Cílem této bakalářské práce je představit problematiku třídního kolektivu a klimatu a jejich vlivu na žáka a zároveň uvést možnosti jejich formování pomocí různých technik. Teoretická část práce se zaměřuje vymezení problematiky klimatu třídy a charakteristiku třídního kolektivu jako sociální skupiny. Představuje aktéry klimatu a jejich pohledy na něj a způsoby, jakým ho ovlivňují. Praktická část je založena na analýze rozhovorů s členy učitelského sboru působícími na základní škole. Rozhovory jsou zaměřeny především na praktické zkušenosti informantů s problematikou třídního kolektivu, používané metody práce na zlepšování klimatu a prevence problémů v kolektivu.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to introduce the topic of classroom collective and classroom climate and their influence on the student, as well as to present the possibilities of shaping them using different techniques. The theoretical part of the thesis focuses on defining the issue of classroom climate and the characteristics of the classroom collective as a social group. It introduces the actors of the climate and their perspectives on it and the ways in which they influence it. The practical part is based on the analysis of interviews with members of the teaching staff working in a primary school. The interviews focus mainly on the informants' practical experience with the problems of the classroom collective, the methods used to improve the climate and to prevent problems in the collective.
Klíčová slova
třídní kolektiv, třídní klima, socializace, poradenský systém, prevence rizikového chování
Cílem této bakalářské práce je představit problematiku třídního kolektivu a klimatu a jejich vlivu na žáka a zároveň uvést možnosti jejich formování pomocí různých technik. Teoretická část práce se zaměřuje vymezení problematiky klimatu třídy a charakteristiku třídního kolektivu jako sociální skupiny. Představuje aktéry klimatu a jejich pohledy na něj a způsoby, jakým ho ovlivňují. Praktická část je založena na analýze rozhovorů s členy učitelského sboru působícími na základní škole. Rozhovory jsou zaměřeny především na praktické zkušenosti informantů s problematikou třídního kolektivu, používané metody práce na zlepšování klimatu a prevence problémů v kolektivu.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to introduce the topic of classroom collective and classroom climate and their influence on the student, as well as to present the possibilities of shaping them using different techniques. The theoretical part of the thesis focuses on defining the issue of classroom climate and the characteristics of the classroom collective as a social group. It introduces the actors of the climate and their perspectives on it and the ways in which they influence it. The practical part is based on the analysis of interviews with members of the teaching staff working in a primary school. The interviews focus mainly on the informants' practical experience with the problems of the classroom collective, the methods used to improve the climate and to prevent problems in the collective.
Klíčová slova
třídní kolektiv, třídní klima, socializace, poradenský systém, prevence rizikového chování
Cílem bakalářské práce bude představit problematiku třídního kolektivu, klimatu třídy a jeho vlivu na žáka z pohledu učitele. Teoretická část práce se zaměří na vymezení problematiky klimatu třídy a charakteristiku třídního kolektivu jako sociální skupiny. Představí aktéry klimatu a jejich pohledy na něj a způsoby, jakými aktéři klima ovlivňují. Praktická část bude vycházet z analýzy rozhovorů s učiteli na vybraných základních školách. Polostrukturované rozhovory budou zaměřeny na praktické zkušenosti učitelů s vlivem klimatu na žáky.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude představit problematiku třídního kolektivu, klimatu třídy a jeho vlivu na žáka z pohledu učitele. Teoretická část práce se zaměří na vymezení problematiky klimatu třídy a charakteristiku třídního kolektivu jako sociální skupiny. Představí aktéry klimatu a jejich pohledy na něj a způsoby, jakými aktéři klima ovlivňují. Praktická část bude vycházet z analýzy rozhovorů s učiteli na vybraných základních školách. Polostrukturované rozhovory budou zaměřeny na praktické zkušenosti učitelů s vlivem klimatu na žáky.
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-220-1.
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: IRIS, 2006. ISBN 80-89018-97-1.
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-220-1.
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: IRIS, 2006. ISBN 80-89018-97-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě připravená.
Představila cíle práce, metodologie i výsledky práce.. Odpověděla na všechny otázky členů komise. Obhajoba proběhla řádně.