V bakalářské práci se zabývám vzděláním všeobecných sester v prevenci kolorektálního karcinomu, který je jedním z nejčastěji vyskytujících se nádorových onemocnění v České republice. Jde o práci teoreticko-průzkumnou. Teoretická část shrnuje poznatky z anatomie tlustého střeva, vlastního onemocnění a o diagnostických a léčebných postupech. Zaměřuji se především na rizikové faktory a metody primární, sekundární a terciární prevence. V průzkumné části jsem pomocí rozhovorů zjišťovala informovanost všeobecných sester v problematice rakoviny tlustého střeva a prevenci tohoto onemocnění. Bylo zjištěno, že všeobecná sestra má nepostradatelnou roli v prevenci pacientů ohledně kolorektálního karcinomu. Také je prostředníkem mezi pacientem a lékařem, dále pacienta vzdělává a pečuje o něj. Je důležitá pro chod oddělení.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis I deal with the education of general nurses in the prevention of colorectal cancer, which is one of the most common cancers in the Czech Republic. It is a theoretical-research work. The theoretical part summarizes the knowledge of the anatomy of the large intestine, the disease itself and the diagnostic and treatment procedures. I focus mainly on risk factors and methods of primary, secondary and tertiary prevention. In the research part, I used interviews to find out the awareness of general nurses in the field of colon cancer and the prevention of this disease. The general nurse has been found to play an essential role in preventing colorectal cancer patients. He is also an intermediary between the patient and the doctor, and further educates and cares for the patient. It is important for the operation of the department.
Klíčová slova
kolorektální karcinom, okultní krvácení, prevence, screening, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
colorectal cancer, occult bleeding, prevention, screening, general nurse
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se zabývám vzděláním všeobecných sester v prevenci kolorektálního karcinomu, který je jedním z nejčastěji vyskytujících se nádorových onemocnění v České republice. Jde o práci teoreticko-průzkumnou. Teoretická část shrnuje poznatky z anatomie tlustého střeva, vlastního onemocnění a o diagnostických a léčebných postupech. Zaměřuji se především na rizikové faktory a metody primární, sekundární a terciární prevence. V průzkumné části jsem pomocí rozhovorů zjišťovala informovanost všeobecných sester v problematice rakoviny tlustého střeva a prevenci tohoto onemocnění. Bylo zjištěno, že všeobecná sestra má nepostradatelnou roli v prevenci pacientů ohledně kolorektálního karcinomu. Také je prostředníkem mezi pacientem a lékařem, dále pacienta vzdělává a pečuje o něj. Je důležitá pro chod oddělení.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis I deal with the education of general nurses in the prevention of colorectal cancer, which is one of the most common cancers in the Czech Republic. It is a theoretical-research work. The theoretical part summarizes the knowledge of the anatomy of the large intestine, the disease itself and the diagnostic and treatment procedures. I focus mainly on risk factors and methods of primary, secondary and tertiary prevention. In the research part, I used interviews to find out the awareness of general nurses in the field of colon cancer and the prevention of this disease. The general nurse has been found to play an essential role in preventing colorectal cancer patients. He is also an intermediary between the patient and the doctor, and further educates and cares for the patient. It is important for the operation of the department.
Klíčová slova
kolorektální karcinom, okultní krvácení, prevence, screening, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
colorectal cancer, occult bleeding, prevention, screening, general nurse
Zásady pro vypracování
Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
Stanovení cílů a metodiky práce.
Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanové metodiky.
Analýza a interpretace získaných dat.
Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
Stanovení cílů a metodiky práce.
Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanové metodiky.
Analýza a interpretace získaných dat.
Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
FIERLOVÁ, Radomíra. 2018. Péče o pacienty se stomií. Medicínapropraxi: Prosestry [online], roč. 15, č. 5, s. 291-294 [cit. 2022-02-12]. Dostupné z: https://www.solen.cz/pdfs/med/2018/05/11.pdf.
MAČÁK, Jiří, Jana MAČÁKOVÁ a Jana DVOŘÁČKOVÁ. 2015. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5351-5.
OREL, Miroslav, 2019. Anatomie a fyziologie lidského těla: pro humanitní obory. Praha: Grada. s. 780-814. ISBN 978-80-271-0531-1.
VÍTEK, Pavel a Jan NOVOTNÝ. 2015. Karcinomanu. Onkologiecs.cz [online], roč. 9, č. 6, [cit. 2022-02-12]. Dostupné z: https://www.solen.cz/pdfs/xon/2015/06/03.pdf.
VORLÍČEK, Jiří, Jitka ABRAHÁMOVÁ a Hilda VORLÍČKOVÁ. 2012. Klinická onkologie pro sestry. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. s. 772-773. ISBN 978-80-247-3742-3.
Seznam doporučené literatury
FIERLOVÁ, Radomíra. 2018. Péče o pacienty se stomií. Medicínapropraxi: Prosestry [online], roč. 15, č. 5, s. 291-294 [cit. 2022-02-12]. Dostupné z: https://www.solen.cz/pdfs/med/2018/05/11.pdf.
MAČÁK, Jiří, Jana MAČÁKOVÁ a Jana DVOŘÁČKOVÁ. 2015. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5351-5.
OREL, Miroslav, 2019. Anatomie a fyziologie lidského těla: pro humanitní obory. Praha: Grada. s. 780-814. ISBN 978-80-271-0531-1.
VÍTEK, Pavel a Jan NOVOTNÝ. 2015. Karcinomanu. Onkologiecs.cz [online], roč. 9, č. 6, [cit. 2022-02-12]. Dostupné z: https://www.solen.cz/pdfs/xon/2015/06/03.pdf.
VORLÍČEK, Jiří, Jitka ABRAHÁMOVÁ a Hilda VORLÍČKOVÁ. 2012. Klinická onkologie pro sestry. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. s. 772-773. ISBN 978-80-247-3742-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student/ka úspěšně obhájil/a bakalářskou práci, odpověděl/a na doplňující otázky oponenta.