Tato práce mapuje první ročníky Dělnické besídky, nedělní literární přílohy Rudého práva, a to konkrétně v letech 1920 až 1922. Noviny zasazuje do kontextu meziválečné Československé republiky. Analyzuje literární texty, které byly v příloze publikované; zabývá se nejčastěji rozvíjenými tématy a také výběrem jazyka a jazykových prostředků v textu, skrze nějž jejich autoři komunikovali - až na pár výjimek - komunisticky angažované a tendenční texty.
Anotace v angličtině
This thesis traces the first editions of Dělnická besídka, the Sunday literary supplement of Rudé právo, specifically between years 1920 and 1922. It places the newspaper in the context of the interwar Czechoslovak Republic. The work analyses the literary texts that were published in the supplement; it examines the themes most often written about, as well as the use of language and linguistic resources in the text through which their authors communicated - with few exceptions - communist commitment and tendenecies.
Tato práce mapuje první ročníky Dělnické besídky, nedělní literární přílohy Rudého práva, a to konkrétně v letech 1920 až 1922. Noviny zasazuje do kontextu meziválečné Československé republiky. Analyzuje literární texty, které byly v příloze publikované; zabývá se nejčastěji rozvíjenými tématy a také výběrem jazyka a jazykových prostředků v textu, skrze nějž jejich autoři komunikovali - až na pár výjimek - komunisticky angažované a tendenční texty.
Anotace v angličtině
This thesis traces the first editions of Dělnická besídka, the Sunday literary supplement of Rudé právo, specifically between years 1920 and 1922. It places the newspaper in the context of the interwar Czechoslovak Republic. The work analyses the literary texts that were published in the supplement; it examines the themes most often written about, as well as the use of language and linguistic resources in the text through which their authors communicated - with few exceptions - communist commitment and tendenecies.
Práce se zaměří na vznik a vývoj literární přílohy Rudého práva v jejích prvních třech ročnících. Autor/ka provede analýzu obsahu z hlediska autorských a žánrových souvislostí a zaměří se na skladbu zobrazovaných témat, zejména v otiskovaných beletristických textech. Na jejich základě bude charakterizovat přílohu jako celek zasazený do širšího sémantického rámce periodické tiskoviny.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na vznik a vývoj literární přílohy Rudého práva v jejích prvních třech ročnících. Autor/ka provede analýzu obsahu z hlediska autorských a žánrových souvislostí a zaměří se na skladbu zobrazovaných témat, zejména v otiskovaných beletristických textech. Na jejich základě bude charakterizovat přílohu jako celek zasazený do širšího sémantického rámce periodické tiskoviny.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, Milena, KŘIVÁNKOVÁ, Alena a RUTTKAY, Fraňo. Dějiny československé žurnalistiky. Díl 3, Český a slovenský tisk v letech 1918–1944. Praha: 1988.
BEDNAŘÍK, Petr, JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha: 2011
KONČELÍK, Jakub, VEČEŘA, Pavel a ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. Praha: 2010.
MUKAŘOVSKÝ, Jan, ed. Dějiny české literatury. IV. Praha: 1995.
OSVALDOVÁ, Barbora a ČEŇKOVÁ, Jana. Česká publicistika mezi dvěma světovými válkami. Praha: 2017.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, Milena, KŘIVÁNKOVÁ, Alena a RUTTKAY, Fraňo. Dějiny československé žurnalistiky. Díl 3, Český a slovenský tisk v letech 1918–1944. Praha: 1988.
BEDNAŘÍK, Petr, JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha: 2011
KONČELÍK, Jakub, VEČEŘA, Pavel a ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. Praha: 2010.
MUKAŘOVSKÝ, Jan, ed. Dějiny české literatury. IV. Praha: 1995.
OSVALDOVÁ, Barbora a ČEŇKOVÁ, Jana. Česká publicistika mezi dvěma světovými válkami. Praha: 2017.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma práce, cíle, zvolenou metodu.
Vedoucí a oponent práce seznámili komisi s posudky.
Studentka reagovala na otázky obsažené v posudcích a na další dotazy členů komise.