Tato bakalářská práce se zabývá využitím mateřského jazyka v hodinách Anglického jazyka na 2. stupni Základní školy. Je rozdělena do dvou částí. V první, teoretické části, je pojednáno o mateřském jazyce, jeho vlivu na metody a cíle učení, a o důvodech použití mateřského jazyka v hodinách angličtiny. Dále je tato problematika zasazena do širšího rámce z pohledu pedagogické komunikace. V závěru teoretické části jsou definovány role učitele v prostředí třídy, jelikož společně s pedagogickou komunikací určují situace, v nichž učitel může použít mateřský jazyk v hodinách. Praktická část zahrnuje prezentaci a analýzu výzkumu, který byl proveden na vybraných základních školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the usage of the mother tongue during English language lessons in Lower secondary education. It is divided into the theoretical part and the practical part. Firstly, the mother tongue is discussed in terms of its influence on English language teaching methods, influence on aims of the learning process, and reasons for using or avoiding its usage in English language lessons. Then, the issue is put into a greater context of pedagogical communication. Lastly, the teacher's roles in the classroom environment are discussed as they, together with pedagogical communication, determine situations in which the teacher may use the mother tongue in lessons. In the practical part, qualitative research that was conducted on selected elementary schools is presented and analysed.
Klíčová slova
pedagogická komunikace, mateřský jazyk, druhý jazyk, role učitele, výuka anglického jazyka, cíle učení
Klíčová slova v angličtině
pedagogical communication, first language, second language, teacher's roles, English language teaching, learning aims
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá využitím mateřského jazyka v hodinách Anglického jazyka na 2. stupni Základní školy. Je rozdělena do dvou částí. V první, teoretické části, je pojednáno o mateřském jazyce, jeho vlivu na metody a cíle učení, a o důvodech použití mateřského jazyka v hodinách angličtiny. Dále je tato problematika zasazena do širšího rámce z pohledu pedagogické komunikace. V závěru teoretické části jsou definovány role učitele v prostředí třídy, jelikož společně s pedagogickou komunikací určují situace, v nichž učitel může použít mateřský jazyk v hodinách. Praktická část zahrnuje prezentaci a analýzu výzkumu, který byl proveden na vybraných základních školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the usage of the mother tongue during English language lessons in Lower secondary education. It is divided into the theoretical part and the practical part. Firstly, the mother tongue is discussed in terms of its influence on English language teaching methods, influence on aims of the learning process, and reasons for using or avoiding its usage in English language lessons. Then, the issue is put into a greater context of pedagogical communication. Lastly, the teacher's roles in the classroom environment are discussed as they, together with pedagogical communication, determine situations in which the teacher may use the mother tongue in lessons. In the practical part, qualitative research that was conducted on selected elementary schools is presented and analysed.
Klíčová slova
pedagogická komunikace, mateřský jazyk, druhý jazyk, role učitele, výuka anglického jazyka, cíle učení
Klíčová slova v angličtině
pedagogical communication, first language, second language, teacher's roles, English language teaching, learning aims
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat použitím mateřského jazyka ve výuce anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. V teoretické části zasadí problematiku do širšího rámce z pohledu pedagogické komunikace, stručně popíše historii přístupů k využívání mateřského jazyka ve výuce angličtiny a zaměří se na současné pojetí této problematiky. Dále pojedná o kladech a záporech využití mateřského jazyka v hodinách angličtiny a bude diskutovat jeho vliv na cíl výuky anglického jazyka. V rámci praktické části práce studentka za pomoci vhodně zvolených výzkumných nástrojů realizuje vlastní výzkumné šetření, jehož cílem bude zjistit, zda, v jakých situacích a za jakým účelem používají čeští učitelé anglického jazyka na 2. stupni ZŠ v hodinách mateřský jazyk.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat použitím mateřského jazyka ve výuce anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. V teoretické části zasadí problematiku do širšího rámce z pohledu pedagogické komunikace, stručně popíše historii přístupů k využívání mateřského jazyka ve výuce angličtiny a zaměří se na současné pojetí této problematiky. Dále pojedná o kladech a záporech využití mateřského jazyka v hodinách angličtiny a bude diskutovat jeho vliv na cíl výuky anglického jazyka. V rámci praktické části práce studentka za pomoci vhodně zvolených výzkumných nástrojů realizuje vlastní výzkumné šetření, jehož cílem bude zjistit, zda, v jakých situacích a za jakým účelem používají čeští učitelé anglického jazyka na 2. stupni ZŠ v hodinách mateřský jazyk.
Seznam doporučené literatury
1. Council of Europe. 2018. Common European Framework of Reference for Languages - Companion Volume with New Descriptors.
2. Gavora, P. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
3. Hendrich, J. 1988. Didaktika cizích jazyků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
4. Lojová, G., Vlčková, K. 2011. Styly a strategie ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál.