Tato bakalářská práce se zabývá rasizmem a sociální spravedlností vyobrazenou v knihách If Beale Street Could Talk od Jamese Baldwina a If He Hollers Let Him Go od Chestera Himese. Tato práce se zaměřuje na literární a historický kontext zmíněných knih a stejně tak na role pohlaví a náboženství ve Spojených státech ve 20. století. Práce se taky zabývá problematikou strukturálního a institucionálního rasizmu. Kromě pojednávání teorie tato práce taky porovnává zmíněné knihy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with racism and social justice portrayed in the novels If Beale Street Could Talk by James Baldwin and If He Hollers Let Him Go by Chester Himes. The thesis focuses on the literary and historical context of the novels as well as gender roles and religion in the United States during the 20th century. It also introduces the issue of structural and institutional racism. Besides discussing the theory, this thesis compares the two books.
Klíčová slova
Africko-americká literatura, afro-americký feminismus, diskriminace, Druhá světová válka, feminismus, kolorismus, modernizmus, naturalizmus, otroctví, rasa, rasizmus, realismus, sociální nespravedlnost, zotročení
Klíčová slova v angličtině
African-American literature, black feminism, colourism, discrimination, enslavement, feminism, modernism, naturalism, race, racism, realism, slavery, social injustice, the Second World War
Rozsah průvodní práce
46 s. (81 127 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá rasizmem a sociální spravedlností vyobrazenou v knihách If Beale Street Could Talk od Jamese Baldwina a If He Hollers Let Him Go od Chestera Himese. Tato práce se zaměřuje na literární a historický kontext zmíněných knih a stejně tak na role pohlaví a náboženství ve Spojených státech ve 20. století. Práce se taky zabývá problematikou strukturálního a institucionálního rasizmu. Kromě pojednávání teorie tato práce taky porovnává zmíněné knihy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with racism and social justice portrayed in the novels If Beale Street Could Talk by James Baldwin and If He Hollers Let Him Go by Chester Himes. The thesis focuses on the literary and historical context of the novels as well as gender roles and religion in the United States during the 20th century. It also introduces the issue of structural and institutional racism. Besides discussing the theory, this thesis compares the two books.
Klíčová slova
Africko-americká literatura, afro-americký feminismus, diskriminace, Druhá světová válka, feminismus, kolorismus, modernizmus, naturalizmus, otroctví, rasa, rasizmus, realismus, sociální nespravedlnost, zotročení
Klíčová slova v angličtině
African-American literature, black feminism, colourism, discrimination, enslavement, feminism, modernism, naturalism, race, racism, realism, slavery, social injustice, the Second World War
Zásady pro vypracování
Závěrečná práce se bude zabývat tématem rasy a sociální (ne)rovnosti ve dvou románech: If He Hollers Let Him Go (1945) Chestera B. Himese a If Beale Street Could Talk (1974) Jamese Baldwina. V úvodu práce studentka nejprve nastíní relevantní historicko-kulturní kontext USA 20. století se zaměřením na rasovou problematiku Afroameričanů. Dále studentka také uvede kontext afroamerické literatury a oba autory a romány do něj zasadí. Studentka také nadefinuje základní pojmy, se kterými bude pracovat v analytické části (např. rasa, rasismus, sociální spravedlnost, otázky genderu, role náboženství, institucionalizovaný rasismus, rasismus a policie atd.). V praktické části se studentka pokusí zanalyzovat zobrazení zmíněných teoretických a historických prvků a následně oba romány porovná, jelikož jsou zasazeny do odlišných období. Studentka také zmíní vypravěčské prostředky obou románů. Své analýzy bude studentka opírat o vhodné akademické sekundární zdroje a bude je také ilustrovat úryvky z primárních textů.
