This bachelor thesis deals with the topic of personal pronouns in academic discourse. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes possible meanings found with the different grammatical categories. Academic discourse is defined in the second section of the theoretical part. In the practical part, this theoretical background is then used to categorise the instances of personal pronouns according to their meaning and grammatical category.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce se zabývá osobními zájmeny v akademickém diskurzu. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje možné významy zájmen v různých gramatických kategoriích. V druhé sekci teoretické části je definovaný akademický diskurz. V praktické části jsou pak použity tyto teoretické poznatky při třídění výskytů osobních zájmen podle jejich významu a gramatické kategorii.
Klíčová slova
pronouns, personal pronouns, academic discourse, reference, grammatical category
Klíčová slova v angličtině
zájmena, osobní zájmena, akademický diskurz, reference, gramatická kategorie
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
AN
Anotace
This bachelor thesis deals with the topic of personal pronouns in academic discourse. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes possible meanings found with the different grammatical categories. Academic discourse is defined in the second section of the theoretical part. In the practical part, this theoretical background is then used to categorise the instances of personal pronouns according to their meaning and grammatical category.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce se zabývá osobními zájmeny v akademickém diskurzu. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje možné významy zájmen v různých gramatických kategoriích. V druhé sekci teoretické části je definovaný akademický diskurz. V praktické části jsou pak použity tyto teoretické poznatky při třídění výskytů osobních zájmen podle jejich významu a gramatické kategorii.
Klíčová slova
pronouns, personal pronouns, academic discourse, reference, grammatical category
Klíčová slova v angličtině
zájmena, osobní zájmena, akademický diskurz, reference, gramatická kategorie
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prostudovat výskyt a užití osobních zájmen v psaném akademickém diskurzu. Studentka nejprve představí psaný akademický diskurz, jeho funkce a typické jazykové prostředky. Dále na základě relevantní odborné literatury vydefinuje zájmeno jako slovní druh, vymezí osobní zájmena a popíše jejich roli v psaném textu. Podrobně se bude věnovat zájmenům z pohledu koheze textu a jejich referenci (anaforická, kataforická, generická, deiktická). Popíše rovněž specifika užití jednotlivých osobních zájmen. Následně provede analýzu vybraných akademických textů s cílem zmapovat výskyt jednotlivých osobních zájmen, identifikovat jejich referenci a popsat kontexty výskytu. Na závěr zhodnotí užití a roli zkoumaných zájmen s ohledem na funkce psaného akademického diskurzu.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prostudovat výskyt a užití osobních zájmen v psaném akademickém diskurzu. Studentka nejprve představí psaný akademický diskurz, jeho funkce a typické jazykové prostředky. Dále na základě relevantní odborné literatury vydefinuje zájmeno jako slovní druh, vymezí osobní zájmena a popíše jejich roli v psaném textu. Podrobně se bude věnovat zájmenům z pohledu koheze textu a jejich referenci (anaforická, kataforická, generická, deiktická). Popíše rovněž specifika užití jednotlivých osobních zájmen. Následně provede analýzu vybraných akademických textů s cílem zmapovat výskyt jednotlivých osobních zájmen, identifikovat jejich referenci a popsat kontexty výskytu. Na závěr zhodnotí užití a roli zkoumaných zájmen s ohledem na funkce psaného akademického diskurzu.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, and Susan Conrad. 2009. Register, Genre, and Style. Cambridge: Cambridge University Press.
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Pearson Education Ltd.
Dušková, Libuše. 1994. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 2. vyd. Praha: Academia.
Huddleston, Rodney, and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Hyland, Ken. 2009. Academic Discourse: English in a Global Context. London: Continuum.
Macpherson, Robin. 1997. Základy anglické stylistiky: English for writers and translators. Praha: Academia.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. New York: Longman Inc.
Urbanová, Ludmila, and Andrew Oakland. 2002. Úvod do anglické stylistiky. Brno: Barrister & Principal.
Wallwork, Adrian. 2013. English for Research: Usage, Style, and Grammar. New York: Springer.
Zapletalová, Gabriela. 2009. Academic Discourse and the Genre of Research Article. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Biela.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, and Susan Conrad. 2009. Register, Genre, and Style. Cambridge: Cambridge University Press.
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Pearson Education Ltd.
Dušková, Libuše. 1994. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 2. vyd. Praha: Academia.
Huddleston, Rodney, and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Hyland, Ken. 2009. Academic Discourse: English in a Global Context. London: Continuum.
Macpherson, Robin. 1997. Základy anglické stylistiky: English for writers and translators. Praha: Academia.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. New York: Longman Inc.
Urbanová, Ludmila, and Andrew Oakland. 2002. Úvod do anglické stylistiky. Brno: Barrister & Principal.
Wallwork, Adrian. 2013. English for Research: Usage, Style, and Grammar. New York: Springer.
Zapletalová, Gabriela. 2009. Academic Discourse and the Genre of Research Article. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Biela.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila svoji práci. Bohužel nebyla schopna adekvátně použít lingvistickou terminologii a vysvětlit koncepty ze své práce. Rovněž se nevyjádřila ke všem připomínkám z posudků a nedokázala se zorientovat v textu své BP. Komise se tedy shodla na hodnocení F.