V první části se tato práce zabývá představením sortimentu nejpoužívanějších vysokopevných ocelí v automotive, včetně mechanických vlastností. Nedílnou součástí úvodu je představení principu a kategorizace IF ocelí (ocelí bez intersticí) s aplikací zaměřenou taktéž na automobilový průmysl. Dále se v navazující teorii pojednává o mechanismech plastické deformace, které zajišťují IF ocelím nenahraditelné místo v použití na automobilových karoseriích. Jedním z hlavních teoretických poznatků jsou pojmy plastická a plošná anizotropie specifická právě pro předmětné oceli, uvedeny jsou i základní parametry hodnocení. V praktické části jsou realizovány experimentální analýzy referenčních vzorků oceli typu IF. Tato kapitola obsahuje kromě dalších i popis řešeného problému, charakteristiku testované oceli a návrh samotného experimentu (společně s popisem použitých zkoušek). Uvedené zkoušky potřebné k popisu chování materiálu obsahují přípravu vzorků pro jejich realizaci a výsledky. V souhrnném vyhodnocení, závěru jsou diskutovány výsledky získané ze zmíněných experimentů.
Anotace v angličtině
In the first part, this work deals with the introduction of the range of the most used high-strength steels in automotive, including mechanical properties. An integral part of the introduction is the introduction of the principle and categorization of IF steels (non-interstitial steels) with an application also focused on the automotive industry. Furthermore, the following theory deals with the mechanisms of plastic deformation, which provide IF steels with an irreplaceable place in use on car bodies. Ones of the main theoretical findings are the concepts of plastic and surface anisotropy specific to the steel in question, the basic parameters of evaluation are also given. In the practical part, experimental analyzes of reference samples of IF type steel are performed. This chapter contains, among others, a description of the problem, the characteristics of the steel tested, and the design of the experiment itself (along with a description of the tests used). These tests are needed to describe the behavior of the material including the preparation of samples for their implementation and results. The results obtained from the mentioned experiments are discussed in the overall evaluation.
Klíčová slova
Autokaroserie, vysokopevnostní oceli, IF oceli, deformace, mechanismy deformace, plastická a plošná anizotropie, rychlost deformace, deformační zpevnění, lokalizace deformace, intenzita deformace
Klíčová slova v angličtině
Car body, high-strength steels, IF steels, deformation, deformation mechanisms, plastic and planar anisotropy, strain rate, deformation strengthening, deformation localization, deformation intensity
Rozsah průvodní práce
89 s. (88 242 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V první části se tato práce zabývá představením sortimentu nejpoužívanějších vysokopevných ocelí v automotive, včetně mechanických vlastností. Nedílnou součástí úvodu je představení principu a kategorizace IF ocelí (ocelí bez intersticí) s aplikací zaměřenou taktéž na automobilový průmysl. Dále se v navazující teorii pojednává o mechanismech plastické deformace, které zajišťují IF ocelím nenahraditelné místo v použití na automobilových karoseriích. Jedním z hlavních teoretických poznatků jsou pojmy plastická a plošná anizotropie specifická právě pro předmětné oceli, uvedeny jsou i základní parametry hodnocení. V praktické části jsou realizovány experimentální analýzy referenčních vzorků oceli typu IF. Tato kapitola obsahuje kromě dalších i popis řešeného problému, charakteristiku testované oceli a návrh samotného experimentu (společně s popisem použitých zkoušek). Uvedené zkoušky potřebné k popisu chování materiálu obsahují přípravu vzorků pro jejich realizaci a výsledky. V souhrnném vyhodnocení, závěru jsou diskutovány výsledky získané ze zmíněných experimentů.