Zásady pro vypracování
Závěrečná práce se bude zabývat tématem rasy a sociální (ne)rovnosti ve dvou románech: If He Hollers Let Him Go (1945) Chestera B. Himese a If Beale Street Could Talk (1974) Jamese Baldwina. V úvodu práce studentka nejprve nastíní relevantní historicko-kulturní kontext USA 20. století se zaměřením na rasovou problematiku Afroameričanů. Dále studentka také uvede kontext afroamerické literatury a oba autory a romány do něj zasadí. Studentka také nadefinuje základní pojmy, se kterými bude pracovat v analytické části (např. rasa, rasismus, sociální spravedlnost, otázky genderu, role náboženství, institucionalizovaný rasismus, rasismus a policie atd.). V praktické části se studentka pokusí zanalyzovat zobrazení zmíněných teoretických a historických prvků a následně oba romány porovná, jelikož jsou zasazeny do odlišných období. Studentka také zmíní vypravěčské prostředky obou románů. Své analýzy bude studentka opírat o vhodné akademické sekundární zdroje a bude je také ilustrovat úryvky z primárních textů.
Seznam doporučené literatury
Alexander, Michelle. The New Jim Crow: Mass Incarceration in the Age of Colorblindness. New York: The New Press, 2010.
Baldwin, James. If Beale Street Could Talk. New York: Dial Press, 1974.
Fredrickson, George M. Racism: A Short History. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 2002.
Harris, Trudier."The Eye as Weapon in If Beale Street Could Talk," MELUS, September 1978, Volume 5, Issue 3: 54–66. https://doi.org/10.2307/467340
Himes, Chester B. If He Hollers Let Him Go. New York: Doubleday Doran, 1945.
Leyda, Julia. American Mobilities: Geographies of Class, Race, and Gender in US Culture. Bielefeld, Deutschland: Transcript Verlag, 2016.
Morrison, Toni. The Origin of Others. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. 2017.
Norman, Brian. "James Baldwin's Confrontation with US Imperialism in If Beale Street Could Talk."MELUS, Spring 2007, Volume 32: 119-138. https://www.jstor.org/stable/30029709
Oluo, Ijeoma. So You Want to Talk About Race. New York: Seal Press. 2018.
Rawls, Anne Warfield, and Waverly Duck. Tacid Racism. Chicago: The University of Chicago Press, 2020.
Sue, Derald W. Race Talk and the Conspiracy of Silence: Understanding and Facilitating Difficult Dialogues on Race. Hoboken, New Jersey: Wiley, 2015.
Yarborough, Richard. "The Quest fot he American Dream in Three Afro-American Novels: If He Hollers Let Him G, The Street, and Invisible Man." MELUS, December 1981, Volume 8, Issue 4: 33-59. https://doi.org/10.2307/467388
Seznam doporučené literatury
Alexander, Michelle. The New Jim Crow: Mass Incarceration in the Age of Colorblindness. New York: The New Press, 2010.
Baldwin, James. If Beale Street Could Talk. New York: Dial Press, 1974.
Fredrickson, George M. Racism: A Short History. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 2002.
Harris, Trudier."The Eye as Weapon in If Beale Street Could Talk," MELUS, September 1978, Volume 5, Issue 3: 54–66. https://doi.org/10.2307/467340
Himes, Chester B. If He Hollers Let Him Go. New York: Doubleday Doran, 1945.
Leyda, Julia. American Mobilities: Geographies of Class, Race, and Gender in US Culture. Bielefeld, Deutschland: Transcript Verlag, 2016.
Morrison, Toni. The Origin of Others. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. 2017.
Norman, Brian. "James Baldwin's Confrontation with US Imperialism in If Beale Street Could Talk."MELUS, Spring 2007, Volume 32: 119-138. https://www.jstor.org/stable/30029709
Oluo, Ijeoma. So You Want to Talk About Race. New York: Seal Press. 2018.
Rawls, Anne Warfield, and Waverly Duck. Tacid Racism. Chicago: The University of Chicago Press, 2020.
Sue, Derald W. Race Talk and the Conspiracy of Silence: Understanding and Facilitating Difficult Dialogues on Race. Hoboken, New Jersey: Wiley, 2015.
Yarborough, Richard. "The Quest fot he American Dream in Three Afro-American Novels: If He Hollers Let Him G, The Street, and Invisible Man." MELUS, December 1981, Volume 8, Issue 4: 33-59. https://doi.org/10.2307/467388
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své práce, zákl. teoret, východiska a závěry. Reagovala velice dobře na podněty komise a otázku z posudku a celkově bylo její vystoupení na vysoké odborné a jazykové úrovni. Komise se proto shodla na hodnocení velmi dobře.