Informace o kvalifikační práci Restaurování nástěnné malby Štědrost ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování nástěnné malby Štědrost ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou
Hlavní téma v angličtině
Restoration of the wall painting Liberality in the fourth vault spandrel on the northen front of the barrel vault sala terrena chateau in the Náměšť nad Oslavou
Název dle studenta
Restaurování nástěnné malby Štědrost ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou
Název dle studenta v angličtině
Restoration of the wall paining Liberality in the fourth spandrel on the northen front of the barrel vault sala terrena chateu in the Náměšť nad Oslavou
Předmětem této bakalářské práce je průběh restaurování nástěnné malby s depikcí personifikace ctnosti Štědrost (Liberalita) na zámku Náměšť nad Oslavou. Výjev je situován ve čtvrtém klenebním travé, východní části severního čela valené klenby ve velkém sálu zámku, označovaném také jako sala terrena. Figurální kompozice je součástí cyklu Ctností, Neřestí a stavů mysli, zobrazující lidské klady a jiné afekty sužující lidskou existenci. Dále je v této práci zahrnuta i dokumentace restaurování přidělené lunety, umístěné uprostřed severní stěny za dobovými kamny.
Práce zahrnuje průzkum, rozšířenou kapitolu věnující se nalezení podkladů v podobě historických fotografií k provedení rekonstrukce výjevu a záznam postupů provedených zásahů. Tyto zásahy jsou doplněny obrazovou, grafickou a textovou přílohou.
Anotace v angličtině
The main subject of this bachelor's thesis is the restoration of the wall painting depicting virtue of the Liberality at chateu Náměšť nad Oslavou. The paintig is situated in the fourth vault spandrel in the right field of the northern front of the barrel vault located in the big hall also called sala terrena. The figural composition is part of the cycle of the Virtues, Vices and states of mind. The thesis furthermore contains documentation of restoration of assigned lunette, placed in the middle of the northern wall.
This work includes a restoration survey, an extended chapter dedicated to finding a suitable reference in the form of historical photographs, for the purpose of the reconstruction of the missing parts and a record of the interventions. There is also an additional documentation consisting of visual, graphical and writen attachments.
Klíčová slova
Liberalita, sala terrena, Náměšť nad Oslavou, fresco-secco, luneta, čištění, konsolidace, retuš, rekonstrukce, cyklus Ctností, Neřestí a stavů mysli
Klíčová slova v angličtině
Liberalita, sala terrena, Náměšť nad Oslavou, restoration of fresco-secco, cleaning, consolidation, retouching, reconstruction, the cycle of the Virtues, Vices and states of mind
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této bakalářské práce je průběh restaurování nástěnné malby s depikcí personifikace ctnosti Štědrost (Liberalita) na zámku Náměšť nad Oslavou. Výjev je situován ve čtvrtém klenebním travé, východní části severního čela valené klenby ve velkém sálu zámku, označovaném také jako sala terrena. Figurální kompozice je součástí cyklu Ctností, Neřestí a stavů mysli, zobrazující lidské klady a jiné afekty sužující lidskou existenci. Dále je v této práci zahrnuta i dokumentace restaurování přidělené lunety, umístěné uprostřed severní stěny za dobovými kamny.
Práce zahrnuje průzkum, rozšířenou kapitolu věnující se nalezení podkladů v podobě historických fotografií k provedení rekonstrukce výjevu a záznam postupů provedených zásahů. Tyto zásahy jsou doplněny obrazovou, grafickou a textovou přílohou.
Anotace v angličtině
The main subject of this bachelor's thesis is the restoration of the wall painting depicting virtue of the Liberality at chateu Náměšť nad Oslavou. The paintig is situated in the fourth vault spandrel in the right field of the northern front of the barrel vault located in the big hall also called sala terrena. The figural composition is part of the cycle of the Virtues, Vices and states of mind. The thesis furthermore contains documentation of restoration of assigned lunette, placed in the middle of the northern wall.
This work includes a restoration survey, an extended chapter dedicated to finding a suitable reference in the form of historical photographs, for the purpose of the reconstruction of the missing parts and a record of the interventions. There is also an additional documentation consisting of visual, graphical and writen attachments.
