Práce se zabývá problematikou vozidlových odporů nákladních vlaků, zejména vzorci používanými v trakční mechanice. Uvádí v současnosti používané vzorce na síti Správy železnic, jakož i některé zahraniční. Dále uvádí též některé uvažované možnosti zpřesnění používaných vzorců i s ohledem na fysikální správnost. Těžištěm práce je pak návrh experimentálního zjišťování vozidlového odporu kontejnerového vlaku na základě dat z jízdy s tažnou silou a porovnání výsledků získaných na základě navrženého postupu s dnes používanými vzorci a vzorci navrhovanými na základě předchozích výzkumů.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the freight train vehicle resistance issues, mainly on formulas used in traction mechanics. It lists formulas currently used on Správa železnic network (Czech Republic), as well as some formulas used abroad. Some considered refinement options regarding physical accuracy are also listed. The main focus of the thesis is a design of experimental determination of container train vehicle resistance based on data obtained from driving by traction and also comparing the results of this method to currently used formulas and also formulas proposed from previous research.
Klíčová slova
vozidlový odpor, nákladní vlaky, kontejnerové vlaky
Práce se zabývá problematikou vozidlových odporů nákladních vlaků, zejména vzorci používanými v trakční mechanice. Uvádí v současnosti používané vzorce na síti Správy železnic, jakož i některé zahraniční. Dále uvádí též některé uvažované možnosti zpřesnění používaných vzorců i s ohledem na fysikální správnost. Těžištěm práce je pak návrh experimentálního zjišťování vozidlového odporu kontejnerového vlaku na základě dat z jízdy s tažnou silou a porovnání výsledků získaných na základě navrženého postupu s dnes používanými vzorci a vzorci navrhovanými na základě předchozích výzkumů.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the freight train vehicle resistance issues, mainly on formulas used in traction mechanics. It lists formulas currently used on Správa železnic network (Czech Republic), as well as some formulas used abroad. Some considered refinement options regarding physical accuracy are also listed. The main focus of the thesis is a design of experimental determination of container train vehicle resistance based on data obtained from driving by traction and also comparing the results of this method to currently used formulas and also formulas proposed from previous research.
Klíčová slova
vozidlový odpor, nákladní vlaky, kontejnerové vlaky
Vozidlový odpor kolejových vozidel je ovlivněn celou řadou faktorů. Mezi tyto faktory patří i podmínky, za nichž je vozidlový odpor zjišťován (výběhová zkouška vs. jízda s tažnou silou). Hlavním cílem této práce je ověřit platnost stávajících vzorců měrného vozidlového odporu porovnáním s reálnými provozními záznamy, a to se zaměřením na hodnocení vozidlového odporu při jízdě vlaku s tažnou silou.
Vypracujte:
rešerši v oblasti vozidlových odporů železničních vozidel (fyzikální principy, přístupy k popisu vozidlových odporů, způsoby experimentálního zjišťování odporů);
návrh postupu pro ověření platnosti vybraných vzorců měrného vozidlového odporu nákladních vlaků s využitím provozních dat;
výběr traťového úseku a vlakových souprav pro ověřování platnosti vybraných vzorců měrného vozidlového odporu;
zhodnocení výsledků.
Zásady pro vypracování
Vozidlový odpor kolejových vozidel je ovlivněn celou řadou faktorů. Mezi tyto faktory patří i podmínky, za nichž je vozidlový odpor zjišťován (výběhová zkouška vs. jízda s tažnou silou). Hlavním cílem této práce je ověřit platnost stávajících vzorců měrného vozidlového odporu porovnáním s reálnými provozními záznamy, a to se zaměřením na hodnocení vozidlového odporu při jízdě vlaku s tažnou silou.
Vypracujte:
rešerši v oblasti vozidlových odporů železničních vozidel (fyzikální principy, přístupy k popisu vozidlových odporů, způsoby experimentálního zjišťování odporů);
návrh postupu pro ověření platnosti vybraných vzorců měrného vozidlového odporu nákladních vlaků s využitím provozních dat;
výběr traťového úseku a vlakových souprav pro ověřování platnosti vybraných vzorců měrného vozidlového odporu;
zhodnocení výsledků.
Seznam doporučené literatury
[1] MICHÁLEK, T., ZELENKA, J.: Trakční mechanika. 1. vydání, 104 s. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, 2018. ISBN 978-80-7560-175-9.
[2] FEDERÁLNÍ MINISTERSTVO DOPRAVY: ČSD V7. Trakční výpočty. Praha: NADAS, 1982. (Znění předpisu ve smyslu změny č. 1 z roku 1992.)
[3] MICHÁLEK, T., ŠIMRAL, P.: Návrh úpravy metodiky výpočtu vozidlového odporu kontejnerových vlaků. In: Současné problémy v kolejových vozidlech 2017: XXIII. konference s mezinárodní účastí, Sborník příspěvků, s. 283–290. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2017. ISBN 978-80-7560-085-1.
[4] ROCHARD, B. P., SCHMID, F.: A review of methods to measure and calculate train resistances. In: Proc IMechE, Part F: J Rail and Rapid Transit 2000; 214: 185–199.
[5] LUKASZEWICZ, P.: A simple method to determine train running resistence from full-scale measurements. In: Proc IMechE, Part F: J Rail and Rapid Transit 2007; 221: 331–338.
[6] SZANTO, F..: Rolling resistance revisited. In: Conference on Railway Excellence – CORE 2016, Melbourne, Australia, 16–18 May 2016, Barton ACT: RTSA, 2016.
Seznam doporučené literatury
[1] MICHÁLEK, T., ZELENKA, J.: Trakční mechanika. 1. vydání, 104 s. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, 2018. ISBN 978-80-7560-175-9.
[2] FEDERÁLNÍ MINISTERSTVO DOPRAVY: ČSD V7. Trakční výpočty. Praha: NADAS, 1982. (Znění předpisu ve smyslu změny č. 1 z roku 1992.)
[3] MICHÁLEK, T., ŠIMRAL, P.: Návrh úpravy metodiky výpočtu vozidlového odporu kontejnerových vlaků. In: Současné problémy v kolejových vozidlech 2017: XXIII. konference s mezinárodní účastí, Sborník příspěvků, s. 283–290. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2017. ISBN 978-80-7560-085-1.
[4] ROCHARD, B. P., SCHMID, F.: A review of methods to measure and calculate train resistances. In: Proc IMechE, Part F: J Rail and Rapid Transit 2000; 214: 185–199.
[5] LUKASZEWICZ, P.: A simple method to determine train running resistence from full-scale measurements. In: Proc IMechE, Part F: J Rail and Rapid Transit 2007; 221: 331–338.
[6] SZANTO, F..: Rolling resistance revisited. In: Conference on Railway Excellence – CORE 2016, Melbourne, Australia, 16–18 May 2016, Barton ACT: RTSA, 2016.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přednesl obhajobu své bakalářské práce ve vhodném rozsahu. Student zodpověděl otázky vedoucího práce. Oponent práce neměl žádné připomínky.
Zkušební komise měla další připomínky a dotazy k práci, na které student vhodně reagoval a zodpověděl je.