The topic of the diploma thesis is Communicative Language Teaching in Czech basic schools. Specifically, it is aimed at lower-secondary learners. The theoretical part provides information concerning first and second language acquisition, or education in the Czech Republic. In the next part, the development of methods is presented, which is followed by the chapter concerning communicative competence. It is the main goal of foreign language teaching. Finally, Communicative Language Teaching is discussed deeply to provide the theoretical basis for the practical part of the thesis. The practical part is concerned with Communicative Language Teaching as developing of four language skills. The action research is conducted in the lessons of lower-secondary learners with the purpose to develop all four language skills in the learners.
Anotace v angličtině
Tématem této diplomové práce je komunikační přístup ve výuce anglického jazyka na českých základních školách. Konkrétně se zaměřením na žáky druhého stupně základní školy. Teoretická část poskytuje informace týkající se osvojování mateřského a cizího jazyka, nebo také vzdělávání v České republice. Další část práce je poté zaměřena na vývoj metod a komunikační kompetenci, která je hlavním cílem cizojazyčné výuky. Nakonec je diskutováno téma komunikačního přístupu, které poskytuje teoretickou základnu pro praktickou část práce. Ta se zabývá komunikačním přístupem jakožto rozvojem všech čtyřech řečových dovedností. Akční výzkum je prováděn v hodinách žáků druhého stupně s cílem rozvíjet všechny čtyři řečové dovednosti u těchto žáků.
Klíčová slova
Method, Approach, Technique, Communicative Language Teaching, Lower-secondary Learners, Communicative Competence, Four Language Skills, Learning and Teaching
Klíčová slova v angličtině
Metoda, přístup, technika, komunikační přístup, žáci druhého stupně základní školy, komunikační kompetence, řečové dovednosti, učení a vyučování
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
AN
Anotace
The topic of the diploma thesis is Communicative Language Teaching in Czech basic schools. Specifically, it is aimed at lower-secondary learners. The theoretical part provides information concerning first and second language acquisition, or education in the Czech Republic. In the next part, the development of methods is presented, which is followed by the chapter concerning communicative competence. It is the main goal of foreign language teaching. Finally, Communicative Language Teaching is discussed deeply to provide the theoretical basis for the practical part of the thesis. The practical part is concerned with Communicative Language Teaching as developing of four language skills. The action research is conducted in the lessons of lower-secondary learners with the purpose to develop all four language skills in the learners.
Anotace v angličtině
Tématem této diplomové práce je komunikační přístup ve výuce anglického jazyka na českých základních školách. Konkrétně se zaměřením na žáky druhého stupně základní školy. Teoretická část poskytuje informace týkající se osvojování mateřského a cizího jazyka, nebo také vzdělávání v České republice. Další část práce je poté zaměřena na vývoj metod a komunikační kompetenci, která je hlavním cílem cizojazyčné výuky. Nakonec je diskutováno téma komunikačního přístupu, které poskytuje teoretickou základnu pro praktickou část práce. Ta se zabývá komunikačním přístupem jakožto rozvojem všech čtyřech řečových dovedností. Akční výzkum je prováděn v hodinách žáků druhého stupně s cílem rozvíjet všechny čtyři řečové dovednosti u těchto žáků.
Klíčová slova
Method, Approach, Technique, Communicative Language Teaching, Lower-secondary Learners, Communicative Competence, Four Language Skills, Learning and Teaching
Klíčová slova v angličtině
Metoda, přístup, technika, komunikační přístup, žáci druhého stupně základní školy, komunikační kompetence, řečové dovednosti, učení a vyučování
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je prozkoumat možnosti a příležitosti pro osvojování anglického jazyka při integrování komunikačního přístupu do výuky anglického jazyka na vybrané české základní škole. V teoretické části práce diplomantka bude nejprve diskutovat historický a současný pohled na pojetí metod ve výuce anglického jazyka, přičemž se zaměří zejména na zmapování vývoje a současného pojetí cílů cizojazyčného vzdělávání z lingvistického a psychologického hlediska, detailně popíše principy, strategie a techniky komunikačního pojetí výuky anglického jazyka a zasadí diskusi do kontextu cizojazyčného vzdělávání v České republice. V praktické části práce pak prostřednictvím strategie akčního výzkumu studentka připraví a implementuje do své výuky akční plán a bude zkoumat možnosti a příležitosti pro osvojování anglického jazyka prostřednictvím tohoto přístupu.