Klíčová slova
Liberalita, sala terrena, Náměšť nad Oslavou, fresco-secco, luneta, čištění, konsolidace, retuš, rekonstrukce, cyklus Ctností, Neřestí a stavů mysli
Klíčová slova v angličtině
Liberalita, sala terrena, Náměšť nad Oslavou, restoration of fresco-secco, cleaning, consolidation, retouching, reconstruction, the cycle of the Virtues, Vices and states of mind
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Elišce Mátlové byla přidělena malba s námětem personifikace Štědrosti ve štukovém medailonu umístěném ve čtvrtém klenební travé saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou, konkrétně v pravé části pole na severním čele klenby. Malba představuje ženskou postavu namalovanou na monochromním pozadí s příslušnými atributy. Rozměry přiděleného úseku jsou 188 × 92 cm. V celé dolní polovině je malba poškozena dlouhodobým zatékáním, což se projevuje odlupováním až úplnou ztrátou barevné vrstvy, stejně jako narušením omítek. Také v ostatní ploše malby se potkáváme se šupinovatěním a práškovatěním barevné vrstvy.
Na vybraném úseku má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor poškození a určení případných sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Na základě původního restaurátorského záměru z roku 2021, závazného stanoviska a po diskusích s vedoucím práce a zodpovědnými pracovníky památkové péče vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude následně schválena vedoucím práce.
Podle schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Základním problémem restaurování je konsolidace barevné vrstvy i omítek a následné doplňky chybějících částí. V rámci práce tak bude studentka nucena provést zkoušky konsolidace vedoucí k co nejlepšímu výsledku. Zřetel by měl být brán zejména na kompatibilitu konsolidantu a vizuální dopad. Vzhledem k rozsáhlému poškození v dolní části bude nemalým problémem retuš či rekonstrukce inkriminované oblasti. Pro rekonstrukci poškozené části vyhotoví studentka návrh provedený kvašem, či temperou na papír, a to v rozměru 1 : 1. Na vybraném úseku budou v rámci bakalářské práce provedeny všechny navržené fáze restaurování kompletně. Studentka se bude rovněž podílet na konzervaci a doplnění omítek ve dvou lunetách severní stěny saly terreny přilehlých k restaurovaným malbám. Veškeré úkony na restaurovaném díle budou provedeny do 31. 5. 2022.
Celý průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ. Na celkové dokumentaci se bude studentka podílet podle určení vedoucího práce. Textová podoba bakalářské práce včetně všech fotografií a dalších vyobrazení, stejně jako zadané části celkové restaurátorské dokumentace, budou vedoucímu práce předloženy ke korektuře nejpozději tři týdny před oficiálním odevzdáním bakalářské práce.
Součástí dokumentace, a tedy i bakalářské práce bude stručná rešerše dostupné literatury a pramenů týkajících se nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou. Kromě dostupné literatury by měly být prověřeny také archivní fondy NPÚ, a to jak spisové, tak fotografické.
Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPCE.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Elišce Mátlové byla přidělena malba s námětem personifikace Štědrosti ve štukovém medailonu umístěném ve čtvrtém klenební travé saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou, konkrétně v pravé části pole na severním čele klenby. Malba představuje ženskou postavu namalovanou na monochromním pozadí s příslušnými atributy. Rozměry přiděleného úseku jsou 188 × 92 cm. V celé dolní polovině je malba poškozena dlouhodobým zatékáním, což se projevuje odlupováním až úplnou ztrátou barevné vrstvy, stejně jako narušením omítek. Také v ostatní ploše malby se potkáváme se šupinovatěním a práškovatěním barevné vrstvy.
Na vybraném úseku má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor poškození a určení případných sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Na základě původního restaurátorského záměru z roku 2021, závazného stanoviska a po diskusích s vedoucím práce a zodpovědnými pracovníky památkové péče vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude následně schválena vedoucím práce.
Podle schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Základním problémem restaurování je konsolidace barevné vrstvy i omítek a následné doplňky chybějících částí. V rámci práce tak bude studentka nucena provést zkoušky konsolidace vedoucí k co nejlepšímu výsledku. Zřetel by měl být brán zejména na kompatibilitu konsolidantu a vizuální dopad. Vzhledem k rozsáhlému poškození v dolní části bude nemalým problémem retuš či rekonstrukce inkriminované oblasti. Pro rekonstrukci poškozené části vyhotoví studentka návrh provedený kvašem, či temperou na papír, a to v rozměru 1 : 1. Na vybraném úseku budou v rámci bakalářské práce provedeny všechny navržené fáze restaurování kompletně. Studentka se bude rovněž podílet na konzervaci a doplnění omítek ve dvou lunetách severní stěny saly terreny přilehlých k restaurovaným malbám. Veškeré úkony na restaurovaném díle budou provedeny do 31. 5. 2022.
