Tato diplomová práce je zaměřena na tvorbu aplikace s grafickým uživatelským rozhraním umožňující generaci datových sad pro trénování umělých neuronových sítí.
V teoretické části je nejprve přiblížena problematika umělých datových sad.
Poté jsou prozkoumány existující nástroje pro generaci datových sad a existující možnosti pro generaci 3D scény a vytváření jejích průmětů.
Následně je blíže představen engine Unity.
V praktické části jsou nejprve definovány požadavky a vytvořen návrh grafické podoby a základní struktury výsledného projektu.
Dále je vytvořen backend, grafická část aplikace a dokumentace výsledné aplikace.
Nakonec je provedeno testování funkcí aplikace společně s vyhodnocením jejího výkonu.
Anotace v angličtině
This master thesis is focused on the creation of an application with Graphical User Interface, which allows to generate artificial datasets to be used for Neural Network training.
First, the problematics of artificial datasets are brought closer in the theoretical part.
Afterwards, existing tools for generation of artificial datasets and tools for 3D scene management and creation of the scenes' projections are explored.
Then engine Unity is introduced in more detail.
In practical part, the requirements, design of the graphic form and basic structure of the final project are created first.
Further in this part, backend, graphics part of the application and the documentation of the final application are created.
Finally, tests are run on the application's features along with performance evaluation.
Artificial intelligence, 3D, Rendering, Artificial Dataset, Random Distribution, Unity, Python, C#, Spring Boot, RabbitMQ
Rozsah průvodní práce
131 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na tvorbu aplikace s grafickým uživatelským rozhraním umožňující generaci datových sad pro trénování umělých neuronových sítí.
V teoretické části je nejprve přiblížena problematika umělých datových sad.
Poté jsou prozkoumány existující nástroje pro generaci datových sad a existující možnosti pro generaci 3D scény a vytváření jejích průmětů.
Následně je blíže představen engine Unity.
V praktické části jsou nejprve definovány požadavky a vytvořen návrh grafické podoby a základní struktury výsledného projektu.
Dále je vytvořen backend, grafická část aplikace a dokumentace výsledné aplikace.
Nakonec je provedeno testování funkcí aplikace společně s vyhodnocením jejího výkonu.
Anotace v angličtině
This master thesis is focused on the creation of an application with Graphical User Interface, which allows to generate artificial datasets to be used for Neural Network training.
First, the problematics of artificial datasets are brought closer in the theoretical part.
Afterwards, existing tools for generation of artificial datasets and tools for 3D scene management and creation of the scenes' projections are explored.
Then engine Unity is introduced in more detail.
In practical part, the requirements, design of the graphic form and basic structure of the final project are created first.
Further in this part, backend, graphics part of the application and the documentation of the final application are created.
Finally, tests are run on the application's features along with performance evaluation.
Artificial intelligence, 3D, Rendering, Artificial Dataset, Random Distribution, Unity, Python, C#, Spring Boot, RabbitMQ
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je tvorba aplikace pro automatické generování umělých datových sad pro učení neuronových sítí. Práce bude zaměřena na tvorbu vstupně-výstupního páru snímků, kde vstupní snímek bude odpovídat svrchnímu pohledu na definovaný prostor s náhodně rozmístěnými objekty jednoho typu a výstupní snímek bude obsahovat vhodně vyznačené úchopové body dosažitelných objektů.
Vstupem do aplikace bude 3D model objektu ve standardně používaném formátu (STEP, STL, OBJ atp.) spolu s velikostí zájmové oblasti a definicí úchopových bodů objektu. Výstupem bude sada párů obrázků (dle definovaných parametrů) o dostatečném počtu pro trénování neuronové sítě.
Teoretická část: Stručná rešerše existujících nástrojů pro generování umělých datových sad (datasetů) a nástrojů pro kompozici 3D scény a tvorby jejich průmětů.
Praktická část: Tvorba samostatné aplikace s grafickým rozhraním pro nahrání modelu objektu a definici potřebných parametrů. Testování funkce aplikace a zhodnocení jejího výkonu (časová náročnost pro generování sady). Dokumentace softwaru včetně scénáře demonstrujícího použití.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je tvorba aplikace pro automatické generování umělých datových sad pro učení neuronových sítí. Práce bude zaměřena na tvorbu vstupně-výstupního páru snímků, kde vstupní snímek bude odpovídat svrchnímu pohledu na definovaný prostor s náhodně rozmístěnými objekty jednoho typu a výstupní snímek bude obsahovat vhodně vyznačené úchopové body dosažitelných objektů.
Vstupem do aplikace bude 3D model objektu ve standardně používaném formátu (STEP, STL, OBJ atp.) spolu s velikostí zájmové oblasti a definicí úchopových bodů objektu. Výstupem bude sada párů obrázků (dle definovaných parametrů) o dostatečném počtu pro trénování neuronové sítě.
Teoretická část: Stručná rešerše existujících nástrojů pro generování umělých datových sad (datasetů) a nástrojů pro kompozici 3D scény a tvorby jejich průmětů.
Praktická část: Tvorba samostatné aplikace s grafickým rozhraním pro nahrání modelu objektu a definici potřebných parametrů. Testování funkce aplikace a zhodnocení jejího výkonu (časová náročnost pro generování sady). Dokumentace softwaru včetně scénáře demonstrujícího použití.
Seznam doporučené literatury
GORTLER, Steven J. Foundations of 3D computer graphics. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2012. ISBN 978-0-262-01735-0.
WATT, Alan. 3D computer graphics. 3rd ed. New York: Pearson Education, 2000. ISBN 0-201-39855-9.
Seznam doporučené literatury
GORTLER, Steven J. Foundations of 3D computer graphics. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2012. ISBN 978-0-262-01735-0.
WATT, Alan. 3D computer graphics. 3rd ed. New York: Pearson Education, 2000. ISBN 0-201-39855-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomová práce zkoumala oblast nástrojů pro generaci umělých datových sad a správu 3D scén. Hlavním cílem bylo vytvoření aplikace umožňující tvorbu umělých obrazových dat pro trénování umělých neuronových sítí. Diplomová práce dle vedoucího DP využívá vhodné metody. Je systematicky a logicky strukturována. Malou výtkou by dle vedoucího mohla být nekonzistentnost při používání odborných termínů převzatých z angličtiny.
Student reagoval na nejasnosti a připomínky oponenta, vedoucího a členů komise pro státní závěrečné zkoušky.