This diploma thesis deals with the topic of developing learner autonomy in lower-secondary English classes. The theoretical part defines the concept of learner autonomy and puts it into the broader context of current educational paradigms and approaches to education. Subsequently, it discusses conditions for learner autonomy development and specific strategies and techniques supporting the development of learner autonomy in ELT classes. The practical part contains a case study. The aim of the study is to find out whether and how learner autonomy is being developed in the selected lower-secondary English class.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce se zabývá tématem rozvoje autonomie žáků v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Teoretická část definuje koncept autonomie žáka a zasazuje ho do širšího kontextu současných vzdělávacích paradigmat a přístupů ke vzdělávání. Následně rozebírá podmínky a konkrétní strategie a techniky, které podporují rozvoj autonomie v hodinách anglického jazyka. Praktická část obsahuje případovou studii, jejímž cílem je zjistit, zda a jak je v hodinách anglického jazyka ve vybrané třídě na druhém stupni základní školy rozvíjena autonomie žáků.
Klíčová slova
English language teaching, lifelong learning, learner autonomy, list of features of learner autonomy development, case study
Klíčová slova v angličtině
výuka anglického jazyka, celoživotní vzdělávání, autonomie žáka, seznam znaků rozvoje autonomie žáka, případová studie
Rozsah průvodní práce
108
Jazyk
AN
Anotace
This diploma thesis deals with the topic of developing learner autonomy in lower-secondary English classes. The theoretical part defines the concept of learner autonomy and puts it into the broader context of current educational paradigms and approaches to education. Subsequently, it discusses conditions for learner autonomy development and specific strategies and techniques supporting the development of learner autonomy in ELT classes. The practical part contains a case study. The aim of the study is to find out whether and how learner autonomy is being developed in the selected lower-secondary English class.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce se zabývá tématem rozvoje autonomie žáků v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Teoretická část definuje koncept autonomie žáka a zasazuje ho do širšího kontextu současných vzdělávacích paradigmat a přístupů ke vzdělávání. Následně rozebírá podmínky a konkrétní strategie a techniky, které podporují rozvoj autonomie v hodinách anglického jazyka. Praktická část obsahuje případovou studii, jejímž cílem je zjistit, zda a jak je v hodinách anglického jazyka ve vybrané třídě na druhém stupni základní školy rozvíjena autonomie žáků.
Klíčová slova
English language teaching, lifelong learning, learner autonomy, list of features of learner autonomy development, case study
Klíčová slova v angličtině
výuka anglického jazyka, celoživotní vzdělávání, autonomie žáka, seznam znaků rozvoje autonomie žáka, případová studie
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci bude zabývat problematikou rozvoje autonomie žáků v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základní školy. V teoretické části nejprve představí koncept autonomie a jejího rozvoje u žáků, a to z pohledu synchronního a diachronního. Dále se diplomantka bude zabývat možnostmi, jak rozvíjet autonomii žáků 2. stupně základní školy v hodinách anglického jazyka - bude diskutovat role aktérů vzdělávacího procesu a různé strategie a techniky, který rozvoj autonomie v souladu s obecnými cíli základního vzdělávání podporují.
Empirická část bude obsahovat případovou studii jedné třídy vybrané základní školy, jejímž cílem bude zjistit, zda a jak učitel/ka rozvíjí v hodinách angličtiny autonomii žáků. V kvalitativně orientované případové studii diplomantka využije pro sběr dat pozorovací a dotazovací techniky.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci bude zabývat problematikou rozvoje autonomie žáků v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základní školy. V teoretické části nejprve představí koncept autonomie a jejího rozvoje u žáků, a to z pohledu synchronního a diachronního. Dále se diplomantka bude zabývat možnostmi, jak rozvíjet autonomii žáků 2. stupně základní školy v hodinách anglického jazyka - bude diskutovat role aktérů vzdělávacího procesu a různé strategie a techniky, který rozvoj autonomie v souladu s obecnými cíli základního vzdělávání podporují.
Empirická část bude obsahovat případovou studii jedné třídy vybrané základní školy, jejímž cílem bude zjistit, zda a jak učitel/ka rozvíjí v hodinách angličtiny autonomii žáků. V kvalitativně orientované případové studii diplomantka využije pro sběr dat pozorovací a dotazovací techniky.
Seznam doporučené literatury
Benson, Phil and Voller Peter. 1997. Autonomy and independence in language learning. London: Longman.
