Informace o kvalifikační práci Restaurování nástěnné malby Zdraví ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování nástěnné malby Zdraví ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou
Hlavní téma v angličtině
Restoration of wall painting Health in the fourth field of the vault in the north side of the wall of sala terrena of the castle in Náměšť nad Oslavou.
Název dle studenta
Restaurování nástěnné malby Zdraví ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou
Název dle studenta v angličtině
Restoration of wall painting Health placed in the fourth vaulted field on the north
side of the hall called sala terrena in the castle in Náměšť nad Oslavou.
Bakalářská práce představuje průběh restaurování nástěnné malby v sale terreně
na zámku v Náměšti nad Oslavou. Popisuje restaurátorský průzkum a zásah na výjevu
Zdraví (Sanita), umístěném ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby.
Autorem malby provedené pravděpodobně v technice fresco-secco je italský barokní
malíř Carpoforo Tencalla. Práce se dále zaobírá restaurováním přilehlé lunety, která se
nachází vpravo od zmíněného výjevu na severní stěně místnosti, a jež je v současnosti
pojednána monochromní bílou úpravou.
V první části se bakalářská práce zabývá uměleckohistorickým průzkumem,
který je zaměren na historický vývoj díla a dohledávání archivních fotografií, předloh
a analogií, které by mohly usnadnit restaurování poškozených a chybějících částí. Práce
dále popisuje restaurátorský a přírodovědný průzkum, za kterým následuje podrobný
popis restaurátorského zásahu.
Všechny úkony provedené na malbě jsou zdokumentovány, přičemž pořízené
fotografie jsou součástí fotografické dokumentace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis presents the process of restoration of a wall painting in the
sala terrena hall at the castle of Náměšť nad Oslavou. It describes a restoration survey and
intervention on the scene of Health, placed in the fourth vaulted field on the north side of the
hall. The author of the painting, probably executed in fresco-secco technique, is the Italian
Baroque painter Carpoforo Tencalla. The thesis also deals with restoration of the adjacent
arch shaped part of the wall, which is situated on the right side of the scene of Health. It is
currently also covered with white monochrome coat of paint.
In the first part, bachelor thesis deals with an artistic-historical survey, focused on
the historical development of the painting and a research oriented on historical photographs
and analogies, that could make restoration of damaged and missing parts easier. The thesis
also describes the restoration survey, followed by the description of detailed restoration
intervention.
All interventions executed on the painting were documented and the photographs are
attached to the photographic documentation.
Klíčová slova
restaurování, barokní nástěnná malba, Carpoforo Tencalla, fresco-secco, alegorie
Ctností a Neřestí, luneta, zatékání, konsolidace, vápenná nanosuspenze, tmelení, retuš,
rekonstrukce
Bakalářská práce představuje průběh restaurování nástěnné malby v sale terreně
na zámku v Náměšti nad Oslavou. Popisuje restaurátorský průzkum a zásah na výjevu
Zdraví (Sanita), umístěném ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby.
Autorem malby provedené pravděpodobně v technice fresco-secco je italský barokní
malíř Carpoforo Tencalla. Práce se dále zaobírá restaurováním přilehlé lunety, která se
nachází vpravo od zmíněného výjevu na severní stěně místnosti, a jež je v současnosti
pojednána monochromní bílou úpravou.
V první části se bakalářská práce zabývá uměleckohistorickým průzkumem,
který je zaměren na historický vývoj díla a dohledávání archivních fotografií, předloh
a analogií, které by mohly usnadnit restaurování poškozených a chybějících částí. Práce
dále popisuje restaurátorský a přírodovědný průzkum, za kterým následuje podrobný
popis restaurátorského zásahu.
Všechny úkony provedené na malbě jsou zdokumentovány, přičemž pořízené
fotografie jsou součástí fotografické dokumentace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis presents the process of restoration of a wall painting in the
sala terrena hall at the castle of Náměšť nad Oslavou. It describes a restoration survey and
intervention on the scene of Health, placed in the fourth vaulted field on the north side of the
hall. The author of the painting, probably executed in fresco-secco technique, is the Italian
Baroque painter Carpoforo Tencalla. The thesis also deals with restoration of the adjacent
arch shaped part of the wall, which is situated on the right side of the scene of Health. It is
currently also covered with white monochrome coat of paint.
In the first part, bachelor thesis deals with an artistic-historical survey, focused on
the historical development of the painting and a research oriented on historical photographs
and analogies, that could make restoration of damaged and missing parts easier. The thesis
also describes the restoration survey, followed by the description of detailed restoration
intervention.
All interventions executed on the painting were documented and the photographs are
attached to the photographic documentation.
