Tato bakalářská práce se zaobírá restaurátorským zásahem na soše Apollona vyhotovené z biodetritického vápence. Vznik díla datujeme koncem 17. století. Restaurovaný objekt je původem z Vídeňského Horního Belvederu, odkud byl převezen za arcivévody Františka Ferdinanda d'Este na zámek v Konopišti. Nyní se socha nachází v areálu zahrad před východním průčelí zámku spolu s dalšími sedmi sochami. Součástí práce je chemicko-technologický, restaurátorský a umělecko-historický průzkum a také rozsáhlá obrazová dokumentace díla. Restaurátorské zásahy proběhly v souladu s již uskutečněnými restaurátorskými zásahy jak na soše Apollona, tak zásahy na jiných sochách ze stejného cyklu. Umělecko-historický průzkumu se zaobírá historií samotné sochy, ale i místa, kde se nachází, ikonografií díla a předchozími restaurátorskými zásahy. Restaurátorský a chemicko-technologický průzkum se zabývá zkoumáním vnějšího i hloubkového stavu díla, zejména degradací originálního povrchu kamene způsobenou nevhodně použitými tmely. Na základě těchto studií a analýz výsledků byl proveden úspěšný restaurátorský zásah.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the restoration treatment of the statue of Apollo made of biodetritic limestone. The artwork dates back to the end of the 17th century. The restored object comes from the Upper Belvedere in Vienna; it was transported to the Konopiště Chateau at the request of Archduke Franz Ferdinand of Austria. Presently, the statue is situated in the garden in front of the eastern face of the Chateau, accompanied by seven more pieces.
The thesis contains microscopy, restoration, and art-historical surveys, as well as extensive photo documentation of the artwork.
The restoration intervention was undertaken in accordance with the treatments of the statue of Apollo and the others of the same cycle carried out before.
The art-historical survey involves the history of the statue itself, but also of its site, the iconography of the artwork, and its previous restoration treatments. The restoration and microscopy surveys deal with the external and in-depth examination of the artwork's condition, mainly with the degradation of the original stone surface caused by improperly applied sealants. On the basis of the surveys and results analysis, a successful restoration treatment was carried out.
Klíčová slova
Restaurování, kámen, Apollon, poškození, rekonstrukce, zámek Konopiště, Horní Belveder, vápenec
Klíčová slova v angličtině
Restoration, stone, Apollo, damage, reconstruction, the Konopiště Castle, the Upper Belvedere, limestone
Rozsah průvodní práce
184
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaobírá restaurátorským zásahem na soše Apollona vyhotovené z biodetritického vápence. Vznik díla datujeme koncem 17. století. Restaurovaný objekt je původem z Vídeňského Horního Belvederu, odkud byl převezen za arcivévody Františka Ferdinanda d'Este na zámek v Konopišti. Nyní se socha nachází v areálu zahrad před východním průčelí zámku spolu s dalšími sedmi sochami. Součástí práce je chemicko-technologický, restaurátorský a umělecko-historický průzkum a také rozsáhlá obrazová dokumentace díla. Restaurátorské zásahy proběhly v souladu s již uskutečněnými restaurátorskými zásahy jak na soše Apollona, tak zásahy na jiných sochách ze stejného cyklu. Umělecko-historický průzkumu se zaobírá historií samotné sochy, ale i místa, kde se nachází, ikonografií díla a předchozími restaurátorskými zásahy. Restaurátorský a chemicko-technologický průzkum se zabývá zkoumáním vnějšího i hloubkového stavu díla, zejména degradací originálního povrchu kamene způsobenou nevhodně použitými tmely. Na základě těchto studií a analýz výsledků byl proveden úspěšný restaurátorský zásah.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the restoration treatment of the statue of Apollo made of biodetritic limestone. The artwork dates back to the end of the 17th century. The restored object comes from the Upper Belvedere in Vienna; it was transported to the Konopiště Chateau at the request of Archduke Franz Ferdinand of Austria. Presently, the statue is situated in the garden in front of the eastern face of the Chateau, accompanied by seven more pieces.
