Tato práce se zabývá smrtí v dětské literatuře. První část je věnována teoretickým východiskům. Nejprve je pojednáno o historii dětské literatury. Následuje představení formátu obrázkové knihy, pojednání o jejím postavení v rámci žánru dětské literatury, jejích specifikách a současné podobě. Dále je řešena kontroverzní otázka autorského egocentrismu. Poté je zmapován měnící se přístup ke smrti v dětské literatuře. Biblioterapie a její možné využití je stručně popsáno v další kapitole spolu s expertními pohledy na dětské chápání smrti. Nakonec jsou představeny koncepty smrti, včetně definice zralé konceptualizace smrti, a koncept zármutku, včetně teorií zármutku, jako základní podklad pro analýzu. Druhou část práce tvoří analýza vybraných současných obrázkových knih, po níž následuje jejich zhodnocení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with death in children's literature. The first part is devoted to the theoretical background. Firstly, the history of children's literature is discussed. The introduction of the format of a picturebook follows, discussing its position within the genre of children's literature, its specifics, and its contemporary form. Next, the controversial issue of authorial egocentrism is addressed. Then, the changing approach to death in children's literature is mapped. Bibliotherapy and its possible use are briefly covered in the next chapter, alongside the expert perspectives on children's understanding of death. Finally, concepts of death, including the definition of mature conceptualization of death, and the concept of grief, including theories of grief, are presented as a core background for the analysis. The second part of the thesis analyzes selected contemporary picturebooks and is followed by an evaluation.
Tato práce se zabývá smrtí v dětské literatuře. První část je věnována teoretickým východiskům. Nejprve je pojednáno o historii dětské literatury. Následuje představení formátu obrázkové knihy, pojednání o jejím postavení v rámci žánru dětské literatury, jejích specifikách a současné podobě. Dále je řešena kontroverzní otázka autorského egocentrismu. Poté je zmapován měnící se přístup ke smrti v dětské literatuře. Biblioterapie a její možné využití je stručně popsáno v další kapitole spolu s expertními pohledy na dětské chápání smrti. Nakonec jsou představeny koncepty smrti, včetně definice zralé konceptualizace smrti, a koncept zármutku, včetně teorií zármutku, jako základní podklad pro analýzu. Druhou část práce tvoří analýza vybraných současných obrázkových knih, po níž následuje jejich zhodnocení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with death in children's literature. The first part is devoted to the theoretical background. Firstly, the history of children's literature is discussed. The introduction of the format of a picturebook follows, discussing its position within the genre of children's literature, its specifics, and its contemporary form. Next, the controversial issue of authorial egocentrism is addressed. Then, the changing approach to death in children's literature is mapped. Bibliotherapy and its possible use are briefly covered in the next chapter, alongside the expert perspectives on children's understanding of death. Finally, concepts of death, including the definition of mature conceptualization of death, and the concept of grief, including theories of grief, are presented as a core background for the analysis. The second part of the thesis analyzes selected contemporary picturebooks and is followed by an evaluation.
Závěrečná diplomová práce se bude věnovat dětské literatuře. Jejím cílem je zhodnotit, jak je téma smrti prezentováno ve zvolených knihách pro dětského čtenáře a nakolik tyto publikace mohou sloužit účelům tzv. biblioterapie. V úvodní části diplomantka stručně uvede do literárního kontextu dětské literatury a zvolená díla do něj zasadí. Načrtne rovněž proměny přístupu k tématu smrti v dětské literatuře, vysvětlí, co je to biblioterapie a případně definuje další pojmy, s nimiž bude pracovat. Jádrem práce pak bude analýza motivů smrti a umírání ve zvolených dílech. V analýzách diplomantka zohlední jak literární aspekty děl, tak případně i obrazovou složku a zhodnotí jejich efektivitu vzhledem k tematické rovině. V závěru své analýzy shrne, zhodnotí díla z hlediska zvolené tematiky a literárních prostředků k tématům a motivům využitých a pokusí se vyjádřit k jejich biblioterapeutickému potenciálu.
