Tato bakalářská práce se zabývá vládními systémy, kterou jsou popsány v dystopických románech The Handmaid's Tale a The Hunger Games. První část pojednává o rozdílu mezi utopií a dystopií a poté se zaměřuje na společné znaky dystopického žánru. První část také nastiňuje historický vývoj feminismu a pozici ženy v literature. Druhá část analyzuje vybrané romány a zkoumá aspekty vládního systému popsaného v knihách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the government systems that are portrayed in the dystopian novels The Handmaid's Tale and The Hunger Games. The first part discusses the difference between utopia and dystopia and, afterwards, focuses on common features of the dystopia genre. Also, the first part offers a historical overview of feminism and the development of the position of women in literature. The second part analyses the selected novels and explores the aspects of government systems depicted in the selected books.
Dystopia, government, totalitarianism, feminism, oppression, society, fear
Rozsah průvodní práce
50 s. (82 803 znak)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vládními systémy, kterou jsou popsány v dystopických románech The Handmaid's Tale a The Hunger Games. První část pojednává o rozdílu mezi utopií a dystopií a poté se zaměřuje na společné znaky dystopického žánru. První část také nastiňuje historický vývoj feminismu a pozici ženy v literature. Druhá část analyzuje vybrané romány a zkoumá aspekty vládního systému popsaného v knihách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the government systems that are portrayed in the dystopian novels The Handmaid's Tale and The Hunger Games. The first part discusses the difference between utopia and dystopia and, afterwards, focuses on common features of the dystopia genre. Also, the first part offers a historical overview of feminism and the development of the position of women in literature. The second part analyses the selected novels and explores the aspects of government systems depicted in the selected books.
Dystopia, government, totalitarianism, feminism, oppression, society, fear
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce zaměří na dystopické prvky, především pak fungování vlád, v románech Příběh služebnice autorky Margaret Atwood a The Hunger Games autorky Suzanne Collins. V teoretické části student nadefinuje žánr dystopie (vč. kontextu literatury pro mládež) a s ním spojené prvky, které bude používat v praktické části. Student také zmíní okolnosti popularizace tohoto žánru. Student také poukáže na historické či nedávné události, které jsou terčem kritiky ve vybraných románech (např. vládní systémy 20. a 21. století, třídní problémy atd.). V praktické části pak bude autor sledovat výše zmíněné dystopické prvky (především se zaměří na fungování vlád) a porovnávat je v románech ženských autorek. Své závěry bude autor konfrontovat s vhodnou sekundární literaturou, také je bude ilustrovat vhodnými úryvky z primárních textů.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce zaměří na dystopické prvky, především pak fungování vlád, v románech Příběh služebnice autorky Margaret Atwood a The Hunger Games autorky Suzanne Collins. V teoretické části student nadefinuje žánr dystopie (vč. kontextu literatury pro mládež) a s ním spojené prvky, které bude používat v praktické části. Student také zmíní okolnosti popularizace tohoto žánru. Student také poukáže na historické či nedávné události, které jsou terčem kritiky ve vybraných románech (např. vládní systémy 20. a 21. století, třídní problémy atd.). V praktické části pak bude autor sledovat výše zmíněné dystopické prvky (především se zaměří na fungování vlád) a porovnávat je v románech ženských autorek. Své závěry bude autor konfrontovat s vhodnou sekundární literaturou, také je bude ilustrovat vhodnými úryvky z primárních textů.
Seznam doporučené literatury
Arwood, Margaret. The Handmaid's tale. Toronto: McClelland and Stewart Houghton Mifflin Harcourt, 1985.
Bacci, Francesco. "The Originality of THE HANDMAID’S TALE and THE CHILDREN OF MEN: Religion, Justice, and Feminism in Dystopian Fiction.” Metacritic Journal for Comparative Studies and Theory 3, no. 2 (March 2017): 154-172.
Booker, M. Keith. The Dystopian Impulse in Modern Literature. Santa Barbara: Greenwood Press, 1994.
Collins, Suzanne. The Hunger Games. Coventry: Scholastic Press, 2008.
Crawley, Karen. "Reproducing Whiteness: Feminist Genres, Legal Subjectivity and the Post-racial Dystopia of The Handmaid’s Tale.” Law and Critique 29 (October 2018): 333-358.
Drayer, David. "war, peace, and justice in Panem: international relations and the hunger games trilogy.” European Political Science 15, no. 2 (November 2015): 251-256.
Henthorne, Tom. Approaching the Hunger Games Trilogy A Literary and Cultural Analysis. London: McFarland and Company, Inc., 2012.
Laflen, Angela. "From a distance, it looks like peace.” Studies in Canadian Literature - Etudes en Litterature Canadienne 32, no. 1 (2007): 82-105.
Seznam doporučené literatury
Arwood, Margaret. The Handmaid's tale. Toronto: McClelland and Stewart Houghton Mifflin Harcourt, 1985.
Bacci, Francesco. "The Originality of THE HANDMAID’S TALE and THE CHILDREN OF MEN: Religion, Justice, and Feminism in Dystopian Fiction.” Metacritic Journal for Comparative Studies and Theory 3, no. 2 (March 2017): 154-172.
Booker, M. Keith. The Dystopian Impulse in Modern Literature. Santa Barbara: Greenwood Press, 1994.
Collins, Suzanne. The Hunger Games. Coventry: Scholastic Press, 2008.
Crawley, Karen. "Reproducing Whiteness: Feminist Genres, Legal Subjectivity and the Post-racial Dystopia of The Handmaid’s Tale.” Law and Critique 29 (October 2018): 333-358.
Drayer, David. "war, peace, and justice in Panem: international relations and the hunger games trilogy.” European Political Science 15, no. 2 (November 2015): 251-256.
Henthorne, Tom. Approaching the Hunger Games Trilogy A Literary and Cultural Analysis. London: McFarland and Company, Inc., 2012.
Laflen, Angela. "From a distance, it looks like peace.” Studies in Canadian Literature - Etudes en Litterature Canadienne 32, no. 1 (2007): 82-105.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student stručně představil téma a závěry své práce. Komise vznesla dotazy, které student zodpověděl uspokojivě, práci tedy obhájil.