Klíčová slova
restaurování, barokní nástěnná malba, Carpoforo Tencalla, fresco-secco, alegorie
Ctností a Neřestí, luneta, zatékání, konsolidace, vápenná nanosuspenze, tmelení, retuš,
rekonstrukce
V bakalářské práci student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Andree Bábeľové byla přidělena malba s námětem personifikace Zdravíve štukovém medailonu umístěném ve čtvrtém klenební travé saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou, konkrétně ve střední části pole na severním čele klenby. Malba představuje ženskou postavu provedenou na monochromním pozadí s příslušnými atributy personifikace. Rozměry přiděleného úseku jsou 197 × 132 cm. Zejména v dolní části je malba poškozena dlouhodobým zatékáním, což se projevuje odlupováním až úplnou ztrátou barevné vrstvy, ale i v ostatní ploše malby se potkáváme se šupinovatěním a práškovatěním barevné vrstvy a druhotnými opravami.
Na vybraném úseku má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor poškození a určení případných sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Na základě původního restaurátorského záměru, závazného stanoviska a po diskusích s vedoucím práce a zodpovědnými pracovníky památkové péče vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude následně schválena vedoucím práce.
Podle schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Základním problémem restaurování je konsolidace barevné vrstvy a následné doplňky chybějících částí. V rámci práce tak bude studentka nucena provést zkoušky konsolidace vedoucí k co nejlepšímu výsledku. Zřetel by měl být brán zejména na kompatibilitu konsolidantu a vizuální dopad. Vzhledem k rozsáhlému poškození v dolní části bude nemalým problémem retuš či rekonstrukce inkriminované oblasti. Pro rekonstrukci poškozené části vyhotoví studentka návrh provedený kvašem, či temperou na papír, a to v rozměru 1 : 1. Na vybraném úseku budou v rámci bakalářské práce provedeny všechny navržené fáze restaurování kompletně. Studentka se bude rovněž podílet na konzervaci a doplnění omítek ve dvou lunetách severní stěny saly terreny přilehlých k restaurovaným malbám. Veškeré úkony na restaurovaném díle budou provedeny do 31. 5. 2022. Veškeré úkony na restaurovaném díle budou provedeny do 31. 5. 2022.
Celý průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ. Na celkové dokumentaci se bude studentka podílet podle určení vedoucího práce. Textová podoba bakalářské práce včetně všech fotografií a dalších vyobrazení, stejně jako zadané části celkové restaurátorské dokumentace, budou vedoucímu práce předloženy ke korektuře nejpozději tři týdny před oficiálním odevzdáním bakalářské práce.
Součástí dokumentace, a tedy i bakalářské práce bude stručná rešerše dostupné literatury a pramenů týkajících se nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou. Kromě dostupné literatury by měly být prověřeny také archivní fondy NPÚ, a to jak spisové, tak fotografické.
Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPCE.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Andree Bábeľové byla přidělena malba s námětem personifikace Zdravíve štukovém medailonu umístěném ve čtvrtém klenební travé saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou, konkrétně ve střední části pole na severním čele klenby. Malba představuje ženskou postavu provedenou na monochromním pozadí s příslušnými atributy personifikace. Rozměry přiděleného úseku jsou 197 × 132 cm. Zejména v dolní části je malba poškozena dlouhodobým zatékáním, což se projevuje odlupováním až úplnou ztrátou barevné vrstvy, ale i v ostatní ploše malby se potkáváme se šupinovatěním a práškovatěním barevné vrstvy a druhotnými opravami.
Na vybraném úseku má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor poškození a určení případných sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Na základě původního restaurátorského záměru, závazného stanoviska a po diskusích s vedoucím práce a zodpovědnými pracovníky památkové péče vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude následně schválena vedoucím práce.
Podle schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Základním problémem restaurování je konsolidace barevné vrstvy a následné doplňky chybějících částí. V rámci práce tak bude studentka nucena provést zkoušky konsolidace vedoucí k co nejlepšímu výsledku. Zřetel by měl být brán zejména na kompatibilitu konsolidantu a vizuální dopad. Vzhledem k rozsáhlému poškození v dolní části bude nemalým problémem retuš či rekonstrukce inkriminované oblasti. Pro rekonstrukci poškozené části vyhotoví studentka návrh provedený kvašem, či temperou na papír, a to v rozměru 1 : 1. Na vybraném úseku budou v rámci bakalářské práce provedeny všechny navržené fáze restaurování kompletně. Studentka se bude rovněž podílet na konzervaci a doplnění omítek ve dvou lunetách severní stěny saly terreny přilehlých k restaurovaným malbám. Veškeré úkony na restaurovaném díle budou provedeny do 31. 5. 2022. Veškeré úkony na restaurovaném díle budou provedeny do 31. 5. 2022.
