Informace o kvalifikační práci Restaurování nástěnných maleb "Zpívající putto s notami" a "Zimní krajina s kostelem" ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou.
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování nástěnných maleb Zpívající putto s notami a Zimní krajina s kostelem ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou
Hlavní téma v angličtině
Restoration of wall painting Singing angel child with music syllabus and Winter landscape with the church in fourth vault spandrel of the northern wall of sala terrena at chateau Náměšť nad Oslavou
Název dle studenta
Restaurování nástěnných maleb "Zpívající putto s notami" a "Zimní krajina s kostelem" ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou.
Název dle studenta v angličtině
Restoration of the wall paintings A winter landscape with a church and A singing putto with a music score in the fourth rib of the northern wall of the sala terrena at the chateau of Náměšť nad Oslavou
Bakalářská práce shrnuje a dokumentuje komplexní průzkum a restaurátorský zásah na dvou výjevech situovaných v čtvrtém klenební travé na severní stěně saly terreny na zámku v Náměšti nad Oslavou. Výjevy jsou osazeny ve štukových kartuších, přičemž luneta s monochromní bílou úpravou která se nachází pod výsečí s přidělenou malbou krajiny je také součástí práce. Jedná se o výjevy Zpívající putto s notami a Zimní krajina s kostelem. Malby jsou součástí rozsáhlé výmalby, pokrývající v cyklech celý povrch klenby saly terreny a byly vytvořeny v 60. letech 17. století malířem z regionu okolo jezera Lugano, Carpoforem Tencallou. Rozšířená kapitola dokumentace se zabývá vyhledáváním historických fotografických materiálů, které by mohly napomoci lepší interpretaci těch maleb, které jsou postiženy největší ztrátou barevné vrstvy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis summarizes and documents a complex survey and conservation/restoration treatment of two wall paintings situated in the fourth vaulted rib of the sala terrena at the chateau of Náměšť nad Oslavou. The paintings are fitted into a stucco frame near the eastern lunette of the northern wall with monochrome white adjustment, which is also part of the work. The thesis discusses the scenes of the Winter landscape with a church and the Singing putto with a music score. The paintings are part of a complex wall painting that spreads over the whole vault of the sala terrena in several cycles. They were made in the 60s of the 17th century by painter from the region around Lake Lugano , Carpoforo Tencalla. The thesis is also supplemented with an extended chapter that focuses on searching for historical photographic materials; they can help interpret the segments of the paintings that are in a fragmental form.
Klíčová slova
barokní nástěnná malba, mikrobiologické napadení, konzervování, konsolidace, frescco, secco
Bakalářská práce shrnuje a dokumentuje komplexní průzkum a restaurátorský zásah na dvou výjevech situovaných v čtvrtém klenební travé na severní stěně saly terreny na zámku v Náměšti nad Oslavou. Výjevy jsou osazeny ve štukových kartuších, přičemž luneta s monochromní bílou úpravou která se nachází pod výsečí s přidělenou malbou krajiny je také součástí práce. Jedná se o výjevy Zpívající putto s notami a Zimní krajina s kostelem. Malby jsou součástí rozsáhlé výmalby, pokrývající v cyklech celý povrch klenby saly terreny a byly vytvořeny v 60. letech 17. století malířem z regionu okolo jezera Lugano, Carpoforem Tencallou. Rozšířená kapitola dokumentace se zabývá vyhledáváním historických fotografických materiálů, které by mohly napomoci lepší interpretaci těch maleb, které jsou postiženy největší ztrátou barevné vrstvy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis summarizes and documents a complex survey and conservation/restoration treatment of two wall paintings situated in the fourth vaulted rib of the sala terrena at the chateau of Náměšť nad Oslavou. The paintings are fitted into a stucco frame near the eastern lunette of the northern wall with monochrome white adjustment, which is also part of the work. The thesis discusses the scenes of the Winter landscape with a church and the Singing putto with a music score. The paintings are part of a complex wall painting that spreads over the whole vault of the sala terrena in several cycles. They were made in the 60s of the 17th century by painter from the region around Lake Lugano , Carpoforo Tencalla. The thesis is also supplemented with an extended chapter that focuses on searching for historical photographic materials; they can help interpret the segments of the paintings that are in a fragmental form.