The thesis contains microscopy, restoration, and art-historical surveys, as well as extensive photo documentation of the artwork.
The restoration intervention was undertaken in accordance with the treatments of the statue of Apollo and the others of the same cycle carried out before.
The art-historical survey involves the history of the statue itself, but also of its site, the iconography of the artwork, and its previous restoration treatments. The restoration and microscopy surveys deal with the external and in-depth examination of the artwork's condition, mainly with the degradation of the original stone surface caused by improperly applied sealants. On the basis of the surveys and results analysis, a successful restoration treatment was carried out.
Klíčová slova
Restaurování, kámen, Apollon, poškození, rekonstrukce, zámek Konopiště, Horní Belveder, vápenec
Klíčová slova v angličtině
Restoration, stone, Apollo, damage, reconstruction, the Konopiště Castle, the Upper Belvedere, limestone
Zásady pro vypracování
Zadání bakalářské práce se bude skládat z restaurování vápencové sochy Apollona ze Státního zámku Konopiště a z dokumentace tohoto zásahu. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah včetně zpracování a vyhodnocení restaurátorského průzkumu, od koncepce přes vlastní restaurátorský zákrok. Všechny postupy budou podle standardů pro restaurátorské dokumentace pečlivě dokumentovány.
Práce budou průběžně konzultovány s konzultanty a vedoucím práce, a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek.
Výsledky průzkumu a rešerší literatury a pramenů budou předloženy vedoucímu a konzultantům práce po ukončení zimního semestru. Textová část bude ve finální podobě předána vedoucímu a konzultantům nejpozději jeden měsíc před oficiálním termínem odevzdání práce. Restaurování bude dokončeno a předáno vedoucímu práce včetně náhledů tiskové kvality dokumentace nejpozději 14 dní před oficiálním termínem předání práce a finální podoba bakalářské práce bude v elektronické podobě doručena vedoucímu týden před oficiálním termínem odevzdání práce.
Zásady pro vypracování
Zadání bakalářské práce se bude skládat z restaurování vápencové sochy Apollona ze Státního zámku Konopiště a z dokumentace tohoto zásahu. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah včetně zpracování a vyhodnocení restaurátorského průzkumu, od koncepce přes vlastní restaurátorský zákrok. Všechny postupy budou podle standardů pro restaurátorské dokumentace pečlivě dokumentovány.
Práce budou průběžně konzultovány s konzultanty a vedoucím práce, a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek.
Výsledky průzkumu a rešerší literatury a pramenů budou předloženy vedoucímu a konzultantům práce po ukončení zimního semestru. Textová část bude ve finální podobě předána vedoucímu a konzultantům nejpozději jeden měsíc před oficiálním termínem odevzdání práce. Restaurování bude dokončeno a předáno vedoucímu práce včetně náhledů tiskové kvality dokumentace nejpozději 14 dní před oficiálním termínem předání práce a finální podoba bakalářské práce bude v elektronické podobě doručena vedoucímu týden před oficiálním termínem odevzdání práce.
Seznam doporučené literatury
* Základní: Viňas S. M. Contemporary Theory of Conservation. Oxford, 2005.
* Základní: Didaktické návody (vydáno v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA).
* Základní: Henry, A., ed. Stone conservation, principles and Practice (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DPC). Donhead Publishing Ltd. 2006.
* Základní: Sylabus - Organizační pokynyn a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování. Litomyšl, 2014.
* Doporučená: Zelinger J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Academia Praha, 1987.
* Doporučená: Ďoubal, J. Kamenné památky Kutné Hory: restaurování a péče o sochařské památky (vydáno v rámci projektu DPC). Univerzita Pardubice, 2015.
* Doporučená: Torraca, G. Lectures on materials Science For Architectural Conservation. GCI, Los Angeles, 2009.