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je prozkoumat možnosti a příležitosti pro osvojování anglického jazyka při integrování komunikačního přístupu do výuky anglického jazyka na vybrané české základní škole. V teoretické části práce diplomantka bude nejprve diskutovat historický a současný pohled na pojetí metod ve výuce anglického jazyka, přičemž se zaměří zejména na zmapování vývoje a současného pojetí cílů cizojazyčného vzdělávání z lingvistického a psychologického hlediska, detailně popíše principy, strategie a techniky komunikačního pojetí výuky anglického jazyka a zasadí diskusi do kontextu cizojazyčného vzdělávání v České republice. V praktické části práce pak prostřednictvím strategie akčního výzkumu studentka připraví a implementuje do své výuky akční plán a bude zkoumat možnosti a příležitosti pro osvojování anglického jazyka prostřednictvím tohoto přístupu.
Seznam doporučené literatury
Brown, Douglas Hunter. 2000. Principles of Language Learning and Teaching. New York: Longman.
Burns, Anne. 1999. Collaborative Action Research for English Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Čábalová, Dagmar. 2011. Pedagogika. Praha: Grada Publishing.
Čáp, Jan a Mareš, Jiří. 2007. Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
Fontana, David. 2014. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
Gavora, Peter. 1996. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido.
Hedge, Tricia. 2000. Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.
Hendl, Jan. 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd.. Praha: Portál.
Klippel, Friederike. 1984. Keep Talking: Communicative Fluency Activities for Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Littlewood, William. 1991. Communicative Language Teaching: an Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Nunan, David. 1989. Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Oxford, Rebecca L. 1990. Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. United States of America: Heinle& Heinle Publishers.
Průcha, Jan. 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál.
Richards, Jack C. 1996. Teacher Learning in Language Teaching. New York: Cambridge University Press.
Richards, Jack C., and Theodore Stephen Rodgers. 2014. Approaches and Methods in Language Teaching. Third edition. Cambridge: Cambridge University Press
Richards, Jack C. 2006. Communicative Language Teaching Today. Cambridge: Cambridge University Press.
Richterová, Bohdana, Alena Seberová, Hana Kubíčková, Ondřej Sekera, Hana Cisovská a Žaneta Šimlová. 2020. Akční výzkum v teorii a praxi. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Savignon, Sandra J. 2002. Interpreting Communicative Language Teaching: Contexts and Concerns in Teacher Education. United States of America: Yale University Press.
Savignon, Sandra J. & Berns, Margie S. 1984. Initiatives in Communicative Language Teaching. Reading, Massachusetts: Addison-Wesley Publishing Company, Inc.
Spilková, Vladimíra. 2004. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Scrivener, Jim. 2011. Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. Oxford: Macmillan.
Ur, Penny. 1991. A Course in English Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Wallace, Michael J. c1998. Action Research for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press
Seznam doporučené literatury
Brown, Douglas Hunter. 2000. Principles of Language Learning and Teaching. New York: Longman.
Burns, Anne. 1999. Collaborative Action Research for English Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Čábalová, Dagmar. 2011. Pedagogika. Praha: Grada Publishing.
Čáp, Jan a Mareš, Jiří. 2007. Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
Fontana, David. 2014. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
Gavora, Peter. 1996. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido.
Hedge, Tricia. 2000. Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.
Hendl, Jan. 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd.. Praha: Portál.
Klippel, Friederike. 1984. Keep Talking: Communicative Fluency Activities for Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Littlewood, William. 1991. Communicative Language Teaching: an Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Nunan, David. 1989. Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Oxford, Rebecca L. 1990. Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. United States of America: Heinle& Heinle Publishers.
Průcha, Jan. 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál.
Richards, Jack C. 1996. Teacher Learning in Language Teaching. New York: Cambridge University Press.
Richards, Jack C., and Theodore Stephen Rodgers. 2014. Approaches and Methods in Language Teaching. Third edition. Cambridge: Cambridge University Press
Richards, Jack C. 2006. Communicative Language Teaching Today. Cambridge: Cambridge University Press.
Richterová, Bohdana, Alena Seberová, Hana Kubíčková, Ondřej Sekera, Hana Cisovská a Žaneta Šimlová. 2020. Akční výzkum v teorii a praxi. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Savignon, Sandra J. 2002. Interpreting Communicative Language Teaching: Contexts and Concerns in Teacher Education. United States of America: Yale University Press.
Savignon, Sandra J. & Berns, Margie S. 1984. Initiatives in Communicative Language Teaching. Reading, Massachusetts: Addison-Wesley Publishing Company, Inc.
Spilková, Vladimíra. 2004. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Scrivener, Jim. 2011. Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. Oxford: Macmillan.
Ur, Penny. 1991. A Course in English Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Wallace, Michael J. c1998. Action Research for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka krátce představila svoji práci a rozsáhle diskutovala s komisí o otázkách formulovaných v posudcích. Doplnila teoret.východiskaCCT a na vysoké odborné úrovni diskutovala i další témata. Komise potvrdila hodnocení E.