This bachelor thesis is focused on the approaches of English language teachers to the formative assessment. In the theoretical part of this thesis, there is described the connection between active learning and formative assessment through the constructivist theory, followed by the concept of assessment, specifically the formative one. Furthermore, there is a description of the aim of ELT, which is communicative language competence, with the focus on the linguistic competence and possible ways of developing it by the use of formative assessment. The practical part focuses on analysis of carried out interviews, in order to find out what are the approaches of English teachers on using formative assessment in their lessons.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce se zabývá postoji učitelů k formativnímu hodnocení v hodinách anglického jazyka. V teoretické části práce je popsána souvislost mezi aktivním učením a formativním hodnocením skrze teorii konstruktivismu, na kterou je dále navázán koncept hodnocení se zaměřením na formativní. Dále je popsán cíl výuky anglického jazyka, kterým jsou komunikační kompetence, s důrazem na kompetenci lingvistickou a možné nástroje pro její rozvoj skrze formativní hodnocení. V praktické části je prostřednictvím analýzy provedených rozhovorů zkoumáno, jaké postoje zachovávají učitelé anglického jazyka k používání formativního hodnocení ve svých hodinách.
Klíčová slova
formative assessment, English language teaching, communicative language competence, linguistic competence
Klíčová slova v angličtině
formativní hodnocení, výuka anglického jazyka, komunikační kompetence, lingvistická kompetence
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
AN
Anotace
This bachelor thesis is focused on the approaches of English language teachers to the formative assessment. In the theoretical part of this thesis, there is described the connection between active learning and formative assessment through the constructivist theory, followed by the concept of assessment, specifically the formative one. Furthermore, there is a description of the aim of ELT, which is communicative language competence, with the focus on the linguistic competence and possible ways of developing it by the use of formative assessment. The practical part focuses on analysis of carried out interviews, in order to find out what are the approaches of English teachers on using formative assessment in their lessons.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce se zabývá postoji učitelů k formativnímu hodnocení v hodinách anglického jazyka. V teoretické části práce je popsána souvislost mezi aktivním učením a formativním hodnocením skrze teorii konstruktivismu, na kterou je dále navázán koncept hodnocení se zaměřením na formativní. Dále je popsán cíl výuky anglického jazyka, kterým jsou komunikační kompetence, s důrazem na kompetenci lingvistickou a možné nástroje pro její rozvoj skrze formativní hodnocení. V praktické části je prostřednictvím analýzy provedených rozhovorů zkoumáno, jaké postoje zachovávají učitelé anglického jazyka k používání formativního hodnocení ve svých hodinách.
Klíčová slova
formative assessment, English language teaching, communicative language competence, linguistic competence
Klíčová slova v angličtině
formativní hodnocení, výuka anglického jazyka, komunikační kompetence, lingvistická kompetence
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku formativního hodnocení v hodinách anglického jazyka. Po uvedení do širšího kontextu současného trendu ve vzdělávání a ve výuce anglického jazyka představí teoretická část problematiku hodnocení, se zvláštním zaměřením na hodnocení formativní. Dále budou vydefinovány lingvistické kompetence, které budou zasazeny do širších souvislostí z pohledu obecného cíle výuky anglického jazyka. V praktické části bude pak prostřednictvím rozhovorů s učiteli zjišťovat jejich postoje k formativnímu hodnocení v souvislosti s rozvojem lingvistických kompetencí žáků v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku formativního hodnocení v hodinách anglického jazyka. Po uvedení do širšího kontextu současného trendu ve vzdělávání a ve výuce anglického jazyka představí teoretická část problematiku hodnocení, se zvláštním zaměřením na hodnocení formativní. Dále budou vydefinovány lingvistické kompetence, které budou zasazeny do širších souvislostí z pohledu obecného cíle výuky anglického jazyka. V praktické části bude pak prostřednictvím rozhovorů s učiteli zjišťovat jejich postoje k formativnímu hodnocení v souvislosti s rozvojem lingvistických kompetencí žáků v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Andrade, Heidi, Gregory J. Cizek. 2009. Handbook of Formative Assessment. New York: Routledge
Black, Paul, Dylan William. 2010. "Inside the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment." Phi Delta Kappan 80 (2): 1-16
Boston, Carol. 2002. "The Concept of Formative Assessment." Practical Assessment, Research, and Evaluation 8 (9): 1-4.
Crockett, Lee Watanabe, Andrew Churches. 2017. Mindful Assessment. Bloomington: Solution Tree Press.