* Doporučená: Šimůnková E., Bayerová T. Pigmenty. STOP Praha, 1999.
* Doporučená: Henry A., ed. Principles and Practice (Polychrome Stone by Christopher Weeks: s. 237-255). Donhead Publishing Ltd., 2006.
* Doporučená: Koller, M. Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: maltechnik Restauro 85 /1979), s. 14-40 (přeloženo v rámci projektu DPC).
* Doporučená: Henry A., ed. Principles and Practice (Polychrome Stone by Christopher Weeks: s. 237-255). Donhead Publishing Ltd., 2006.
* Doporučená: Koller, M. Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: maltechnik Restauro 85 /1979), s. 14-40 (přeloženo v rámci projektu DPC).
* Doporučená: Kopecká I., Nejedlý V. Průzkum hist. materiálů, analytické metody pro rest. a pam. péči. Grada Pub., 2005.
* Doporučená: Knoepfli A., ed. Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken. Stuttgart, 1990.
* Doporučená: Price C., Doehne E. Stone conservation (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA). The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2010.
* Doporučená: Slánský, B. Technika malby. Praha, 2003.
* Doporučená: Slánský, B. Technika v malířské tvorbě (malářský a restaurátorský materiál). Praha, 1976.
* Doporučená: BRANDI, C. Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
* Doporučená: Kubička R., Zelinger J. Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Grada, 2004. ISBN 0-247-9046-7.
Seznam doporučené literatury
* Základní: Viňas S. M. Contemporary Theory of Conservation. Oxford, 2005.
* Základní: Didaktické návody (vydáno v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA).
* Základní: Henry, A., ed. Stone conservation, principles and Practice (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DPC). Donhead Publishing Ltd. 2006.
* Základní: Sylabus - Organizační pokynyn a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování. Litomyšl, 2014.
* Doporučená: Zelinger J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Academia Praha, 1987.
* Doporučená: Ďoubal, J. Kamenné památky Kutné Hory: restaurování a péče o sochařské památky (vydáno v rámci projektu DPC). Univerzita Pardubice, 2015.
* Doporučená: Torraca, G. Lectures on materials Science For Architectural Conservation. GCI, Los Angeles, 2009.
* Doporučená: Šimůnková E., Bayerová T. Pigmenty. STOP Praha, 1999.
* Doporučená: Henry A., ed. Principles and Practice (Polychrome Stone by Christopher Weeks: s. 237-255). Donhead Publishing Ltd., 2006.
* Doporučená: Koller, M. Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: maltechnik Restauro 85 /1979), s. 14-40 (přeloženo v rámci projektu DPC).
* Doporučená: Henry A., ed. Principles and Practice (Polychrome Stone by Christopher Weeks: s. 237-255). Donhead Publishing Ltd., 2006.
* Doporučená: Koller, M. Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: maltechnik Restauro 85 /1979), s. 14-40 (přeloženo v rámci projektu DPC).
* Doporučená: Kopecká I., Nejedlý V. Průzkum hist. materiálů, analytické metody pro rest. a pam. péči. Grada Pub., 2005.
* Doporučená: Knoepfli A., ed. Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken. Stuttgart, 1990.
* Doporučená: Price C., Doehne E. Stone conservation (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA). The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2010.
* Doporučená: Slánský, B. Technika malby. Praha, 2003.
* Doporučená: Slánský, B. Technika v malířské tvorbě (malářský a restaurátorský materiál). Praha, 1976.
* Doporučená: BRANDI, C. Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
* Doporučená: Kubička R., Zelinger J. Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Grada, 2004. ISBN 0-247-9046-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student formou ppt prezentace představil bakalářskou práci (průběh restaurování sochy ze zámku Konopiště). Student zodpověděl dotazy zkoušejících k průběhu prací a představené prezentaci. Vzhledem k připomínkám vedoucího i oponenta práce v posudcích je výsledná známka "C" – velmi dobře