Tato práce pojednává o komplexním restaurátorském zásahu na kamenné památce
Panny Marie Immaculaty z biodetritického vápence, jejíž součástí je i hlavice podstavce
zhotovená z téhož materiálu. Socha pochází z venkovních prostor nynějšího kláštera
v Hoješíně.
První část práce se zaměřuje na umělecko-historický a chemicko-technologický
průzkum, který vede k zjištění a vyhodnocení důležitých informací a podkladů pro vytvoření
vhodné restaurátorské koncepce. Poslední úsek je věnován detailní dokumentaci postupu
prací, použitých technologií a materiálů s náležitou fotografickou dokumentací.
Výsledek restaurátorského zásahu byl podpořen nesnadným, avšak rozsáhlým
průzkumem analogií a historických pramenů. Další oblasti, jimž bylo věnováno nemalé úsilí,
popisují různé postupy konsolidace silně zvětralého kamene a rozebírá otázku míry doplnění
torzálního stavu sochy. Ač byly snahy o nalezení grafického vyobrazení Panny Marie
sebevytrvalejší, nebyla dosud objevena ani jakákoliv informace o jejich existenci, a proto je
pro nás její originální provedení velkou záhadou.
Anotace v angličtině
This work deals with a complex restoration intervention on the stone statue of the
Virgin Mary Immaculate made of biodetritic limestone, which also includes a pedestal head,
made of the same material. The statue comes from the outdoor area of the current monastery
in Hoješín.
The first part of the work focuses on art-historical and material surveys that which
leads to the finding out and evaluation of important information and sources for the creation
of a suitable restoration concept. The last section is devoted to detailed documentation of the
progress of work, technologies and materials used with extensive photographic
documentation.
The result of the restoration intervention was supported by a difficult but extensive
research of analogies and historical sources. Other areas, to which considerable effort has
been devoted, describe various methods of consolidating the heavily weathered stone and
discuss the question of the extent to which the torsional state of the statue has been
replenished. Although efforts to find a graphic representation of the Virgin Mary have been
persistent, no information about their existence has yet been discovered, and therefore the
original design is a big mystery to us.
Klíčová slova
Restaurování, konzervace, vápenec, socha, Panna Maria, Immaculata, Hoješín,
konsolidace, rekonstrukce
Tato práce pojednává o komplexním restaurátorském zásahu na kamenné památce
Panny Marie Immaculaty z biodetritického vápence, jejíž součástí je i hlavice podstavce
zhotovená z téhož materiálu. Socha pochází z venkovních prostor nynějšího kláštera
v Hoješíně.
První část práce se zaměřuje na umělecko-historický a chemicko-technologický
průzkum, který vede k zjištění a vyhodnocení důležitých informací a podkladů pro vytvoření
vhodné restaurátorské koncepce. Poslední úsek je věnován detailní dokumentaci postupu
prací, použitých technologií a materiálů s náležitou fotografickou dokumentací.
Výsledek restaurátorského zásahu byl podpořen nesnadným, avšak rozsáhlým
průzkumem analogií a historických pramenů. Další oblasti, jimž bylo věnováno nemalé úsilí,
popisují různé postupy konsolidace silně zvětralého kamene a rozebírá otázku míry doplnění
torzálního stavu sochy. Ač byly snahy o nalezení grafického vyobrazení Panny Marie
sebevytrvalejší, nebyla dosud objevena ani jakákoliv informace o jejich existenci, a proto je
pro nás její originální provedení velkou záhadou.
Anotace v angličtině
This work deals with a complex restoration intervention on the stone statue of the
Virgin Mary Immaculate made of biodetritic limestone, which also includes a pedestal head,
made of the same material. The statue comes from the outdoor area of the current monastery
in Hoješín.
The first part of the work focuses on art-historical and material surveys that which
leads to the finding out and evaluation of important information and sources for the creation
of a suitable restoration concept. The last section is devoted to detailed documentation of the
progress of work, technologies and materials used with extensive photographic
documentation.
The result of the restoration intervention was supported by a difficult but extensive
research of analogies and historical sources. Other areas, to which considerable effort has
been devoted, describe various methods of consolidating the heavily weathered stone and
discuss the question of the extent to which the torsional state of the statue has been
replenished. Although efforts to find a graphic representation of the Virgin Mary have been
persistent, no information about their existence has yet been discovered, and therefore the
original design is a big mystery to us.
Klíčová slova
Restaurování, konzervace, vápenec, socha, Panna Maria, Immaculata, Hoješín,
konsolidace, rekonstrukce
Zadání bakalářské práce se bude skládat z restaurování vápencové sochy Panny Marie Immaculaty ze zahrad kláštera v Hoješíně a z dokumentace tohoto zásahu. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah v plném rozsahu včetně zpracování a vyhodnocení restaurátorského průzkumu a stanovení koncepce. Tvarové rekonstrukce budou prováděny na základě důkladného shromáždění podkladů (historické fotografie a analogie). Důraz bude kladen na vhodnou míru doplnění chybějících částí. Všechny postupy budou pečlivě dokumentovány podle standardů pro restaurátorské dokumentace.
Práce budou průběžně konzultovány s přidělenými konzultanty a vedoucím práce a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek. Při realizaci bakalářské práce bude dodržen následující harmonogram dokončování dílčích úkolů. Dodržování harmonogramu bude součástí závěrečného hodnocení práce.
Harmonogram:
Po ukončení zimního semestru budou vedoucímu a konzultantům prezentovány výsledky průzkumu a rešerší literatury a pramenů k danému tématu. Textová část bude ve finální podobě předána vedoucímu a konzultantům nejpozději jeden měsíc před oficiálním termínem odevzdání práce. Restaurování bude dokončeno a předáno vedoucímu práce včetně náhledů tiskové kvality dokumentace nejpozději 14 dní před oficiálním termínem předání práce a finální podoba bakalářské práce bude v elektronické podobě doručena vedoucímu týden před oficiálním termínem odevzdání práce.
