Tato diplomová práce se zabývá přípravou studentů gymnázia na standardizovaný test z anglického jazyka. První kapitola teoretické části popisuje formální vzdělávání skrze cíle učení se cizího jazyka. Důraz je kladen na cíle výuky, komunikační kompetenci, klasifikaci vzdělávání v České republice se zaměřením na střední školy, konkrétně gymnázia. Druhá kapitola se zabývá ověřováním výsledků vzdělávání v anglickém jazyce skrze různé druhy testů se zaměřením na tzv. proficiency test, státní maturitní zkoušku z anglického jazyka a vybrané druhy standardizovaných testů. Třetí kapitola se zaměřuje na neformální a informální kontexty učení se cizímu jazyku u studentů gymnázia. Praktická část je založena na kvantitativním výzkumu pomocí dotazníkového šetření. Cílem výzkumu je zjistit, pro jakou standardizovanou zkoušku se studenti rozhodují a jak se na ni připravují.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with students of upper secondary general education and their preparation for standardised tests in English. The first chapter of the theoretical part introduces formal education through the aims of foreign language teaching. The focus is on the aims of teaching, communicative competence, classification of education in the Czech Republic, and teaching English in upper secondary general schools. The second chapter deals with the verification of English language learning outcomes through various types of tests, with an emphasis on the proficiency test, the State English Maturita exam and selected standardised tests replacing the School English Maturita exam. The third chapter deals with non-formal and informal contexts of foreign language learning of Czech students in the upper secondary general schools. The practical part of the diploma thesis is based on quantitative research using the technique of a questionnaire. The research aim is to find out what type of standardised test the students of the selected upper secondary general school choose and how they prepare for it.
Klíčová slova
standardizovaný test, Cambridge Assessment English, International English Language Testing System, Test of English as a Foreign Language, formální vzdělávání, neformální vzdělávání, informální vzdělávání, příprava, studenti
Klíčová slova v angličtině
standardised test, Cambridge Assessment English, International English Language Testing System, Test of English as a Foreign Language, formal education, non-formal education, informal education, preparation, students
Rozsah průvodní práce
147 s. (204 873 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá přípravou studentů gymnázia na standardizovaný test z anglického jazyka. První kapitola teoretické části popisuje formální vzdělávání skrze cíle učení se cizího jazyka. Důraz je kladen na cíle výuky, komunikační kompetenci, klasifikaci vzdělávání v České republice se zaměřením na střední školy, konkrétně gymnázia. Druhá kapitola se zabývá ověřováním výsledků vzdělávání v anglickém jazyce skrze různé druhy testů se zaměřením na tzv. proficiency test, státní maturitní zkoušku z anglického jazyka a vybrané druhy standardizovaných testů. Třetí kapitola se zaměřuje na neformální a informální kontexty učení se cizímu jazyku u studentů gymnázia. Praktická část je založena na kvantitativním výzkumu pomocí dotazníkového šetření. Cílem výzkumu je zjistit, pro jakou standardizovanou zkoušku se studenti rozhodují a jak se na ni připravují.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with students of upper secondary general education and their preparation for standardised tests in English. The first chapter of the theoretical part introduces formal education through the aims of foreign language teaching. The focus is on the aims of teaching, communicative competence, classification of education in the Czech Republic, and teaching English in upper secondary general schools. The second chapter deals with the verification of English language learning outcomes through various types of tests, with an emphasis on the proficiency test, the State English Maturita exam and selected standardised tests replacing the School English Maturita exam. The third chapter deals with non-formal and informal contexts of foreign language learning of Czech students in the upper secondary general schools. The practical part of the diploma thesis is based on quantitative research using the technique of a questionnaire. The research aim is to find out what type of standardised test the students of the selected upper secondary general school choose and how they prepare for it.
Klíčová slova
standardizovaný test, Cambridge Assessment English, International English Language Testing System, Test of English as a Foreign Language, formální vzdělávání, neformální vzdělávání, informální vzdělávání, příprava, studenti
Klíčová slova v angličtině
standardised test, Cambridge Assessment English, International English Language Testing System, Test of English as a Foreign Language, formal education, non-formal education, informal education, preparation, students
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci bude zabývat problematikou ověřování výstupů středního vzdělávání v anglickém jazyce, a to z pohledu přípravy studentů. V teoretické části nejprve představí obecný cíl cizojazyčné výuky, komunikační kompetenci, a následně bude diskutovat, jak je tento cíl konkretizován pro střední vzdělávání, specificky pro gymnázia. Po úvodu do problematiky testování cizího jazyka se diplomantka zaměří na testy tzv. proficiency, které ověřují dosažení určité, předem definované úrovně komunikační kompetence. Představí koncepci maturitní zkoušky v České republice s akcentem na zkoušku z anglického jazyka, model státní maturitní zkoušky pro aktuální školní rok a výběr ze schválených mezinárodních zkoušek z anglického jazyka, které mohou profilovou část maturitní zkoušky nahradit. Závěrečná kapitola teoretické části bude zaměřena na kontexty učení se anglickému jazyku (formální, neformální, informální) z hlediska studenta střední školy.
