Tato bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj sociolingvistické kompetence v anglickém jazyce u žáků střední školy. Teoretická část obsahuje definici sociolingvistické kompetence, její jednotlivé komponenty, a také specifika výuky žáků této věkové skupiny. Cílem praktické části je představit dva soubory aktivit zaměřené na rozvoj sociolingvistické kompetence ve výuce anglického jazyka - první set je zaměřený na psaní formálního textu, a druhý na dialekt, akcent a různé pojetí zdvořilostních norem v odlišných kulturách. Tyto aktivity byly navrženy s použitím vědomostí představených v teoretické části.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on developing sociolinguistic competence in upper secondary learners in the EFL classroom. The theoretical part deals with the definition of sociolinguistic competence, its individual components, as well as the specifics of teaching upper secondary learners. The practical part aims to explore methods for developing sociolinguistic competence by introducing two sets of activities for the EFL classroom - one set focused on register, and the other on dialect, accent and cultural notions of politeness. These activities are designed based on the knowledge from the theoretical part.
Klíčová slova
sociolingvistická kompetence, žáci střední školy, výuka anglického jazyka, plánování hodin
Tato bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj sociolingvistické kompetence v anglickém jazyce u žáků střední školy. Teoretická část obsahuje definici sociolingvistické kompetence, její jednotlivé komponenty, a také specifika výuky žáků této věkové skupiny. Cílem praktické části je představit dva soubory aktivit zaměřené na rozvoj sociolingvistické kompetence ve výuce anglického jazyka - první set je zaměřený na psaní formálního textu, a druhý na dialekt, akcent a různé pojetí zdvořilostních norem v odlišných kulturách. Tyto aktivity byly navrženy s použitím vědomostí představených v teoretické části.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on developing sociolinguistic competence in upper secondary learners in the EFL classroom. The theoretical part deals with the definition of sociolinguistic competence, its individual components, as well as the specifics of teaching upper secondary learners. The practical part aims to explore methods for developing sociolinguistic competence by introducing two sets of activities for the EFL classroom - one set focused on register, and the other on dialect, accent and cultural notions of politeness. These activities are designed based on the knowledge from the theoretical part.
Klíčová slova
sociolingvistická kompetence, žáci střední školy, výuka anglického jazyka, plánování hodin
Cílem bakalářské práce je zjistit možnosti rozvoje sociolingvistické kompetence ve výuce anglického jazyka. V teoretické části práce bude studentka definovat sociolingvistickou kompetenci v kontextu výuky angličtiny na středních školách v České republice. V praktické části bakalářské práce pak navrhne soubor aktivit, pomocí kterých lze tuto kompetenci rozvíjet v hodinách angličtiny a kriticky zhodnotí proces tvorby aktivit a možnosti rozvoje této kompetence.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit možnosti rozvoje sociolingvistické kompetence ve výuce anglického jazyka. V teoretické části práce bude studentka definovat sociolingvistickou kompetenci v kontextu výuky angličtiny na středních školách v České republice. V praktické části bakalářské práce pak navrhne soubor aktivit, pomocí kterých lze tuto kompetenci rozvíjet v hodinách angličtiny a kriticky zhodnotí proces tvorby aktivit a možnosti rozvoje této kompetence.
Seznam doporučené literatury
Brown, Henry Douglas. 2014. Principles of Language Learning and Teaching. 6th edition. White Plains: Pearson Education.
Canale, Michael and Merril Swain. 1980. "Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing.” Applied Linguistics 1 (1): 1-47.
Council of Europe. 2020. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment.
Council of Europe. 2020. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume.
Geeslin, Kimberly and Avizia Yim Long. 2014. Sociolinguistics and second language acquisition: learning to use language in context. New York: Routledge.
Hudson, Richard. 1996. Sociolinguistics. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Hymes, Dell. 1972. "On Communicative Competence,” In Sociolinguistics: Selected Readings, edited by J. B. Pride and J. Holmes, 269-293. Harmondsworth: Penguin.
McKay, Sandra Lee and Nancy Hughes Hornberger, eds. 1996. Sociolinguistics and language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
MŠMT. 2021. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha.
Usó, Juan Esther and Alicia Martínez Flor. 2008. "Teaching intercultural communicative competence through the four skills.” Revista Alicantina de Estudios Ingleses 21 (Nov. 2008): 157-170.
Seznam doporučené literatury
Brown, Henry Douglas. 2014. Principles of Language Learning and Teaching. 6th edition. White Plains: Pearson Education.
Canale, Michael and Merril Swain. 1980. "Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing.” Applied Linguistics 1 (1): 1-47.
Council of Europe. 2020. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment.
Council of Europe. 2020. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume.
Geeslin, Kimberly and Avizia Yim Long. 2014. Sociolinguistics and second language acquisition: learning to use language in context. New York: Routledge.
Hudson, Richard. 1996. Sociolinguistics. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Hymes, Dell. 1972. "On Communicative Competence,” In Sociolinguistics: Selected Readings, edited by J. B. Pride and J. Holmes, 269-293. Harmondsworth: Penguin.
McKay, Sandra Lee and Nancy Hughes Hornberger, eds. 1996. Sociolinguistics and language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
MŠMT. 2021. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha.
Usó, Juan Esther and Alicia Martínez Flor. 2008. "Teaching intercultural communicative competence through the four skills.” Revista Alicantina de Estudios Ingleses 21 (Nov. 2008): 157-170.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila svou práci a adekvátně reagovala na komentáře a dotazy vznesené v posudcích. Komise se shodla na hodnocení A.