Didau, David. 2016. What if Everything You Knew about Education Was Wrong. Wales: Crown House Publishing Limited.
Gavora, Peter. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hansen Čechová, Barbara. 2009. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál.
Helt, Richard C. "Developing Communicative Competence: A Practical Model." The Modern Language Journal 66, no. 3 (1982): 255-62. Accessed January 31, 2020. https://www.jstor.org/stable/326627
Kolář, Zdeněk, Renata Šikulová. 2009. Hodnocení žáků. 2. vydání. Havlíčkův Brod: Grada.
Košťálová, Hana, Šárka Miková, Jiřina Stang. 2010. Školní hodnocení žáků a studentů – se zaměřením na slovní hodnocení. 2. vydání. Praha: Portál.
Mackey, Alison, Susan M. Gass. 2005. Second language research: Methodology and design, 2nd. edition.. New York: Taylor and Francis Group.
Mooed, Azra. 2015. Science Investigation: Student Views about Learning, Motivation and Assessment. Wellington: Springer.
Nunan, D. 1992. Research Methods in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Petty, Geoff. 2009. Evidence-based Teaching: A Practical Approach. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes.
Petty, Geoff. 2009. Teaching Today: A Practical Guide. 4th ed. Cheltenham: Nelson Thornes.
Schunk, D.H., P. R. Pintrich, J. L. Meece. 2010. Motivation in education: theory, research, and applications. New Jersey: Pearson Education International.
Skalková, Jarmila. 2007. Obecná didaktika. 2. vydání. Praha Grada.
Slavík, Jan. 1999. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.
Starý, Karel, Veronika Laufková a kol. 2016. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Švarcová, Iva. 2011. Základy pedagogiky. 2. vydání. Praha: Vydavatelství VŠCHT.
William, Dylan, Siobhán Leahy. 2015. Embedding Formative Assessment: Practical Techniques for K-12 Classrooms. West Palm Beach: Learning Sciences International.
Seznam doporučené literatury
Andrade, Heidi, Gregory J. Cizek. 2009. Handbook of Formative Assessment. New York: Routledge
Black, Paul, Dylan William. 2010. "Inside the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment." Phi Delta Kappan 80 (2): 1-16
Boston, Carol. 2002. "The Concept of Formative Assessment." Practical Assessment, Research, and Evaluation 8 (9): 1-4.
Crockett, Lee Watanabe, Andrew Churches. 2017. Mindful Assessment. Bloomington: Solution Tree Press.
Didau, David. 2016. What if Everything You Knew about Education Was Wrong. Wales: Crown House Publishing Limited.
Gavora, Peter. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hansen Čechová, Barbara. 2009. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál.
Helt, Richard C. "Developing Communicative Competence: A Practical Model." The Modern Language Journal 66, no. 3 (1982): 255-62. Accessed January 31, 2020. https://www.jstor.org/stable/326627
Kolář, Zdeněk, Renata Šikulová. 2009. Hodnocení žáků. 2. vydání. Havlíčkův Brod: Grada.
Košťálová, Hana, Šárka Miková, Jiřina Stang. 2010. Školní hodnocení žáků a studentů – se zaměřením na slovní hodnocení. 2. vydání. Praha: Portál.
Mackey, Alison, Susan M. Gass. 2005. Second language research: Methodology and design, 2nd. edition.. New York: Taylor and Francis Group.
Mooed, Azra. 2015. Science Investigation: Student Views about Learning, Motivation and Assessment. Wellington: Springer.
Nunan, D. 1992. Research Methods in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Petty, Geoff. 2009. Evidence-based Teaching: A Practical Approach. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes.
Petty, Geoff. 2009. Teaching Today: A Practical Guide. 4th ed. Cheltenham: Nelson Thornes.
Schunk, D.H., P. R. Pintrich, J. L. Meece. 2010. Motivation in education: theory, research, and applications. New Jersey: Pearson Education International.
Skalková, Jarmila. 2007. Obecná didaktika. 2. vydání. Praha Grada.
Slavík, Jan. 1999. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.
Starý, Karel, Veronika Laufková a kol. 2016. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Švarcová, Iva. 2011. Základy pedagogiky. 2. vydání. Praha: Vydavatelství VŠCHT.
William, Dylan, Siobhán Leahy. 2015. Embedding Formative Assessment: Practical Techniques for K-12 Classrooms. West Palm Beach: Learning Sciences International.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
plány
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil svoji práci a diskutoval s komisí o formulovaných otázkách. Jeho vystoupení bylo na vynikající odborné a jazykové úrovni.