Vedoucí práce: MgA. Petra Zítková
Oponent: MgA. Martin Kulhánek
Konzultanti z oboru chemické technologie: Ing. Renata Tišlová, Ph.D.
Konzultanti z oboru historie umění: Mgr. Vladislava Říhová, Ph.D.
Vedoucí ateliéru: doc. Mgr. art. Jakub Ďoubal, Ph.D.
Datum zadání práce: 6.10.2021
Termín odevzdání práce: 9.8.2022
Zásady pro vypracování
Zadání bakalářské práce se bude skládat z restaurování vápencové sochy Panny Marie Immaculaty ze zahrad kláštera v Hoješíně a z dokumentace tohoto zásahu. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah v plném rozsahu včetně zpracování a vyhodnocení restaurátorského průzkumu a stanovení koncepce. Tvarové rekonstrukce budou prováděny na základě důkladného shromáždění podkladů (historické fotografie a analogie). Důraz bude kladen na vhodnou míru doplnění chybějících částí. Všechny postupy budou pečlivě dokumentovány podle standardů pro restaurátorské dokumentace.
Práce budou průběžně konzultovány s přidělenými konzultanty a vedoucím práce a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek. Při realizaci bakalářské práce bude dodržen následující harmonogram dokončování dílčích úkolů. Dodržování harmonogramu bude součástí závěrečného hodnocení práce.
Harmonogram:
Po ukončení zimního semestru budou vedoucímu a konzultantům prezentovány výsledky průzkumu a rešerší literatury a pramenů k danému tématu. Textová část bude ve finální podobě předána vedoucímu a konzultantům nejpozději jeden měsíc před oficiálním termínem odevzdání práce. Restaurování bude dokončeno a předáno vedoucímu práce včetně náhledů tiskové kvality dokumentace nejpozději 14 dní před oficiálním termínem předání práce a finální podoba bakalářské práce bude v elektronické podobě doručena vedoucímu týden před oficiálním termínem odevzdání práce.
Vedoucí práce: MgA. Petra Zítková
Oponent: MgA. Martin Kulhánek
Konzultanti z oboru chemické technologie: Ing. Renata Tišlová, Ph.D.
Konzultanti z oboru historie umění: Mgr. Vladislava Říhová, Ph.D.
Vedoucí ateliéru: doc. Mgr. art. Jakub Ďoubal, Ph.D.
Datum zadání práce: 6.10.2021
Termín odevzdání práce: 9.8.2022
Seznam doporučené literatury
* Základní: Viňas S. M. Contemporary Theory of Conservation. Oxford, 2005.
* Základní: Didaktické návody (vydáno v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA).
* Základní: Henry, A., ed. Stone conservation, principles and Practice (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DPC). Donhead Publishing Ltd. 2006.
* Základní: Sylabus - Organizační pokyny a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování. Litomyšl, 2014.
* Základní: Price C., Doehne E. Stone conservation (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA). The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2010.
* Doporučená: Zelinger J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Academia Praha, 1987.
* Doporučená: Ďoubal, J. Kamenné památky Kutné Hory: restaurování a péče o sochařské památky (vydáno v rámci projektu DPC). Univerzita Pardubice, 2015.
* Doporučená: Torraca, G. Lectures on materials Science For Architectural Conservation. GCI, Los Angeles, 2009.
* Doporučená: Šimůnková E., Bayerová T. Pigmenty. STOP Praha, 1999.
* Doporučená: Kopecká I., Nejedlý V. Průzkum hist. materiálů, analytické metody pro rest. a pam. péči. Grada Pub., 2005.
* Doporučená: Knoepfli A., ed. Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken. Stuttgart, 1990.
* Doporučená: BRANDI, C. Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
* Doporučená: Kubička R., Zelinger J. Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Grada, 2004. ISBN 0-247-9046-7.
Seznam doporučené literatury
* Základní: Viňas S. M. Contemporary Theory of Conservation. Oxford, 2005.
* Základní: Didaktické návody (vydáno v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA).
* Základní: Henry, A., ed. Stone conservation, principles and Practice (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DPC). Donhead Publishing Ltd. 2006.
* Základní: Sylabus - Organizační pokyny a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování. Litomyšl, 2014.
* Základní: Price C., Doehne E. Stone conservation (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA). The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2010.
* Doporučená: Zelinger J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Academia Praha, 1987.
* Doporučená: Ďoubal, J. Kamenné památky Kutné Hory: restaurování a péče o sochařské památky (vydáno v rámci projektu DPC). Univerzita Pardubice, 2015.
* Doporučená: Torraca, G. Lectures on materials Science For Architectural Conservation. GCI, Los Angeles, 2009.
* Doporučená: Šimůnková E., Bayerová T. Pigmenty. STOP Praha, 1999.
* Doporučená: Kopecká I., Nejedlý V. Průzkum hist. materiálů, analytické metody pro rest. a pam. péči. Grada Pub., 2005.
* Doporučená: Knoepfli A., ed. Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken. Stuttgart, 1990.
* Doporučená: BRANDI, C. Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
* Doporučená: Kubička R., Zelinger J. Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Grada, 2004. ISBN 0-247-9046-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka formou ppt prezentace představila bakalářskou práci (průběh restaurování sochy Panny Marie z Hoješína). Zodpověděla dotazy zkoušejícího a reagovala na drobné připomínky v posudcích. Vzhledem ke kladnému hodnocení oponenta a celkovému průběhu obhajoby je výsledná známka "A" - výborně.