohů a lidí. Oikúmené. Praha: Oikoymenh.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila téma a závěry své práce. Na dotazy vznesené v posudcíchdokázala odpovědět uspokojivě, projev byl kultivovaný, obhajoba celkově dobře připravená.