COVID-19 ovlivnil životy mnoha lidí, když se z neznámého virusu velmi rychle stala pandemie ohrožující celý svět. Toto vedlo k zaměření pozornosti a vysílání zpráv všemi hromadnými sdělovacími prostředky. Ty mají významnou roli v předávání zpráv lidem takovým způsobem, aby co nejvíce odpovídaly pravdě. Nicméně, ne vždy tomu tak je, neboť sdělovací prostředky šíří zprávy se skrytou ideologií jím vlastní, která ve svém důsledku způsobuje strach a nejistotu. Toto se děje většinou skrze narativní techniky, které nemusí být na první pohled znát. Tudíž, tato práce si dává za cíl tyto techniky zanalyzovat ve dvou britských novinách za účelem zjistit, jaké techniky se využívají a jaký potencionální dopad na čtenáře mohou mít.
Anotace v angličtině
COVID-19 affected the lives of many people as this unknown virus became very fast a pandemic. As a result, all mass media were interested in communicating news concerning this pandemic. The mass media have a crucial role in communicating events as truthfully as possible; nevertheless, many mass media communicate messages with a hidden ideology to spread fear and uncertainty, usually using narrative techniques which might be imperceptible at first sight. Therefore, this thesis aims to analyse two British newspapers to find out whether these narrative techniques are employed and what possible impact they could have on their readers.
COVID-19 ovlivnil životy mnoha lidí, když se z neznámého virusu velmi rychle stala pandemie ohrožující celý svět. Toto vedlo k zaměření pozornosti a vysílání zpráv všemi hromadnými sdělovacími prostředky. Ty mají významnou roli v předávání zpráv lidem takovým způsobem, aby co nejvíce odpovídaly pravdě. Nicméně, ne vždy tomu tak je, neboť sdělovací prostředky šíří zprávy se skrytou ideologií jím vlastní, která ve svém důsledku způsobuje strach a nejistotu. Toto se děje většinou skrze narativní techniky, které nemusí být na první pohled znát. Tudíž, tato práce si dává za cíl tyto techniky zanalyzovat ve dvou britských novinách za účelem zjistit, jaké techniky se využívají a jaký potencionální dopad na čtenáře mohou mít.
Anotace v angličtině
COVID-19 affected the lives of many people as this unknown virus became very fast a pandemic. As a result, all mass media were interested in communicating news concerning this pandemic. The mass media have a crucial role in communicating events as truthfully as possible; nevertheless, many mass media communicate messages with a hidden ideology to spread fear and uncertainty, usually using narrative techniques which might be imperceptible at first sight. Therefore, this thesis aims to analyse two British newspapers to find out whether these narrative techniques are employed and what possible impact they could have on their readers.
The MA thesis deals with the worldwide COVID-19 pandemic and its representation in the discourse of selected English-language newspapers. The first part of the thesis provides the theoretical background for the analysis: it focuses on media discourse and medical discourse as well as explains the main tenets of Critical Discourse Analysis and its relevance to the analysis of the news articles collected for the purpose of the study. The second part of the thesis provides an analysis of selected discursive strategies in the articles and explains their function. The study aims to demonstrate the effect that the choice of specific discursive strategies may have on the perception of the pandemic by the general public.
Zásady pro vypracování
The MA thesis deals with the worldwide COVID-19 pandemic and its representation in the discourse of selected English-language newspapers. The first part of the thesis provides the theoretical background for the analysis: it focuses on media discourse and medical discourse as well as explains the main tenets of Critical Discourse Analysis and its relevance to the analysis of the news articles collected for the purpose of the study. The second part of the thesis provides an analysis of selected discursive strategies in the articles and explains their function. The study aims to demonstrate the effect that the choice of specific discursive strategies may have on the perception of the pandemic by the general public.
Seznam doporučené literatury
Bednarek, Monika, and Helen Caple. 2012. News Discourse. London/New York: Continuum
Bell, Alan. 1991. The Language of News Media. Oxford: Blackwell.
Carter, Ronald, and Angela Goddard. 2016. How to Analyse Texts: A Toolkit for Students of English. London: Routledge.
Eagleton, J. 2004. 'SARS: "It's as Bad as We Feared but Dared not Say'", English 11 Today 20: 34-45.
Trčková, D., 2015. Representations of natural catastrophes in newspaper discourse. Brno: Masaryk University.
van Dijk, T. 2006. Discourse and manipulation. Discourse & Society 17 (2), 359-383.
Wallis, P. And Nerlich, B., 2005. Disease metaphors in new epidemics: The UK 20 media framing of the 2003 SARS epidemic. Social Science and Medicine, vol. 21 60, pp. 2629-2639
Wodak, R. 2002. Aspect of critical discourse analysis. ZFAL 36, 5-31
Seznam doporučené literatury
Bednarek, Monika, and Helen Caple. 2012. News Discourse. London/New York: Continuum
Bell, Alan. 1991. The Language of News Media. Oxford: Blackwell.
Carter, Ronald, and Angela Goddard. 2016. How to Analyse Texts: A Toolkit for Students of English. London: Routledge.
Eagleton, J. 2004. 'SARS: "It's as Bad as We Feared but Dared not Say'", English 11 Today 20: 34-45.
Trčková, D., 2015. Representations of natural catastrophes in newspaper discourse. Brno: Masaryk University.
van Dijk, T. 2006. Discourse and manipulation. Discourse & Society 17 (2), 359-383.
Wallis, P. And Nerlich, B., 2005. Disease metaphors in new epidemics: The UK 20 media framing of the 2003 SARS epidemic. Social Science and Medicine, vol. 21 60, pp. 2629-2639
Wodak, R. 2002. Aspect of critical discourse analysis. ZFAL 36, 5-31
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila výsledky svého výzkumu a reagovala na otázky z posudků. Na zákl.doplňujících informací, které studentka prezentovala, se komise shodla na honocení C.