Zásady pro vypracování
Závěrečná diplomová práce se bude věnovat dětské literatuře. Jejím cílem je zhodnotit, jak je téma smrti prezentováno ve zvolených knihách pro dětského čtenáře a nakolik tyto publikace mohou sloužit účelům tzv. biblioterapie. V úvodní části diplomantka stručně uvede do literárního kontextu dětské literatury a zvolená díla do něj zasadí. Načrtne rovněž proměny přístupu k tématu smrti v dětské literatuře, vysvětlí, co je to biblioterapie a případně definuje další pojmy, s nimiž bude pracovat. Jádrem práce pak bude analýza motivů smrti a umírání ve zvolených dílech. V analýzách diplomantka zohlední jak literární aspekty děl, tak případně i obrazovou složku a zhodnotí jejich efektivitu vzhledem k tematické rovině. V závěru své analýzy shrne, zhodnotí díla z hlediska zvolené tematiky a literárních prostředků k tématům a motivům využitých a pokusí se vyjádřit k jejich biblioterapeutickému potenciálu.
Seznam doporučené literatury
Auten, A. "Why teach death education?” Journal of Reading 25, no. 6 (1982): 602-605.
Brewster, Liz a Sarah McNicol. Bibliotherapy. London: Facet Publishing, 2018.
Clement, L. "Death and the Empathic Embrace in Four Contemporary Picture Books. Bookbird: A Journal of International Children’s Literature 51, no. 4 (2013): 1-10.
Dyregrov, Atle. Yule, William. Grief in children: A handbook for adults. London: Jessica Kingsley Publishers, 2008.
Feeney, S. and Moravcik, E. "Children’s literature: A window to understanding self and others.” YC Young Children 60, no. 5 (2005).
Gibson, L.R. & Zaidman, L.M. "Death in children’s literature: Taboo or not taboo?” Children’s Literature Association Quarterly 16, no. 4 (1991): 232-234.
Goodwin, Catherine, and Phyllis M. Davidson. "A Child’s Cognitive Perception of Death.” Early Childhood Education Journal 19, no.2 (1991): 21-24.
McCarty Hynes, Arleen. Using Bibliotherapy: The Interactive Process. London: Routledge, 2019.
Nel, Philip A Lissa Paul. Keywords for children's literature. New York: New York University Press, 2011.
Nikolajeva, Maria, and Carole Scott. How Picturebooks Work. New York: Routledge, 2006. Začátek formuláře
Šubrtová, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
+ primární texty a kritické texty k nim
Seznam doporučené literatury
Auten, A. "Why teach death education?” Journal of Reading 25, no. 6 (1982): 602-605.
Brewster, Liz a Sarah McNicol. Bibliotherapy. London: Facet Publishing, 2018.
Clement, L. "Death and the Empathic Embrace in Four Contemporary Picture Books. Bookbird: A Journal of International Children’s Literature 51, no. 4 (2013): 1-10.
Dyregrov, Atle. Yule, William. Grief in children: A handbook for adults. London: Jessica Kingsley Publishers, 2008.
Feeney, S. and Moravcik, E. "Children’s literature: A window to understanding self and others.” YC Young Children 60, no. 5 (2005).
Gibson, L.R. & Zaidman, L.M. "Death in children’s literature: Taboo or not taboo?” Children’s Literature Association Quarterly 16, no. 4 (1991): 232-234.
Goodwin, Catherine, and Phyllis M. Davidson. "A Child’s Cognitive Perception of Death.” Early Childhood Education Journal 19, no.2 (1991): 21-24.
McCarty Hynes, Arleen. Using Bibliotherapy: The Interactive Process. London: Routledge, 2019.
Nel, Philip A Lissa Paul. Keywords for children's literature. New York: New York University Press, 2011.
Nikolajeva, Maria, and Carole Scott. How Picturebooks Work. New York: Routledge, 2006. Začátek formuláře
Šubrtová, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
+ primární texty a kritické texty k nim
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretický rámec své DP,vč.motivace k psaní práce. Dále studentka odpověděla na otázky v posudcích a komise. Studentka reagovala pohotově, její vystoupení bylo dobřě připravené a kultivované. Komise se jednomylně shodla na hodnocení A.