Diplomová práce se zabývá on-board diagnostikou pojezdu kolejových vozidel. Konkrétně je v rámci práce objasněna problematika vad tvaru jízdního kola kolejového vozidla a jak tyto vady identifikovat pomocí nástrojů vibrodiagnostiky. V prostředí multibody simulace je vytvořen model, na který je daná vada aplikována. Signál ze simulace je vhodně syntetizován se signálem z reálného prostředí a vyhodnocován. Na základě poznatků je následně sestavena metodika, jak k vyhodnocování signálů přistupovat.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with on-board diagnostics of railway vehicle rolling gear. The thesis clarifies the issue of defects in the shape of wheel of the rail vehicle and tries to find how to identify these defects using vibration diagnostics tools. The model of railway vehicle is created in the multibody simulation software and the defects are applied to this model. The signal from the simulation is suitably synthesized with the signal from the real environment and evaluated. Based on the findings, a methodology how to approach the evaluation is then compiled.
Klíčová slova
on-board diagnostika, vibrodiagnostika, vada, tvar kola, frekvence, kolejové vozidlo
Klíčová slova v angličtině
on-board diagnostics, vibrodiagnostics, defect, shape of wheel, frequency, railway vehicle
Rozsah průvodní práce
114 s. (155 500 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá on-board diagnostikou pojezdu kolejových vozidel. Konkrétně je v rámci práce objasněna problematika vad tvaru jízdního kola kolejového vozidla a jak tyto vady identifikovat pomocí nástrojů vibrodiagnostiky. V prostředí multibody simulace je vytvořen model, na který je daná vada aplikována. Signál ze simulace je vhodně syntetizován se signálem z reálného prostředí a vyhodnocován. Na základě poznatků je následně sestavena metodika, jak k vyhodnocování signálů přistupovat.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with on-board diagnostics of railway vehicle rolling gear. The thesis clarifies the issue of defects in the shape of wheel of the rail vehicle and tries to find how to identify these defects using vibration diagnostics tools. The model of railway vehicle is created in the multibody simulation software and the defects are applied to this model. The signal from the simulation is suitably synthesized with the signal from the real environment and evaluated. Based on the findings, a methodology how to approach the evaluation is then compiled.
Klíčová slova
on-board diagnostika, vibrodiagnostika, vada, tvar kola, frekvence, kolejové vozidlo
Klíčová slova v angličtině
on-board diagnostics, vibrodiagnostics, defect, shape of wheel, frequency, railway vehicle
Zásady pro vypracování
Proveďte rešerši systémů diagnostiky pojezdu a popište principy této diagnostiky. Do přehledu lze uvést i way-side diagnostické systémy, při řešení své práce se však zaměřte na diagnostiku založenou na principu měření vibrací na vozidlech. Navrhněte metodiku, která by umožnila separovat signál vibrační odezvy poruchy pojezdu od odezvy tratě.
Úvod od problematiky a rešerše aktuálních řešení.
Základní principy vibrodiagnostiky a její použití na KV.
Předpokládané odezvy jednotlivých poruch pojezdu a odezvy tratě.
Návrh metodiky pro vyhodnocení signálů.
Zhodnocení a přínosy navrženého řešení.
Zásady pro vypracování
Proveďte rešerši systémů diagnostiky pojezdu a popište principy této diagnostiky. Do přehledu lze uvést i way-side diagnostické systémy, při řešení své práce se však zaměřte na diagnostiku založenou na principu měření vibrací na vozidlech. Navrhněte metodiku, která by umožnila separovat signál vibrační odezvy poruchy pojezdu od odezvy tratě.
Úvod od problematiky a rešerše aktuálních řešení.
Základní principy vibrodiagnostiky a její použití na KV.
Předpokládané odezvy jednotlivých poruch pojezdu a odezvy tratě.
Návrh metodiky pro vyhodnocení signálů.
Zhodnocení a přínosy navrženého řešení.
Seznam doporučené literatury
[1] THOMPSON, D. J., Chris JONES a Pierre-Etienne GAUTIER. Railway noise and vibration: mechanisms, modelling and means of control. Boston: Elsevier, c2009. ISBN 0080451470.
[2] NOVÁK, Martin. Technická měření. V Praze: České vysoké učení technické, 2018. ISBN 978-80-01-06388-0.
[3] Informace od výrobců diagnostických systémů.
[4] Návody k SW Matlab, Simpack.
Seznam doporučené literatury
[1] THOMPSON, D. J., Chris JONES a Pierre-Etienne GAUTIER. Railway noise and vibration: mechanisms, modelling and means of control. Boston: Elsevier, c2009. ISBN 0080451470.
[2] NOVÁK, Martin. Technická měření. V Praze: České vysoké učení technické, 2018. ISBN 978-80-01-06388-0.
[3] Informace od výrobců diagnostických systémů.
[4] Návody k SW Matlab, Simpack.
Přílohy volně vložené
1 DVD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přednesl obhajobu své diplomové práce ve vhodném rozsahu. Student zodpověděl otázky vedoucího i oponenta práce.
Student vhodně reagoval na dotazy a připomínky zkušební komise.