Bakalářská práce se zabývá styly výchovy rodičovství v rodinách s dětmi navštěvující základní školu. Teoretická část se věnuje rodině, kde je vysvětlena její charakteristika, funkce a typy. Nadále se teorie zabývá samotným rodičovstvím a vývojem osobnosti od narození až po adolescenci. Jádrem teorie je zaměřenost na výchovu, respektive její činitele, styly a také součástí je motivace ve formě odměň a trestu jako výchovného prostředku výchovy. Praktická část zjišťuje, jaký pohled na výchovu mají současní rodiče, respektive, jaký oni mají vztah se svým dítětem/dětmi a jak si myslí, že své dítě/děti vedou. Bakalářská práce je zpracována kvantitativně, metodou dotazování prostřednictvím vlastně vytvořeného dotazníku. Respondenti tvoří současní rodiče, alespoň jednoho dítěte navštěvující základní školu. Cílem práce je zjistit, jaký v dnešní době převažuje výchovný styl (autoritářský, demokratický, liberální).
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the styles of parenting in families with children attending primary school. The theoretical part is devoted to the family, where its characteristics, functions and types are explained. The theory continues to deal with parenting itself and personality development from birth to adolescence. The core of the theory is the focus on education, respectively its agents, styles, and also part of it is motivation in the form of reward and punishment as an educational means of education. The practical part finds out what view of the upbringing the current parents have, respectively, what they relate to their child(ren) and how they think they are leading their child(ren). The bachelor thesis is processed quantitatively, by the method of questioning through an actually created questionnaire. Respondents are current parents, at least one child attending primary school. The aim of the thesis is to find out what educational style prevails nowadays (authoritarian, democratic, liberal).
Klíčová slova
výchova, styly výchovy, rodina, rodičovství, děti
Klíčová slova v angličtině
upbringing, upbringing styles, family, parenting, children
Rozsah průvodní práce
74 s. (91 839 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá styly výchovy rodičovství v rodinách s dětmi navštěvující základní školu. Teoretická část se věnuje rodině, kde je vysvětlena její charakteristika, funkce a typy. Nadále se teorie zabývá samotným rodičovstvím a vývojem osobnosti od narození až po adolescenci. Jádrem teorie je zaměřenost na výchovu, respektive její činitele, styly a také součástí je motivace ve formě odměň a trestu jako výchovného prostředku výchovy. Praktická část zjišťuje, jaký pohled na výchovu mají současní rodiče, respektive, jaký oni mají vztah se svým dítětem/dětmi a jak si myslí, že své dítě/děti vedou. Bakalářská práce je zpracována kvantitativně, metodou dotazování prostřednictvím vlastně vytvořeného dotazníku. Respondenti tvoří současní rodiče, alespoň jednoho dítěte navštěvující základní školu. Cílem práce je zjistit, jaký v dnešní době převažuje výchovný styl (autoritářský, demokratický, liberální).
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the styles of parenting in families with children attending primary school. The theoretical part is devoted to the family, where its characteristics, functions and types are explained. The theory continues to deal with parenting itself and personality development from birth to adolescence. The core of the theory is the focus on education, respectively its agents, styles, and also part of it is motivation in the form of reward and punishment as an educational means of education. The practical part finds out what view of the upbringing the current parents have, respectively, what they relate to their child(ren) and how they think they are leading their child(ren). The bachelor thesis is processed quantitatively, by the method of questioning through an actually created questionnaire. Respondents are current parents, at least one child attending primary school. The aim of the thesis is to find out what educational style prevails nowadays (authoritarian, democratic, liberal).
Klíčová slova
výchova, styly výchovy, rodina, rodičovství, děti
Klíčová slova v angličtině
upbringing, upbringing styles, family, parenting, children
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá styly výchovy a rodičovstvím v rodinách s dětmi navštěvující základní školu. Teoretická část se věnuje rodině, kde je vysvětlena její charakteristika, funkce a typy. Nadále se teorie zabývá rodičovstvím u dětí školního věku, teorie se také zaměřuje na výchovu, tedy její historii, činitele a styly. Součástí je motivace ve smyslu odměn a trestů ve výchově. Praktická část zjišťuje, jaký pohled na výchovu mají současní rodiče, respektive, jaký oni mají vztah se svým dítětem/dětmi. Bakalářská práce je zpracována kvantitativně, metodou dotazování prostřednictvím vlastně vytvořeného dotazníku. Respondenty tvoří současní rodiče, alespoň jednoho dítěte navštěvující základní školu. Cílem práce je zjistit, jaký v dnešní době převažuje výchovný styl (autoritářský, demokratický, liberální).
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá styly výchovy a rodičovstvím v rodinách s dětmi navštěvující základní školu. Teoretická část se věnuje rodině, kde je vysvětlena její charakteristika, funkce a typy. Nadále se teorie zabývá rodičovstvím u dětí školního věku, teorie se také zaměřuje na výchovu, tedy její historii, činitele a styly. Součástí je motivace ve smyslu odměn a trestů ve výchově. Praktická část zjišťuje, jaký pohled na výchovu mají současní rodiče, respektive, jaký oni mají vztah se svým dítětem/dětmi. Bakalářská práce je zpracována kvantitativně, metodou dotazování prostřednictvím vlastně vytvořeného dotazníku. Respondenty tvoří současní rodiče, alespoň jednoho dítěte navštěvující základní školu. Cílem práce je zjistit, jaký v dnešní době převažuje výchovný styl (autoritářský, demokratický, liberální).
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000. ISBN 80-85931-79-6
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-888-0
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? Vyd. 7. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0133-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. 2017. ISBN 978-80-7429-797-7
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
PÖSLOVÁ, Blanka. Tolerantní výchova. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0622-6.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000. ISBN 80-85931-79-6
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-888-0
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? Vyd. 7. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0133-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. 2017. ISBN 978-80-7429-797-7
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
PÖSLOVÁ, Blanka. Tolerantní výchova. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0622-6.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě bakalářské práce řádně připravena. Představila téma práce včetně výzkumného cíle. Prokázala orientaci v dané problematice. Zodpověděla dotazy kladené členy komise i v posudcích.