2) Berger, Ron, Dina Strasser, and Libby Woodfin. 2015. Management in the Active Classroom. New York: EL Education.
3) Cangelosi, James S. 2006. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál.
4) Dam, Leni. 1995. Learner Autonomy: From Theory to Classroom Practice. Dublin: Authentik.
5) Dickinson, Leslie. 1992. Learner Autonomy: Learner Training for Language Learning. Dublin: Authentik.
6) Fernández-Toro, María. 1999. Training learners for self-instruction. London: Centre for Information on Language Teaching Research.
7) Gathercole, Ian. 1990. Autonomy in language learning. London: Centre for Information on Language Teaching Research.
8) Harmer, Jeremy. 1998. How to teach English: an introduction to the practice of English language teaching. Harlow: Longman.
9) Harmer, Jeremy. 2015. The Practice of English Language Teaching. 5th ed. Harlow: Pearson.
10) Harris, Vee. 1997. Teaching learners how to learn: strategy training in the ML classroom. London: Centre for Information on Language Teaching and Research.
11) Jones, Barry. 2015. Developing learning strategies. London: Centre for Information on Language Teaching and Research.
12) Kolář, Zdeněk, and Renata Šikulová. 2005. Hodnocení žáků. Praha: Grada.
13) Kopřiva, Pavel, Jana Nováčková, Dobromila Nevolová, and Tatjana Kopřivová. 2006. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
14) Larsen-Freeman, Diane and Marti Anderson. 2014. Techniques & Principles in Language Teaching. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press.
17) Sinclair, Barbara, Ian McGrath, and Terry Lamb. 2000. Learner Autonomy, Teacher Autonomy: Future Directions. Harlow: Pearson.
18) Ur, Penny. 2012. A Course in English Language Teaching. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
19) Ushioda, Ema. 1996. Learner Autonomy: The Role of Motivation. Dublin: Authentik.
20) Van Lier, Leo. 1996. Interaction in the language curriculum: awareness, autonomy and authenticity. New York: Longman.
Seznam doporučené literatury
Benson, Phil and Voller Peter. 1997. Autonomy and independence in language learning. London: Longman.
2) Berger, Ron, Dina Strasser, and Libby Woodfin. 2015. Management in the Active Classroom. New York: EL Education.
3) Cangelosi, James S. 2006. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál.
4) Dam, Leni. 1995. Learner Autonomy: From Theory to Classroom Practice. Dublin: Authentik.
5) Dickinson, Leslie. 1992. Learner Autonomy: Learner Training for Language Learning. Dublin: Authentik.
6) Fernández-Toro, María. 1999. Training learners for self-instruction. London: Centre for Information on Language Teaching Research.
7) Gathercole, Ian. 1990. Autonomy in language learning. London: Centre for Information on Language Teaching Research.
8) Harmer, Jeremy. 1998. How to teach English: an introduction to the practice of English language teaching. Harlow: Longman.
9) Harmer, Jeremy. 2015. The Practice of English Language Teaching. 5th ed. Harlow: Pearson.
10) Harris, Vee. 1997. Teaching learners how to learn: strategy training in the ML classroom. London: Centre for Information on Language Teaching and Research.
11) Jones, Barry. 2015. Developing learning strategies. London: Centre for Information on Language Teaching and Research.
12) Kolář, Zdeněk, and Renata Šikulová. 2005. Hodnocení žáků. Praha: Grada.
13) Kopřiva, Pavel, Jana Nováčková, Dobromila Nevolová, and Tatjana Kopřivová. 2006. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
14) Larsen-Freeman, Diane and Marti Anderson. 2014. Techniques & Principles in Language Teaching. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press.
17) Sinclair, Barbara, Ian McGrath, and Terry Lamb. 2000. Learner Autonomy, Teacher Autonomy: Future Directions. Harlow: Pearson.
18) Ur, Penny. 2012. A Course in English Language Teaching. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
19) Ushioda, Ema. 1996. Learner Autonomy: The Role of Motivation. Dublin: Authentik.
20) Van Lier, Leo. 1996. Interaction in the language curriculum: awareness, autonomy and authenticity. New York: Longman.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci a výborně zodpověděla všechny otázky, které byly uvedeny v posudcích. Komise velmi ocenila důkladnou přípravu obhajoby a přesnost odpovědí podložených v odborných zdrojích.