V rámci empirické části diplomantka realizuje dotazníkové šetření na vybraném gymnáziu s cílem zjistit, pro jakou zkoušku z angličtiny se rozhodují a jak se na ni připravují.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci bude zabývat problematikou ověřování výstupů středního vzdělávání v anglickém jazyce, a to z pohledu přípravy studentů. V teoretické části nejprve představí obecný cíl cizojazyčné výuky, komunikační kompetenci, a následně bude diskutovat, jak je tento cíl konkretizován pro střední vzdělávání, specificky pro gymnázia. Po úvodu do problematiky testování cizího jazyka se diplomantka zaměří na testy tzv. proficiency, které ověřují dosažení určité, předem definované úrovně komunikační kompetence. Představí koncepci maturitní zkoušky v České republice s akcentem na zkoušku z anglického jazyka, model státní maturitní zkoušky pro aktuální školní rok a výběr ze schválených mezinárodních zkoušek z anglického jazyka, které mohou profilovou část maturitní zkoušky nahradit. Závěrečná kapitola teoretické části bude zaměřena na kontexty učení se anglickému jazyku (formální, neformální, informální) z hlediska studenta střední školy.
V rámci empirické části diplomantka realizuje dotazníkové šetření na vybraném gymnáziu s cílem zjistit, pro jakou zkoušku z angličtiny se rozhodují a jak se na ni připravují.
Seznam doporučené literatury
Bachman, Lyle F., and Adrian S. Palmer. 2010. Language Assessment in Practice. Oxford: Oxford University Press.
British Council. 2021."IELTS.” British Council. Accessed January 19, 2021. https://www.britishcouncil.cz/zkousky/ielts.
British Council. 2021."Zkoušky Cambridge English.” British Council. Accessed January 19, 2021. https://www.britishcouncil.cz/zkousky/cambridge.
Cambridge Assessment English. 2021. UCLES. Accessed January 19, 2021. https://www.cambridgeenglish.org/.
Černá, Monika. "Private Tutoring in English Through the Eyes of its Recipients”. Orbis Scholae 14 (2): 59-79. https://doi.org/10.14712/23363177.2020.13.
Černá, Monika, Libuše Hornová, Jaroslava Ivanová, and Šárka Ježková. 2016. Routes and Destinations: Learning Histories of Czech Speakers of English and their Achievement in Selected Communicative Language Competences. Pardubice: Univerzita Pardubice.
Douglas, Brown H., and Priyanvada Abeywickrama. 2010. Language Assessment: Principles And Classroom Practices. New York: Pearson Education.
ETS Global. "Official Website for the TOEIC and TOEFL Tests.” Accessed February 11, 2021. https://www.etsglobal.org/cz/en.
Hughes, Arthur. 2002. Testing For Language Teachers. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Janíková, Věra. 2011. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada.
Maturita z angličtiny. "Státní maturita z anglického jazyka 2021.” Nový Amos 2010-2020. Accessed January 19, 2021. https://www.statnimaturita-anglictina.cz/.
Maturitní Zkouška. 2019."Katalogy Požadavků: Anglický Jazyk.” Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Accessed January 19, 2021. https://maturita.cermat.cz/menu/katalogy-pozadavku.
POLYGLOT. "Mezinárodní Zkoušky PEARSON.” Praha. Accessed February 11, 2021. https://www.polyglot.cz/cs/mezinarodni-zkousky-pearson/.
Slavík, Jan. 1999. Hodnocení v současné škole: Východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál.
Šťastný, Vít. 2016. "Fenomén soukromého doučování jako stínový vzdělávací systém V České republice”. Published PhD diss., Charles University, Prague.
Seznam doporučené literatury
Bachman, Lyle F., and Adrian S. Palmer. 2010. Language Assessment in Practice. Oxford: Oxford University Press.
British Council. 2021."IELTS.” British Council. Accessed January 19, 2021. https://www.britishcouncil.cz/zkousky/ielts.
British Council. 2021."Zkoušky Cambridge English.” British Council. Accessed January 19, 2021. https://www.britishcouncil.cz/zkousky/cambridge.
Cambridge Assessment English. 2021. UCLES. Accessed January 19, 2021. https://www.cambridgeenglish.org/.
Černá, Monika. "Private Tutoring in English Through the Eyes of its Recipients”. Orbis Scholae 14 (2): 59-79. https://doi.org/10.14712/23363177.2020.13.
Černá, Monika, Libuše Hornová, Jaroslava Ivanová, and Šárka Ježková. 2016. Routes and Destinations: Learning Histories of Czech Speakers of English and their Achievement in Selected Communicative Language Competences. Pardubice: Univerzita Pardubice.
Douglas, Brown H., and Priyanvada Abeywickrama. 2010. Language Assessment: Principles And Classroom Practices. New York: Pearson Education.
ETS Global. "Official Website for the TOEIC and TOEFL Tests.” Accessed February 11, 2021. https://www.etsglobal.org/cz/en.
Hughes, Arthur. 2002. Testing For Language Teachers. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Janíková, Věra. 2011. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada.
Maturita z angličtiny. "Státní maturita z anglického jazyka 2021.” Nový Amos 2010-2020. Accessed January 19, 2021. https://www.statnimaturita-anglictina.cz/.
Maturitní Zkouška. 2019."Katalogy Požadavků: Anglický Jazyk.” Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Accessed January 19, 2021. https://maturita.cermat.cz/menu/katalogy-pozadavku.
POLYGLOT. "Mezinárodní Zkoušky PEARSON.” Praha. Accessed February 11, 2021. https://www.polyglot.cz/cs/mezinarodni-zkousky-pearson/.
Slavík, Jan. 1999. Hodnocení v současné škole: Východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál.
Šťastný, Vít. 2016. "Fenomén soukromého doučování jako stínový vzdělávací systém V České republice”. Published PhD diss., Charles University, Prague.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila svoji práci a odpověděla na otázky v posudcích. Její vystoupení bylo na vysoké odborné a jazykové úrovni. Komise se přiklonila k hodnocení A.