Bakalářská práce se věnuje aktuálnímu tématu "Dítě jako svědek domácího násilí." V teoretické části se zabývá vysvětlením základní terminologie týkající se problematiky rodiny, dítěte, domácího násilí, psychosomatického a sociálního zdraví, interdisciplinárního týmu a rozlišení pojmů "dítě jako svědek domácího násilí" a "dítě jako oběť domácího násilí". Částečně se věnuje problematice syndromu CAN. Dále jsou zde popsány příčiny a formy domácího násilí, jeho aktéři, fáze, možné formy pomoci dítěti jako svědkovi domácího násilí a preventivní aktivity. Cílem praktické části je analyzovat a popsat dopady domácího násilí na psychosomatické a sociální zdraví dítěte jako svědka domácího násilí.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is devoted to the affair of "Childe as a witness of domestic violence". The theoretical part contains the explanation of used terminology considering family difficulties, children's needs, behavior and concerns, domestic violence along with psychosomatic and social health, interdisciplinary team, and the differentiation among terms as "childe as a witness of domestic violence" and " child as a victim of domestic violence". Partially it is concerned with the CAN syndrome. Moreover, the consequences and forms of domestic violence are further described, along with its participants, phases, possible solutions in the matter of helping the child witnessing the domestic violence, and preventive activities. The aim of the practical part is to analyze and describe the impact of domestic violence on the psychosomatic and social health of the child as a witness of domestic violence.
Klíčová slova
domácí násilí, dítě, oběť, agresor, následky domácího násilí, intervenční centrum
Klíčová slova v angličtině
domestic violence, child, victim, agressor, consequences of domestic violence, intervention centre
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje aktuálnímu tématu "Dítě jako svědek domácího násilí." V teoretické části se zabývá vysvětlením základní terminologie týkající se problematiky rodiny, dítěte, domácího násilí, psychosomatického a sociálního zdraví, interdisciplinárního týmu a rozlišení pojmů "dítě jako svědek domácího násilí" a "dítě jako oběť domácího násilí". Částečně se věnuje problematice syndromu CAN. Dále jsou zde popsány příčiny a formy domácího násilí, jeho aktéři, fáze, možné formy pomoci dítěti jako svědkovi domácího násilí a preventivní aktivity. Cílem praktické části je analyzovat a popsat dopady domácího násilí na psychosomatické a sociální zdraví dítěte jako svědka domácího násilí.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is devoted to the affair of "Childe as a witness of domestic violence". The theoretical part contains the explanation of used terminology considering family difficulties, children's needs, behavior and concerns, domestic violence along with psychosomatic and social health, interdisciplinary team, and the differentiation among terms as "childe as a witness of domestic violence" and " child as a victim of domestic violence". Partially it is concerned with the CAN syndrome. Moreover, the consequences and forms of domestic violence are further described, along with its participants, phases, possible solutions in the matter of helping the child witnessing the domestic violence, and preventive activities. The aim of the practical part is to analyze and describe the impact of domestic violence on the psychosomatic and social health of the child as a witness of domestic violence.
Klíčová slova
domácí násilí, dítě, oběť, agresor, následky domácího násilí, intervenční centrum
Klíčová slova v angličtině
domestic violence, child, victim, agressor, consequences of domestic violence, intervention centre
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se věnuje aktuálnímu tématu Dítě jako svědek domácího násilí. V teoretické části se práce věnuje vysvětlení základní terminologie týkající se problematiky rodiny, dítěte, domácího násilí, psychosomatického a sociálního zdraví, interdisciplinárního týmu a rozlišení pojmů "dítě jako svědek domácího násilí" a "dítě jako oběť domácího násilí". Částečně se věnuje i problematice syndromu CAN. Dále jsou popsány příčiny a formy domácího násilí, jeho aktéři a fáze, možné formy pomoci dítěti jako svědkovi domácího násilí a preventivní aktivity.
Praktická část zkoumá na základě kvalitativní metodologie formou rozhovorů se 4 sociálními pracovníky Intervenčního centra v Pardubicích, analýzou dostupných dokumentů a konkrétní případové studie dopady domácího násilí na děti jako svědky domácího násilí v oblasti psychosomatických důsledků a sociálních vztahů. Cílem práce je analyzovat a popsat dopady domácího násilí na psychosomatické a sociální zdraví dítěte jako svědka domácího násilí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se věnuje aktuálnímu tématu Dítě jako svědek domácího násilí. V teoretické části se práce věnuje vysvětlení základní terminologie týkající se problematiky rodiny, dítěte, domácího násilí, psychosomatického a sociálního zdraví, interdisciplinárního týmu a rozlišení pojmů "dítě jako svědek domácího násilí" a "dítě jako oběť domácího násilí". Částečně se věnuje i problematice syndromu CAN. Dále jsou popsány příčiny a formy domácího násilí, jeho aktéři a fáze, možné formy pomoci dítěti jako svědkovi domácího násilí a preventivní aktivity.
Praktická část zkoumá na základě kvalitativní metodologie formou rozhovorů se 4 sociálními pracovníky Intervenčního centra v Pardubicích, analýzou dostupných dokumentů a konkrétní případové studie dopady domácího násilí na děti jako svědky domácího násilí v oblasti psychosomatických důsledků a sociálních vztahů. Cílem práce je analyzovat a popsat dopady domácího násilí na psychosomatické a sociální zdraví dítěte jako svědka domácího násilí.
Seznam doporučené literatury
BOUKALOVÁ, Hedvika a Ilona GILLERNOVÁ, 2020. Kapitoly z forenzní psychologie. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-4461-5.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila a Petra VITOUŠOVÁ. Pomoc obětem (a svědkům) trestných činů: příručka pro pomáhající profese. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2014-2.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila, 2020. Domácí násilí: nebezpečné rodinné vztahy ve 21. století. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-806-8.
DUNOVSKÝ, Jiří, Zdeněk DYTRYCH a Zdeněk MATĚJČEK. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
Seznam doporučené literatury
BOUKALOVÁ, Hedvika a Ilona GILLERNOVÁ, 2020. Kapitoly z forenzní psychologie. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-4461-5.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila a Petra VITOUŠOVÁ. Pomoc obětem (a svědkům) trestných činů: příručka pro pomáhající profese. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2014-2.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila, 2020. Domácí násilí: nebezpečné rodinné vztahy ve 21. století. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-806-8.
DUNOVSKÝ, Jiří, Zdeněk DYTRYCH a Zdeněk MATĚJČEK. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě bakalářské práce řádně připravena. Představila téma bakalářské práce včetně cíle výzkumu. Zodpověděla dotazy kladené členy komise a v posudcích.