Cílem této bakalářské práce bude objasnit, jak prarodiče hodnotí svoji roli ve výchově vnoučat. Teoretická část bude definovat základní pojmy týkající se rodiny a prarodičovství. Dále bude zachycovat role a výchovné styly jednotlivých členů rodiny, mezigenerační a rodinné vztahy, které v rodině panují. V empirické části práce bude využita kvalitativní metoda. Pomocí polostrukturovaného rozhovoru chci zjistit, jak subjektivně respondenti hodnotí svůj význam ve výchově svých vnoučat (pozitivní a negativní vlivy).
Anotace v angličtině
The main objective of this bachelor thesis is to clarify how grandparents evaluate their participation in the upbringing of their grandchildren. The theoretical part will define the basic concepts related to family and grandparenting. Furthermore, it captures the roles and educational styles of individual family members, intergenerational and family relationships that prevail in the family. The empirical part of the work uses a qualitative method. Based on a semi-structured interview, I aim to detect how subjectively respondents evaluate their importance in the upbringing of their grandchildren (positive and negative influences).
Klíčová slova
Prarodiče, děti, vnoučata, výchova, rodina, prarodičovská role
Klíčová slova v angličtině
Grandparents, children, grandchildren, upbringing, family, grandparent role
Rozsah průvodní práce
63
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce bude objasnit, jak prarodiče hodnotí svoji roli ve výchově vnoučat. Teoretická část bude definovat základní pojmy týkající se rodiny a prarodičovství. Dále bude zachycovat role a výchovné styly jednotlivých členů rodiny, mezigenerační a rodinné vztahy, které v rodině panují. V empirické části práce bude využita kvalitativní metoda. Pomocí polostrukturovaného rozhovoru chci zjistit, jak subjektivně respondenti hodnotí svůj význam ve výchově svých vnoučat (pozitivní a negativní vlivy).
Anotace v angličtině
The main objective of this bachelor thesis is to clarify how grandparents evaluate their participation in the upbringing of their grandchildren. The theoretical part will define the basic concepts related to family and grandparenting. Furthermore, it captures the roles and educational styles of individual family members, intergenerational and family relationships that prevail in the family. The empirical part of the work uses a qualitative method. Based on a semi-structured interview, I aim to detect how subjectively respondents evaluate their importance in the upbringing of their grandchildren (positive and negative influences).
Klíčová slova
Prarodiče, děti, vnoučata, výchova, rodina, prarodičovská role
Klíčová slova v angličtině
Grandparents, children, grandchildren, upbringing, family, grandparent role
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce bude objasnit, jak prarodiče hodnotí svoji roli ve výchově vnoučat. Teoretická část bude definovat základní pojmy týkající se rodiny a prarodičovství. Dále bude zachycovat role a výchovné styly jednotlivých členů rodiny, mezigenerační a rodinné vztahy, které v rodině panují. V empirické části práce bude využita kvalitativní metoda. Pomocí polostrukturovaného rozhovoru chci zjistit, jak subjektivně respondenti hodnotí svůj význam ve výchově svých vnoučat (pozitivní a negativní vlivy).
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce bude objasnit, jak prarodiče hodnotí svoji roli ve výchově vnoučat. Teoretická část bude definovat základní pojmy týkající se rodiny a prarodičovství. Dále bude zachycovat role a výchovné styly jednotlivých členů rodiny, mezigenerační a rodinné vztahy, které v rodině panují. V empirické části práce bude využita kvalitativní metoda. Pomocí polostrukturovaného rozhovoru chci zjistit, jak subjektivně respondenti hodnotí svůj význam ve výchově svých vnoučat (pozitivní a negativní vlivy).
Seznam doporučené literatury
HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, Jaroslava a Martina ŠTÍPKOVÁ. Prarodičovství v současné české společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. Knižnice Sociologické aktuality., 43. svazek. ISBN 978-80-7419-265-4.
HAUSER-SCHÖNER, Isabella. Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál, 1996. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-105-3.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2.
STRAŠÍKOVÁ, Blanka. V roli rodičů a prarodičů. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0848-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Česká republika: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÝROST, Jozef, Ivan SLAMĚNÍK a Eva SOLLÁROVÁ, ed. Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5775-9.
Seznam doporučené literatury
HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, Jaroslava a Martina ŠTÍPKOVÁ. Prarodičovství v současné české společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. Knižnice Sociologické aktuality., 43. svazek. ISBN 978-80-7419-265-4.
HAUSER-SCHÖNER, Isabella. Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál, 1996. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-105-3.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2.
STRAŠÍKOVÁ, Blanka. V roli rodičů a prarodičů. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0848-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Česká republika: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÝROST, Jozef, Ivan SLAMĚNÍK a Eva SOLLÁROVÁ, ed. Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5775-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě bakalářské práce řádně připravena. Představila téma práce včetně výzkumného cíle. Prokázala orientaci v dané problematice. Zodpověděla dotazy položené členy komise i v posudcích.