Anotace v angličtině
In the first part, this work deals with the introduction of the range of the most used high-strength steels in automotive, including mechanical properties. An integral part of the introduction is the introduction of the principle and categorization of IF steels (non-interstitial steels) with an application also focused on the automotive industry. Furthermore, the following theory deals with the mechanisms of plastic deformation, which provide IF steels with an irreplaceable place in use on car bodies. Ones of the main theoretical findings are the concepts of plastic and surface anisotropy specific to the steel in question, the basic parameters of evaluation are also given. In the practical part, experimental analyzes of reference samples of IF type steel are performed. This chapter contains, among others, a description of the problem, the characteristics of the steel tested, and the design of the experiment itself (along with a description of the tests used). These tests are needed to describe the behavior of the material including the preparation of samples for their implementation and results. The results obtained from the mentioned experiments are discussed in the overall evaluation.
Klíčová slova
Autokaroserie, vysokopevnostní oceli, IF oceli, deformace, mechanismy deformace, plastická a plošná anizotropie, rychlost deformace, deformační zpevnění, lokalizace deformace, intenzita deformace
Klíčová slova v angličtině
Car body, high-strength steels, IF steels, deformation, deformation mechanisms, plastic and planar anisotropy, strain rate, deformation strengthening, deformation localization, deformation intensity
Zásady pro vypracování
Představení a kategorizace IF ocelí, aplikace se zaměřením na automotive.
Podstata plastické anizotropie, mechanizmy vzniku, metody a základní parametry hodnocení plastické anizotropie.
Experimentální analýzy referenčního typu IF oceli:
{vyhodnocení zkoušek, zaměření na intenzitu deformačního zpevnění a lokalizaci deformace,}
{strukturní analýzy - vyhodnocení rozdílů lokalizace a intenzity plastické deformace pod vlivem zvýšené rychlosti deformace.}
Souhrnné vyhodnocení, konfrontace výsledků laboratorních zkoušek s limitními stavy deformace u reálných výlisků autokaroserií.
Zásady pro vypracování
Představení a kategorizace IF ocelí, aplikace se zaměřením na automotive.
Podstata plastické anizotropie, mechanizmy vzniku, metody a základní parametry hodnocení plastické anizotropie.
Experimentální analýzy referenčního typu IF oceli:
{vyhodnocení zkoušek, zaměření na intenzitu deformačního zpevnění a lokalizaci deformace,}
{strukturní analýzy - vyhodnocení rozdílů lokalizace a intenzity plastické deformace pod vlivem zvýšené rychlosti deformace.}
Souhrnné vyhodnocení, konfrontace výsledků laboratorních zkoušek s limitními stavy deformace u reálných výlisků autokaroserií.
Seznam doporučené literatury
\matsymb{lbrack}1\matsymb{rbrack}\matsymb{,}ŽÍDEK, M.: Metalurgická tvařitelnost ocelí za tepla a za studena. Aleko, Praha 1995, ISBN 80-85341-45-X.
\matsymb{lbrack}2\matsymb{rbrack}\matsymb{,}JANOVEC, J., MACEK, K., ZUNA, P.: Fyzikální metalurgie. ČVUT 2008, ISBN 978-80-01-02935-0.
\matsymb{lbrack}3\matsymb{rbrack}\matsymb{,}BOWMANN, K.: Mechanical Behavior of Materials. Willey, 2004, ISBN 0-471-24198-9.
Seznam doporučené literatury
\matsymb{lbrack}1\matsymb{rbrack}\matsymb{,}ŽÍDEK, M.: Metalurgická tvařitelnost ocelí za tepla a za studena. Aleko, Praha 1995, ISBN 80-85341-45-X.
\matsymb{lbrack}2\matsymb{rbrack}\matsymb{,}JANOVEC, J., MACEK, K., ZUNA, P.: Fyzikální metalurgie. ČVUT 2008, ISBN 978-80-01-02935-0.
\matsymb{lbrack}3\matsymb{rbrack}\matsymb{,}BOWMANN, K.: Mechanical Behavior of Materials. Willey, 2004, ISBN 0-471-24198-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přednesl obhajobu své diplomové práce. Vyčerpávajícím způsobem zodpověděl otázky z oponentního posudku i doplňující otázky členů komise.