Cílem práce bude zjistit, jaké stresory se vyskytly v práci pedagogů v době pandemie v roce 2020. Teoretická část bude zaměřena na vymezení pojmů a bližší seznámení s problematikou. Jako první zde bude definován stres obecně a pojmy s ním spojených-stresor a stresové situace, historie výzkumu stresu, druhy, příčiny a důsledky stresu. Dále zde bude ještě zmíněna frustrace a deprivace. Jako další bude více věnována pozornost stresu konkrétně u pedagogů-příčiny vzniku, jeho důsledky-jako například syndrom vyhoření, a jak s tímto jevem lze pracovat. Praktickou část bude tvořit kvantitativní výzkum, který bude uskutečněn pomocí dotazníků. Jako respondenty jsem si zvolila učitele vyučující na druhém stupni základních škol matematiku nebo český jazyk. Cílem tohoto výzkumu bude zjistit, které stresory u sebe pedagogové identifikovali a u které z těchto dvou skupin učitelů se jich objevilo více.
Anotace v angličtině
The aim of the work is to find out what stressors occurred within the work of teachers during the Covid-19 pandemic in 2020. The theoretical part focuses on the definition of terms and a closer acquaintance with the issue. First, the stress in general and the concepts associated with it - a stressor and the stressful situations, a history of stress research, types, causes and consequences of stress are defined here. Frustration and deprivation are also mentioned in this part. Next, additional attention is paid to stress, specifically for educators - the causes of its origin and consequences - such as Burnout syndrome and how to work with this phenomenon. The practical part consists of quantitative research, which is being carried out using the questionnaires. As respondents I chose the Math and Czech language teachers working at the second stage of Primary schools. The aim of this research is to find out which stressors the teachers identified themselves and in which of these two groups of teachers more of them appeared.
Klíčová slova
stres, stresor, pedagog, výuka
Klíčová slova v angličtině
stress, stressor, pedagogue, teaching
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bude zjistit, jaké stresory se vyskytly v práci pedagogů v době pandemie v roce 2020. Teoretická část bude zaměřena na vymezení pojmů a bližší seznámení s problematikou. Jako první zde bude definován stres obecně a pojmy s ním spojených-stresor a stresové situace, historie výzkumu stresu, druhy, příčiny a důsledky stresu. Dále zde bude ještě zmíněna frustrace a deprivace. Jako další bude více věnována pozornost stresu konkrétně u pedagogů-příčiny vzniku, jeho důsledky-jako například syndrom vyhoření, a jak s tímto jevem lze pracovat. Praktickou část bude tvořit kvantitativní výzkum, který bude uskutečněn pomocí dotazníků. Jako respondenty jsem si zvolila učitele vyučující na druhém stupni základních škol matematiku nebo český jazyk. Cílem tohoto výzkumu bude zjistit, které stresory u sebe pedagogové identifikovali a u které z těchto dvou skupin učitelů se jich objevilo více.
Anotace v angličtině
The aim of the work is to find out what stressors occurred within the work of teachers during the Covid-19 pandemic in 2020. The theoretical part focuses on the definition of terms and a closer acquaintance with the issue. First, the stress in general and the concepts associated with it - a stressor and the stressful situations, a history of stress research, types, causes and consequences of stress are defined here. Frustration and deprivation are also mentioned in this part. Next, additional attention is paid to stress, specifically for educators - the causes of its origin and consequences - such as Burnout syndrome and how to work with this phenomenon. The practical part consists of quantitative research, which is being carried out using the questionnaires. As respondents I chose the Math and Czech language teachers working at the second stage of Primary schools. The aim of this research is to find out which stressors the teachers identified themselves and in which of these two groups of teachers more of them appeared.
Klíčová slova
stres, stresor, pedagog, výuka
Klíčová slova v angličtině
stress, stressor, pedagogue, teaching
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, jaké stresory se vyskytly v práci pedagogů v době pandemie v roce 2020. Teoretická část bude zaměřena na vymezení pojmů a bližší seznámení s problematikou. Jako první zde bude definován stres obecně a pojmy s ním spojených-stresor a stresové situace, historie výzkumu stresu, druhy, příčiny a důsledky stresu. Dále zde bude ještě zmíněna frustrace a deprivace. Jako další bude více věnována pozornost stresu konkrétně u pedagogů-příčiny vzniku, jeho důsledky-jako například syndrom vyhoření, a jak s tímto jevem lze pracovat. Praktickou část bude tvořit kvantitativní výzkum, který bude uskutečněn pomocí dotazníků. Jako respondenty jsem si zvolila učitele vyučující na druhém stupni základních škol matematiku nebo český jazyk. Cílem tohoto výzkumu bude zjistit, které stresory u sebe pedagogové identifikovali a u které z těchto dvou skupin učitelů se jich objevilo více.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, jaké stresory se vyskytly v práci pedagogů v době pandemie v roce 2020. Teoretická část bude zaměřena na vymezení pojmů a bližší seznámení s problematikou. Jako první zde bude definován stres obecně a pojmy s ním spojených-stresor a stresové situace, historie výzkumu stresu, druhy, příčiny a důsledky stresu. Dále zde bude ještě zmíněna frustrace a deprivace. Jako další bude více věnována pozornost stresu konkrétně u pedagogů-příčiny vzniku, jeho důsledky-jako například syndrom vyhoření, a jak s tímto jevem lze pracovat. Praktickou část bude tvořit kvantitativní výzkum, který bude uskutečněn pomocí dotazníků. Jako respondenty jsem si zvolila učitele vyučující na druhém stupni základních škol matematiku nebo český jazyk. Cílem tohoto výzkumu bude zjistit, které stresory u sebe pedagogové identifikovali a u které z těchto dvou skupin učitelů se jich objevilo více.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie: učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
HENNIG, Claudius, Gustav KELLER a Jitka VRÁTILOVÁ. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
MÍČEK, Libor, Vladimír ZEMAN a Masarykova univerzita. Učitel a stres. Opava: Vade mecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5.
MUSIL, Jiří V.. Stres, syndrom vyhoření a mentálně hygienická optima v dynamice lidského sociálního chování. Olomouc: Jiří Musil – Psychologická a výchovná poradna, 2010. ISBN 978-80-903449-9-0.
PLAMÍNEK, Jiří. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013. Management. ISBN 978-80-247-4751-4.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
ŠTĚPANÍK, Jaroslav. Umění jednat s lidmi, 3: Stres, frustrace a konflikty. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1527-8.
ŠVINGALOVÁ, Dana a Technická univerzita v Liberci. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujících s lidmi. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-105-8.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie: učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
HENNIG, Claudius, Gustav KELLER a Jitka VRÁTILOVÁ. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
MÍČEK, Libor, Vladimír ZEMAN a Masarykova univerzita. Učitel a stres. Opava: Vade mecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5.
MUSIL, Jiří V.. Stres, syndrom vyhoření a mentálně hygienická optima v dynamice lidského sociálního chování. Olomouc: Jiří Musil – Psychologická a výchovná poradna, 2010. ISBN 978-80-903449-9-0.
PLAMÍNEK, Jiří. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013. Management. ISBN 978-80-247-4751-4.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
ŠTĚPANÍK, Jaroslav. Umění jednat s lidmi, 3: Stres, frustrace a konflikty. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1527-8.
ŠVINGALOVÁ, Dana a Technická univerzita v Liberci. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujících s lidmi. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-105-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě bakalářské práce řádně připravena. Představila téma práce včetně výzkumného cíle. Prokázala orientaci v dané problematice. Zodpověděla dotazy kladené členy komise i v posudcích.