Cílem bakalářské práce je sestavit ze stavebnice Lego Mindstorms EV3 robota ve tvaru inverzního kyvadla. Kromě stabilizace robota pomocí vybraného řídicího algoritmu je třeba vyřešit autonomní pohyb robota v prostoru formou sledování černé čáry na světlém podkladu. Software pro robota bude psán v programovacím jazyce Python.
Anotace v angličtině
The objective of this work is to build a robot in the shape of an inverse pendulum using the Lego Mindstorms EV3 kit. Apart from stabilizing the robot with a chosen control algorithm, it is necessary to solve autonomous movement of the robot through space by following a black line on a light background. The software for the robot will be written in the Python programming language.
Cílem bakalářské práce je sestavit ze stavebnice Lego Mindstorms EV3 robota ve tvaru inverzního kyvadla. Kromě stabilizace robota pomocí vybraného řídicího algoritmu je třeba vyřešit autonomní pohyb robota v prostoru formou sledování černé čáry na světlém podkladu. Software pro robota bude psán v programovacím jazyce Python.
Anotace v angličtině
The objective of this work is to build a robot in the shape of an inverse pendulum using the Lego Mindstorms EV3 kit. Apart from stabilizing the robot with a chosen control algorithm, it is necessary to solve autonomous movement of the robot through space by following a black line on a light background. The software for the robot will be written in the Python programming language.
Cílem bakalářské práce je sestavit ze stavebnice Lego Mindstorms EV3 robota ve tvaru inverzního kyvadla. Kromě stabilizace robota pomocí vybraného řídicího algoritmu je třeba vyřešit autonomní pohyb robota v prostoru formou sledování černé čáry na světlém podkladu. Software pro robota bude psán v programovacím jazyce Python.
Teoretická část: Rozbor problému, diskuse možných řešení, stručný popis zvolených metod návrhu řízení a vyhodnocování kvality regulačního pochodu, popis hardwarových komponent vybraných pro použití v práci.
Praktická část: návrhu originálního robota, jeho oživení, zajištění komunikace mezi robotem a operátorem, implementace algoritmu řízení robota, vyhodnocení kvality řízení.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je sestavit ze stavebnice Lego Mindstorms EV3 robota ve tvaru inverzního kyvadla. Kromě stabilizace robota pomocí vybraného řídicího algoritmu je třeba vyřešit autonomní pohyb robota v prostoru formou sledování černé čáry na světlém podkladu. Software pro robota bude psán v programovacím jazyce Python.
Teoretická část: Rozbor problému, diskuse možných řešení, stručný popis zvolených metod návrhu řízení a vyhodnocování kvality regulačního pochodu, popis hardwarových komponent vybraných pro použití v práci.
Praktická část: návrhu originálního robota, jeho oživení, zajištění komunikace mezi robotem a operátorem, implementace algoritmu řízení robota, vyhodnocení kvality řízení.
Seznam doporučené literatury
PECINOVSKÝ, Rudolf. Python: kompletní příručka jazyka pro verzi 3.10. Praha: Grada Publishing, 2021. Knihovna programátora (Grada). ISBN 978-80-271-3442-7.
PARK, Eun Jung. Lego Mindstorms EV3: stavíme a programujeme roboty. Brno: Computer Press, 2015. ISBN 978-80-251-4385-8.
Seznam doporučené literatury
PECINOVSKÝ, Rudolf. Python: kompletní příručka jazyka pro verzi 3.10. Praha: Grada Publishing, 2021. Knihovna programátora (Grada). ISBN 978-80-271-3442-7.
PARK, Eun Jung. Lego Mindstorms EV3: stavíme a programujeme roboty. Brno: Computer Press, 2015. ISBN 978-80-251-4385-8.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student navrhl robota ve tvaru inverzního kyvadla, sestavil jej pomocí setu Lego EV3 a navrhl dvojici regulátorů pro stabilizaci robota a pro automatický pohyb robota po trajektorii definované černou čarou. Postup práce je řádně zdokumentovaný a kvalita návrhu regulátorů je vyhodnocena. Student ve své práci řešil jeden z typických problémů automatické regulace. Řešení je využitelné zejména pro benchmarking s jinými přístupy, případně pro popularizační aktivity. Cíle práce byly naplněny v rozsahu zadání.