Celý průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ. Na celkové dokumentaci se bude studentka podílet podle určení vedoucího práce. Textová podoba bakalářské práce včetně všech fotografií a dalších vyobrazení, stejně jako zadané části celkové restaurátorské dokumentace, budou vedoucímu práce předloženy ke korektuře nejpozději tři týdny před oficiálním odevzdáním bakalářské práce.
Součástí dokumentace, a tedy i bakalářské práce bude stručná rešerše dostupné literatury a pramenů týkajících se nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou. Kromě dostupné literatury by měly být prověřeny také archivní fondy NPÚ, a to jak spisové, tak fotografické.
Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPCE.
Seznam doporučené literatury
1. Paolo Mora; Laura Mora; Paul Philippot, Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Bohuslav Slánský, Technika malby I a II. Praha 2003.
3. Ivan Vaněček, Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Jiří Zelinger a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Jaroslav Herout, Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980.
6. Petr Kroupa, Zámek v Náměšti nad Oslavou. Stavební vývoj do konce 19. století, Památková péče na Moravě / Monumentorum Moraviae tutela 8, 2004.
7. Ivo Krsek; Zdeněk Kudělka; Miloš Stehlík; Josef Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996.
8. Martin Mádl; Mors et Vita, Hyems et Aestas, Longe et Propre;: Úvaha o malbách Carpofora Tencally v Náměšti nad Oslavou, Umění 49, 2011.
9. Martin Mádl (ed.), Tencalla I; II (Barokní nástěnná malba v Českých zemích), Praha 2012.
10. Petr Maťa, Ferdinand z Verdenberka (1625; 1666) mezi Rakousy, Moravou a Římem, Umění, 2011.
11. Józef Medvecký, K počiatkom činnosti Carpofora Tencalu. Ranobarokové fresky na hrade Červený Kameň a ich ikonografia, Ars 27, 1994.
12. Józef Medvecký, Sala terrena na hradě Červený Kameň, Pamiatky a múzeá 1, 2002.
13. Radka Nokkala Miltová, Ve společenství bohů a hrdinů. Mýty antického světa v české a moravské nástěnné malbě šlechtických venkovských sídel v letech 1650; 1690, Praha 2016.
14. Jan Vojtěchovský; David Svoboda; Adéla Škrabalová; Martin Mádl; Petra Lesniaková; Tadeáš Kadlec, Průzkum nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou, Restaurátorský průzkum, Fakulta restaurování Univerzity Pardubice, Litomyšl 2021.
Seznam doporučené literatury
1. Paolo Mora; Laura Mora; Paul Philippot, Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Bohuslav Slánský, Technika malby I a II. Praha 2003.
3. Ivan Vaněček, Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Jiří Zelinger a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Jaroslav Herout, Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980.
6. Petr Kroupa, Zámek v Náměšti nad Oslavou. Stavební vývoj do konce 19. století, Památková péče na Moravě / Monumentorum Moraviae tutela 8, 2004.
7. Ivo Krsek; Zdeněk Kudělka; Miloš Stehlík; Josef Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996.
8. Martin Mádl; Mors et Vita, Hyems et Aestas, Longe et Propre;: Úvaha o malbách Carpofora Tencally v Náměšti nad Oslavou, Umění 49, 2011.
9. Martin Mádl (ed.), Tencalla I; II (Barokní nástěnná malba v Českých zemích), Praha 2012.
10. Petr Maťa, Ferdinand z Verdenberka (1625; 1666) mezi Rakousy, Moravou a Římem, Umění, 2011.
11. Józef Medvecký, K počiatkom činnosti Carpofora Tencalu. Ranobarokové fresky na hrade Červený Kameň a ich ikonografia, Ars 27, 1994.
12. Józef Medvecký, Sala terrena na hradě Červený Kameň, Pamiatky a múzeá 1, 2002.
13. Radka Nokkala Miltová, Ve společenství bohů a hrdinů. Mýty antického světa v české a moravské nástěnné malbě šlechtických venkovských sídel v letech 1650; 1690, Praha 2016.
14. Jan Vojtěchovský; David Svoboda; Adéla Škrabalová; Martin Mádl; Petra Lesniaková; Tadeáš Kadlec, Průzkum nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou, Restaurátorský průzkum, Fakulta restaurování Univerzity Pardubice, Litomyšl 2021.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji práci v prezentaci přiměřeného rozsahu a odpověděla na všechny dotazy položené komisí.