Klíčová slova
barokní nástěnná malba, mikrobiologické napadení, konzervování, konsolidace, frescco, secco
V bakalářské práci student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Alexandře Koryťákové byly přiděleny malby s námětem personifikace Zpívající putto s notami a Zimní krajina s kostelem ve štukových medailonech umístěných ve čtvrtém klenební travé saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou. První malba představuje postavu sedícího a zpívajícího andělského dítěte s notami provedenou na pozadí modro-růžového nebe. Rozměry této malby jsou 119 × 57 cm. Druhá malba zachycuje zimní krajinu s rybníkem a kostelem na pozadí, součástí jsou také dvě drobné postavy. Její rozměry jsou 126 × 140 cm. Zejména v dolní části jsou malby poškozeny dlouhodobým zatékáním, což se projevuje odlupováním až úplnou ztrátou barevné vrstvy, ale i v ostatní ploše maleb se potkáváme se šupinovatěním a práškovatěním barevné vrstvy a druhotnými opravami. Malba Zpívající putto s notami je navíc zasažena biologickým napadením ve formě bílého povlaku.
Na vybraných malbách má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor poškození a určení případných sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Na základě původního restaurátorského záměru, závazného stanoviska a po diskusích s vedoucím práce a zodpovědnými pracovníky památkové péče vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude následně schválena vedoucím práce.
Podle schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Základním problémem restaurování je čištění, konsolidace barevné vrstvy a následné doplňky chybějících částí. V rámci práce tak bude studentka nucena provést zkoušky čištění i konsolidace vedoucí k co nejlepšímu výsledku. Zřetel by měl být brán zejména na kompatibilitu konsolidantu a vizuální dopad obou zmíněných úkonů. Vzhledem k rozsáhlému poškození v dolní části výjevu Zimní krajina s kostelem bude nemalým problémem retuš či rekonstrukce inkriminované oblasti. Pro rekonstrukci poškozené části vyhotoví studentka návrh provedený kvašem, či temperou na papír, a to v rozměru 1 : 1. Na vybraném úseku budou v rámci bakalářské práce provedeny všechny navržené fáze restaurování kompletně. Studentka se bude rovněž podílet na konzervaci a doplnění omítek ve dvou lunetách severní stěny saly terreny přilehlých k restaurovaným malbám. Veškeré úkony na restaurovaném díle budou provedeny do 31. 5. 2022.
Celý průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Na celkové restaurátorské dokumentaci všech restaurovaných maleb se bude studentka podílet podle určení vedoucího práce. Textová podoba bakalářské práce včetně všech fotografií a dalších vyobrazení, stejně jako zadané části celkové restaurátorské dokumentace, budou vedoucímu práce předloženy ke korektuře nejpozději tři týdny před oficiálním odevzdáním bakalářské práce.
Součástí dokumentace, a tedy i bakalářské práce bude stručná rešerše dostupné literatury a pramenů týkajících se nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou. Kromě dostupné literatury by měly být prověřeny také archivní fondy NPÚ, a to jak spisové, tak fotografické. Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPCE.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Alexandře Koryťákové byly přiděleny malby s námětem personifikace Zpívající putto s notami a Zimní krajina s kostelem ve štukových medailonech umístěných ve čtvrtém klenební travé saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou. První malba představuje postavu sedícího a zpívajícího andělského dítěte s notami provedenou na pozadí modro-růžového nebe. Rozměry této malby jsou 119 × 57 cm. Druhá malba zachycuje zimní krajinu s rybníkem a kostelem na pozadí, součástí jsou také dvě drobné postavy. Její rozměry jsou 126 × 140 cm. Zejména v dolní části jsou malby poškozeny dlouhodobým zatékáním, což se projevuje odlupováním až úplnou ztrátou barevné vrstvy, ale i v ostatní ploše maleb se potkáváme se šupinovatěním a práškovatěním barevné vrstvy a druhotnými opravami. Malba Zpívající putto s notami je navíc zasažena biologickým napadením ve formě bílého povlaku.
Na vybraných malbách má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor poškození a určení případných sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Na základě původního restaurátorského záměru, závazného stanoviska a po diskusích s vedoucím práce a zodpovědnými pracovníky památkové péče vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude následně schválena vedoucím práce.
Podle schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Základním problémem restaurování je čištění, konsolidace barevné vrstvy a následné doplňky chybějících částí. V rámci práce tak bude studentka nucena provést zkoušky čištění i konsolidace vedoucí k co nejlepšímu výsledku. Zřetel by měl být brán zejména na kompatibilitu konsolidantu a vizuální dopad obou zmíněných úkonů. Vzhledem k rozsáhlému poškození v dolní části výjevu Zimní krajina s kostelem bude nemalým problémem retuš či rekonstrukce inkriminované oblasti. Pro rekonstrukci poškozené části vyhotoví studentka návrh provedený kvašem, či temperou na papír, a to v rozměru 1 : 1. Na vybraném úseku budou v rámci bakalářské práce provedeny všechny navržené fáze restaurování kompletně. Studentka se bude rovněž podílet na konzervaci a doplnění omítek ve dvou lunetách severní stěny saly terreny přilehlých k restaurovaným malbám. Veškeré úkony na restaurovaném díle budou provedeny do 31. 5. 2022.
