Diplomová práce se zabývá intencionální literaturou pro děti a mládež v 50. letech 20. století. V kontextu tuzemského literárního vývoje zkoumá literaturu určenou začínajícím čtenářům, tedy žákům národních škol. Hlavním cílem práce je zjistit, pomocí jakých mechanismů se socialistická ideologie propisovala do literatury pro děti a mládež a jakým způsobem skrze ni probíhalo utváření nového socialistického člověka. Dále se práce zabývá proměnou funkcí literatury v budovatelském období skrze analýzu a interpretaci vybraných dobových pramenů z hlediska tematického a stylistického schematismu.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with intentional literature for children and youth in the 1950s. In the context of domestic literary development, it examines literature intended for beginning readers, i.e. pupils of public schools. The main aims of the thesis are to find out which mechanisms were used for the inscription of socialist ideology in literature for children and youth and how was the idea of the new socialist man carried through it. Furthermore, the thesis examines the transformation of functions of literature in the socialist propaganda period through the analysis and interpretation of selected period sources in terms of thematic and stylistic schematism.
Klíčová slova
děti, 50. léta 20. století, literatura, pohádky, schematismus, socialismus, propaganda
Klíčová slova v angličtině
Tendency Elements in Intentional Reading for Beginning Readers in the 1950s
Rozsah průvodní práce
156
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá intencionální literaturou pro děti a mládež v 50. letech 20. století. V kontextu tuzemského literárního vývoje zkoumá literaturu určenou začínajícím čtenářům, tedy žákům národních škol. Hlavním cílem práce je zjistit, pomocí jakých mechanismů se socialistická ideologie propisovala do literatury pro děti a mládež a jakým způsobem skrze ni probíhalo utváření nového socialistického člověka. Dále se práce zabývá proměnou funkcí literatury v budovatelském období skrze analýzu a interpretaci vybraných dobových pramenů z hlediska tematického a stylistického schematismu.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with intentional literature for children and youth in the 1950s. In the context of domestic literary development, it examines literature intended for beginning readers, i.e. pupils of public schools. The main aims of the thesis are to find out which mechanisms were used for the inscription of socialist ideology in literature for children and youth and how was the idea of the new socialist man carried through it. Furthermore, the thesis examines the transformation of functions of literature in the socialist propaganda period through the analysis and interpretation of selected period sources in terms of thematic and stylistic schematism.
Klíčová slova
děti, 50. léta 20. století, literatura, pohádky, schematismus, socialismus, propaganda
Klíčová slova v angličtině
Tendency Elements in Intentional Reading for Beginning Readers in the 1950s
Zásady pro vypracování
Práce se zaměřuje na objasnění tendenční povahy literatury pro začínající čtenáře v 50. letech 20. století podle ideologických požadavků na výchovu prostřednictvím četby. Nejprve objasňuje klíčové pojmy ?tendenčnost?, ?socialistický realismus? a ?ideová výchova? na základě dnešních literárněhistorických přehledů, ale následně rozebírá dobové prameny v podobě teoretických a kritických statí z 50. let, včetně ediční politiky nakladatelství a školních čítanek. Jádro diplomové práce však spočívá v analýze a interpretaci vybraných básní, pohádek, povídek a komiksů z hlediska tematického a stylistického schematismu.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměřuje na objasnění tendenční povahy literatury pro začínající čtenáře v 50. letech 20. století podle ideologických požadavků na výchovu prostřednictvím četby. Nejprve objasňuje klíčové pojmy ?tendenčnost?, ?socialistický realismus? a ?ideová výchova? na základě dnešních literárněhistorických přehledů, ale následně rozebírá dobové prameny v podobě teoretických a kritických statí z 50. let, včetně ediční politiky nakladatelství a školních čítanek. Jádro diplomové práce však spočívá v analýze a interpretaci vybraných básní, pohádek, povídek a komiksů z hlediska tematického a stylistického schematismu.
Seznam doporučené literatury
Časopis Zlatý máj
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-x.
ČERVENKA, Jan. O pohádkách: sborník statí a článků. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1960.
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek: Kouzlo vyprávěného slova. 2018. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1434-2.
CHALOUPKA, Otakar a Jaroslav VORÁČEK. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984.
CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-40-8.
URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1.
WÖGERBAUER, Michael, Petr PÍŠA, Petr ŠÁMAL a Pavel JANÁČEK. V obecném zájmu: cenzura a sociální regulace literatury v moderní české kultuře 1749-2014. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2491-6.
Seznam doporučené literatury
Časopis Zlatý máj
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-x.
ČERVENKA, Jan. O pohádkách: sborník statí a článků. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1960.
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek: Kouzlo vyprávěného slova. 2018. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1434-2.
CHALOUPKA, Otakar a Jaroslav VORÁČEK. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984.
CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-40-8.
URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1.
WÖGERBAUER, Michael, Petr PÍŠA, Petr ŠÁMAL a Pavel JANÁČEK. V obecném zájmu: cenzura a sociální regulace literatury v moderní české kultuře 1749-2014. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2491-6.