Celý průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ. Na celkové dokumentaci se bude studentka podílet podle určení vedoucího práce. Textová podoba bakalářské práce včetně všech fotografií a dalších vyobrazení, stejně jako zadané části celkové restaurátorské dokumentace, budou vedoucímu práce předloženy ke korektuře nejpozději tři týdny před oficiálním odevzdáním bakalářské práce.
Součástí dokumentace, a tedy i bakalářské práce bude stručná rešerše dostupné literatury a pramenů týkajících se nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou. Kromě dostupné literatury by měly být prověřeny také archivní fondy NPÚ, a to jak spisové, tak fotografické.
Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPCE.
Seznam doporučené literatury
Paolo Mora - Laura Mora - Paul Philippot, Conservation of Wall Paintings. London 1984.
Bohuslav Slánský, Technika malby I a II. Praha 2003
Ivan Vaněček, Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
Jiří Zelinger a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
Jaroslav Herout, Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
Petr Kroupa, Zámek v Náměšti nad Oslavou. Stavební vývoj do konce 19. století, Památková péče na Moravě / Monumentorum Moraviae tutela 8, 2004.
Ivo Krsek Zdeněk Kudělka Miloš Stehlík Josef Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996.
Martin Mádl, Mors et Vita, Hyems et Aestas, Longe et Propre: Úvaha o malbách Carpofora Tencally v Náměšti nad Oslavou, Umění 49, 2011.
Martin Mádl (ed.), Tencalla I - II (Barokní nástěnná malba v Českých zemích), Praha 2012 - 2013.
Petr Maťa, Ferdinand z Verdenberka (1625 - 1666) mezi Rakousy, Moravou a Římem, Umění, 2011.
Józef Medvecký, K počiatkom činnosti Carpofora Tencalu. Ranobarokové fresky na hrade Červený Kameň a ich ikonografia, Ars 27, 1994.
Józef Medvecký, Sala terrena na hradě Červený Kameň, Pamiatky a múzeá 1, 2002.
Radka Nokkala Miltová, Ve společenství bohů a hrdinů. Mýty antického světa v české a moravské nástěnné malbě šlechtických venkovských sídel v letech 1650 - 1690, Praha 2016.
Jan Vojtěchovský - David Svoboda - Adéla Škrabalová - Martin Mádl - Petra Lesniaková - Tadeáš Kadlec, Průzkum nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou, Restaurátorský průzkum, Fakulta restaurování Univerzity Pardubice, Litomyšl 2021.
Seznam doporučené literatury
Paolo Mora - Laura Mora - Paul Philippot, Conservation of Wall Paintings. London 1984.
Bohuslav Slánský, Technika malby I a II. Praha 2003
Ivan Vaněček, Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
Jiří Zelinger a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
Jaroslav Herout, Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
Petr Kroupa, Zámek v Náměšti nad Oslavou. Stavební vývoj do konce 19. století, Památková péče na Moravě / Monumentorum Moraviae tutela 8, 2004.
Ivo Krsek Zdeněk Kudělka Miloš Stehlík Josef Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996.
Martin Mádl, Mors et Vita, Hyems et Aestas, Longe et Propre: Úvaha o malbách Carpofora Tencally v Náměšti nad Oslavou, Umění 49, 2011.
Martin Mádl (ed.), Tencalla I - II (Barokní nástěnná malba v Českých zemích), Praha 2012 - 2013.
Petr Maťa, Ferdinand z Verdenberka (1625 - 1666) mezi Rakousy, Moravou a Římem, Umění, 2011.
Józef Medvecký, K počiatkom činnosti Carpofora Tencalu. Ranobarokové fresky na hrade Červený Kameň a ich ikonografia, Ars 27, 1994.
Józef Medvecký, Sala terrena na hradě Červený Kameň, Pamiatky a múzeá 1, 2002.
Radka Nokkala Miltová, Ve společenství bohů a hrdinů. Mýty antického světa v české a moravské nástěnné malbě šlechtických venkovských sídel v letech 1650 - 1690, Praha 2016.
Jan Vojtěchovský - David Svoboda - Adéla Škrabalová - Martin Mádl - Petra Lesniaková - Tadeáš Kadlec, Průzkum nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou, Restaurátorský průzkum, Fakulta restaurování Univerzity Pardubice, Litomyšl 2021.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji práci v prezentaci přiměřeného rozsahu a odpověděla na všechny dotazy položené komisí.