Tato diplomová práce se zabývá srozumitelností edukačních materiálů určených pro
pacienty s diabetem mellitem 2. typu. Na základě teoretických poznatků o čtenářské
gramotnosti a hodnocení obtížnosti textu jsou v praktické části práce prezentovány výsledky
výzkumu v této oblasti. Výzkum zjišťuje srozumitelnost textu edukačních materiálů určených
pro pacienty s diabetem mellitem 2. typu pomocí matematické analýzy Mistríkova vzorce a
pomocí Poslechového testu provedeného u třiceti respondentů. Dále výzkum zkoumá vztahy
mezi výsledky Poslechového testu a respondenty.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the understandability of the educational materials intended for
patients with type 2 diabetes melitus. The results of reseach in this field, that are presented in
the practical part of this work, are based on the theoretical knowledge of reading literacy and
the evaluation of the difficulty of the text. This research, that determines the understandability
of educational materials, was conducted by using mathematical analysis of Mistrik´s formula
and Listening test that was given to thirty participants. The other point of this research examines
the relations between the Listening test and the respondents.
Klíčová slova
Diabetes mellitus, edukace, srozumitelnost textu, Mistríkův vzorec, Poslechový test
Klíčová slova v angličtině
Comphrehensibility of the text, diabetes mellitus, education, Mistrik´s formula, Listening test
Rozsah průvodní práce
98 s. (139 498 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá srozumitelností edukačních materiálů určených pro
pacienty s diabetem mellitem 2. typu. Na základě teoretických poznatků o čtenářské
gramotnosti a hodnocení obtížnosti textu jsou v praktické části práce prezentovány výsledky
výzkumu v této oblasti. Výzkum zjišťuje srozumitelnost textu edukačních materiálů určených
pro pacienty s diabetem mellitem 2. typu pomocí matematické analýzy Mistríkova vzorce a
pomocí Poslechového testu provedeného u třiceti respondentů. Dále výzkum zkoumá vztahy
mezi výsledky Poslechového testu a respondenty.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the understandability of the educational materials intended for
patients with type 2 diabetes melitus. The results of reseach in this field, that are presented in
the practical part of this work, are based on the theoretical knowledge of reading literacy and
the evaluation of the difficulty of the text. This research, that determines the understandability
of educational materials, was conducted by using mathematical analysis of Mistrik´s formula
and Listening test that was given to thirty participants. The other point of this research examines
the relations between the Listening test and the respondents.
Klíčová slova
Diabetes mellitus, edukace, srozumitelnost textu, Mistríkův vzorec, Poslechový test
Klíčová slova v angličtině
Comphrehensibility of the text, diabetes mellitus, education, Mistrik´s formula, Listening test
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanové metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanové metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
1. KAREN, Igor, Štěpán SVAČINA a Zdeněk ŠUMNÍK. Diabetes mellitus: doporučené diagnostické a terapeutické postupy pro všeobecné praktické lékaře 2020. Druhé, aktualizované vydání. Praha: Centrum doporučených postupů pro praktické lékaře, Společnost všeobecného lékařství, 2020, s. 24. ISBN 978-80-88280-16-3.
2. MANDYSOVÁ, Petra. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Vydání: I. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016, s. 82. ISBN 978-80-7395-971-5.
4. PELIKÁNOVÁ, Terezie, Vladimír BARTOŠ a Zdeněk ŠUMNÍK. Praktická diabetologie. 6. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Maxdorf, 2018, s. 814. ISBN 978-80-7345-559-0.
5. ŠVRČKOVÁ, Marie, Vladimír BARTOŠ a Zdeněk ŠUMNÍK. Kvalita počáteční čtenářské gramotnosti: výzkumná analýza a popis soudobého stavu. 6. aktualizované a doplněné vydání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011, s. 242. ISBN 978-80-7464-020-9.
Seznam doporučené literatury
1. KAREN, Igor, Štěpán SVAČINA a Zdeněk ŠUMNÍK. Diabetes mellitus: doporučené diagnostické a terapeutické postupy pro všeobecné praktické lékaře 2020. Druhé, aktualizované vydání. Praha: Centrum doporučených postupů pro praktické lékaře, Společnost všeobecného lékařství, 2020, s. 24. ISBN 978-80-88280-16-3.
2. MANDYSOVÁ, Petra. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Vydání: I. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016, s. 82. ISBN 978-80-7395-971-5.
4. PELIKÁNOVÁ, Terezie, Vladimír BARTOŠ a Zdeněk ŠUMNÍK. Praktická diabetologie. 6. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Maxdorf, 2018, s. 814. ISBN 978-80-7345-559-0.
5. ŠVRČKOVÁ, Marie, Vladimír BARTOŠ a Zdeněk ŠUMNÍK. Kvalita počáteční čtenářské gramotnosti: výzkumná analýza a popis soudobého stavu. 6. aktualizované a doplněné vydání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011, s. 242. ISBN 978-80-7464-020-9.