Tato práce se zabývá zdokumentováním zkušeností a výzev žáku diagnostikovaných s dyslexií během pandemie COVID-19, která měla za následek přechod z prezenční výuky do distančního prostředí. Cílem práce je poskytnout detailní vhled do problematiky distanční výuky dětí se speciálními potřebami skrze výpovědi dvou dyslektických žáků. Za použití semistrukturovaného rozhovoru ve vícepřípadové studii práce nabídne detaily za účelem hlubšího porozumění. V zaměření na proces učení a vzdělávání těchto děti v tomto období si práce dává za cíl rozšířit povědomí a přitáhnout pozornost k tomuto problému.
Anotace v angličtině
The paper is dedicated to documenting experiences and challenges of dyslectic learners during the COVID-19 pandemic and the shift in education towards online teaching and learning format. The aim of the study is to provide insight into the issue of special needs learners and their situation during the lockdown and social distancing in relation to their education and learning process. The data for the research is collected via semi-structured interview in a multi-case research method. The experiences, emotions, and perspectives the paper deals with are to provide a deeper understanding of the issue as well as aspire to spread awareness among its readers.
Klíčová slova
Poruchy učení, angličtina jako cizí jazyk, dyslexie, online výuka, ŠVP, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
Learning Difficulties, English as a Foreign Language, Dyslexia, Online Schooling, SEP, Supportive Measures
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zabývá zdokumentováním zkušeností a výzev žáku diagnostikovaných s dyslexií během pandemie COVID-19, která měla za následek přechod z prezenční výuky do distančního prostředí. Cílem práce je poskytnout detailní vhled do problematiky distanční výuky dětí se speciálními potřebami skrze výpovědi dvou dyslektických žáků. Za použití semistrukturovaného rozhovoru ve vícepřípadové studii práce nabídne detaily za účelem hlubšího porozumění. V zaměření na proces učení a vzdělávání těchto děti v tomto období si práce dává za cíl rozšířit povědomí a přitáhnout pozornost k tomuto problému.
Anotace v angličtině
The paper is dedicated to documenting experiences and challenges of dyslectic learners during the COVID-19 pandemic and the shift in education towards online teaching and learning format. The aim of the study is to provide insight into the issue of special needs learners and their situation during the lockdown and social distancing in relation to their education and learning process. The data for the research is collected via semi-structured interview in a multi-case research method. The experiences, emotions, and perspectives the paper deals with are to provide a deeper understanding of the issue as well as aspire to spread awareness among its readers.
Klíčová slova
Poruchy učení, angličtina jako cizí jazyk, dyslexie, online výuka, ŠVP, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
Learning Difficulties, English as a Foreign Language, Dyslexia, Online Schooling, SEP, Supportive Measures
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci zaměří na procesy učení angličtiny žáků s dyslexií v kontextu online/korespondenční výuky realizované základními školami v době pandemie covid-19. V teoretické části nejprve představí specifické poruchy učení. Hlavní pozornost bude věnovat dyslexii a jejímu vlivu na procesy osvojování cizího jazyka. Dále diplomantka stručně charakterizuje online/korespondenční výuku a bude diskutovat její potenciál pro výuku angličtiny u žáků s dyslexií.
Empirická část bude obsahovat vícepřípadovou studii žáků druhého stupně základní školy, jejímž cílem bude zjistit, jaké výzvy přináší žákům s dyslexií online/korespondenční výuka realizovaná příslušnými školami v době mimořádných opatření. V kvalitativně orientované vícepřípadové studii diplomantka využije pro sběr dat dotazovací techniky a analýzu materiálních didaktických prostředků.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci zaměří na procesy učení angličtiny žáků s dyslexií v kontextu online/korespondenční výuky realizované základními školami v době pandemie covid-19. V teoretické části nejprve představí specifické poruchy učení. Hlavní pozornost bude věnovat dyslexii a jejímu vlivu na procesy osvojování cizího jazyka. Dále diplomantka stručně charakterizuje online/korespondenční výuku a bude diskutovat její potenciál pro výuku angličtiny u žáků s dyslexií.
Empirická část bude obsahovat vícepřípadovou studii žáků druhého stupně základní školy, jejímž cílem bude zjistit, jaké výzvy přináší žákům s dyslexií online/korespondenční výuka realizovaná příslušnými školami v době mimořádných opatření. V kvalitativně orientované vícepřípadové studii diplomantka využije pro sběr dat dotazovací techniky a analýzu materiálních didaktických prostředků.
Seznam doporučené literatury
1) Broomfield, Hilary, and Margaret Combley. 1997. Overcoming Dyslexia: A Practical Handbook for the Classroom. London: Whurr Publishers.
2) Daňová, Martina. 2008. Metodika úpravy textů: pro znevýhodněné čtenáře. Pedagogika. Praha: Grada.
3) Krejčová, Lenka, Zuzana Bodnárová, Kamila Šemberová, and Kamila Balharová. 2018. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Praha: EDIKA.
4) Ott, Philomena. 1997. How to Detect and Manage Dyslexia: A Reference and Resource Manual. Oxford: Heinemann Educational Books.
5) Pumfrey, Peter D., and Rea Reason. 1991. Specific Learning Difficulties (Dyslexia): Challenges and Responses. London: Routledge.
6) Raymond, Sally. 2002. Helping Children Cope with Dyslexia. Rev. ed. Overcoming Common Problems Series. London: Sheldon Press.
7) Smutná, Jiřina, and Josef Novák. 1996. Předpoklady k učení u dětí dyslektických a dysgrafických. Litomyšl: Augusta.
8) Stephenson, John. 2002. Teaching & Learning Online: Pedagogies for New Technologies. London: Kogan Page.
9) Stowe, Cynthia M. 2000. How to Reach & Teach Children & Teens with Dyslexia. New York: Center for Applied Research in Education.
10) Zelinková, Olga, Monika Černá, and Helena Zitková. 2020. Dyslexie – Zaostřeno na angličtinu. Praha: Pasparta Publishing.
Seznam doporučené literatury
1) Broomfield, Hilary, and Margaret Combley. 1997. Overcoming Dyslexia: A Practical Handbook for the Classroom. London: Whurr Publishers.
2) Daňová, Martina. 2008. Metodika úpravy textů: pro znevýhodněné čtenáře. Pedagogika. Praha: Grada.
3) Krejčová, Lenka, Zuzana Bodnárová, Kamila Šemberová, and Kamila Balharová. 2018. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Praha: EDIKA.
4) Ott, Philomena. 1997. How to Detect and Manage Dyslexia: A Reference and Resource Manual. Oxford: Heinemann Educational Books.
5) Pumfrey, Peter D., and Rea Reason. 1991. Specific Learning Difficulties (Dyslexia): Challenges and Responses. London: Routledge.
6) Raymond, Sally. 2002. Helping Children Cope with Dyslexia. Rev. ed. Overcoming Common Problems Series. London: Sheldon Press.
7) Smutná, Jiřina, and Josef Novák. 1996. Předpoklady k učení u dětí dyslektických a dysgrafických. Litomyšl: Augusta.
8) Stephenson, John. 2002. Teaching & Learning Online: Pedagogies for New Technologies. London: Kogan Page.
9) Stowe, Cynthia M. 2000. How to Reach & Teach Children & Teens with Dyslexia. New York: Center for Applied Research in Education.
10) Zelinková, Olga, Monika Černá, and Helena Zitková. 2020. Dyslexie – Zaostřeno na angličtinu. Praha: Pasparta Publishing.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Na základě hodnocení uvedených v posudcích bylo doporučeno diplomovou práci přepracovat.