Celý průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Na celkové restaurátorské dokumentaci všech restaurovaných maleb se bude studentka podílet podle určení vedoucího práce. Textová podoba bakalářské práce včetně všech fotografií a dalších vyobrazení, stejně jako zadané části celkové restaurátorské dokumentace, budou vedoucímu práce předloženy ke korektuře nejpozději tři týdny před oficiálním odevzdáním bakalářské práce.
Součástí dokumentace, a tedy i bakalářské práce bude stručná rešerše dostupné literatury a pramenů týkajících se nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou. Kromě dostupné literatury by měly být prověřeny také archivní fondy NPÚ, a to jak spisové, tak fotografické. Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPCE.
Seznam doporučené literatury
1. Paolo Mora - Laura Mora - Paul Philippot, Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Bohuslav Slánský, Technika malby I a II. Praha 2003
3. Ivan Vaněček, Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Jiří Zelinger a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Jaroslav Herout, Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
6. Petr Kroupa, Zámek v Náměšti nad Oslavou. Stavební vývoj do konce 19. století, Památková péče na Moravě / Monumentorum Moraviae tutela 8, 2004.
7. Ivo Krsek - Zdeněk Kudělka - Miloš Stehlík - Josef Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996.
8. Martin Mádl, Mors et Vita, Hyems et Aestas, Longe et Propre: Úvaha o malbách Carpofora Tencally v Náměšti nad Oslavou, Umění 49, 2011.
9. Martin Mádl (ed.), Tencalla I-II (Barokní nástěnná malba v Českých zemích), Praha 2012-2013.
10. Petr Maťa, Ferdinand z Verdenberka (1625-1666) mezi Rakousy, Moravou a Římem, Umění, 2011.
11. Józef Medvecký, K počiatkom činnosti Carpofora Tencalu. Ranobarokové fresky na hrade Červený Kameň a ich ikonografia, Ars 27, 1994.
12. Józef Medvecký, Sala terrena na hradě Červený Kameň, Pamiatky a múzeá 1, 2002.
13. Radka Nokkala Miltová, Ve společenství bohů a hrdinů. Mýty antického světa v české a moravské nástěnné malbě šlechtických venkovských sídel v letech 1650-1690, Praha 2016.
14. Jan Vojtěchovský - David Svoboda - Adéla Škrabalová - Martin Mádl - Petra Lesniaková - Tadeáš Kadlec, Průzkum nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou, Restaurátorský průzkum, Fakulta restaurování Univerzity Pardubice, Litomyšl 2021.
Seznam doporučené literatury
1. Paolo Mora - Laura Mora - Paul Philippot, Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Bohuslav Slánský, Technika malby I a II. Praha 2003
3. Ivan Vaněček, Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Jiří Zelinger a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Jaroslav Herout, Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
6. Petr Kroupa, Zámek v Náměšti nad Oslavou. Stavební vývoj do konce 19. století, Památková péče na Moravě / Monumentorum Moraviae tutela 8, 2004.
7. Ivo Krsek - Zdeněk Kudělka - Miloš Stehlík - Josef Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996.
8. Martin Mádl, Mors et Vita, Hyems et Aestas, Longe et Propre: Úvaha o malbách Carpofora Tencally v Náměšti nad Oslavou, Umění 49, 2011.
9. Martin Mádl (ed.), Tencalla I-II (Barokní nástěnná malba v Českých zemích), Praha 2012-2013.
10. Petr Maťa, Ferdinand z Verdenberka (1625-1666) mezi Rakousy, Moravou a Římem, Umění, 2011.
11. Józef Medvecký, K počiatkom činnosti Carpofora Tencalu. Ranobarokové fresky na hrade Červený Kameň a ich ikonografia, Ars 27, 1994.
12. Józef Medvecký, Sala terrena na hradě Červený Kameň, Pamiatky a múzeá 1, 2002.
13. Radka Nokkala Miltová, Ve společenství bohů a hrdinů. Mýty antického světa v české a moravské nástěnné malbě šlechtických venkovských sídel v letech 1650-1690, Praha 2016.
14. Jan Vojtěchovský - David Svoboda - Adéla Škrabalová - Martin Mádl - Petra Lesniaková - Tadeáš Kadlec, Průzkum nástěnných maleb Carpofora Tencally v sale terreně zámku v Náměšti nad Oslavou, Restaurátorský průzkum, Fakulta restaurování Univerzity Pardubice, Litomyšl 2021.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji práci v prezentaci přiměřeného rozsahu a odpověděla na všechny dotazy položené komisí.