Tato bakalářská práce se zabývá kooperativním učením a jeho využitím pro rozvoj mluvení během hodin anglického jazyka. Cílem práce je zjistit, zda a jak učitelé využívají principy kooperativního učení k rozvoji mluvení během hodin anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Nejprve je představena komunikační kompetence a řečová dovednost mluvení. Dále je rozebíráno kooperativní učení, které klade důraz na spolupráci mezi žáky, čímž vytváří podmínky, díky kterým dochází k osvojování si jazyka. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část tvoří základ, o který se opírá výzkum popsaný v praktické části.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with cooperative learning and its use for the development of speaking during English classes. The work aims to investigate whether and how teachers use the principles of cooperative learning to develop speaking during English classes at a lower secondary school. First, communication competence and speaking as a language skill are introduced. Further, cooperative learning is discussed, emphasising cooperation between students, thereby creating the conditions for language learning. The paper is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part forms the basis for the research described in the practical part.
Keywords
Komunikační kompetence, mluvení, kooperativní učení, principy kooperativního učení, spolupráce
Keywords in English
Communicative competence, speaking, cooperative learning, principles of cooperative learning, cooperation
Length of the covering note
44 s. (93 548 znaků)
Language
AN
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá kooperativním učením a jeho využitím pro rozvoj mluvení během hodin anglického jazyka. Cílem práce je zjistit, zda a jak učitelé využívají principy kooperativního učení k rozvoji mluvení během hodin anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Nejprve je představena komunikační kompetence a řečová dovednost mluvení. Dále je rozebíráno kooperativní učení, které klade důraz na spolupráci mezi žáky, čímž vytváří podmínky, díky kterým dochází k osvojování si jazyka. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část tvoří základ, o který se opírá výzkum popsaný v praktické části.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with cooperative learning and its use for the development of speaking during English classes. The work aims to investigate whether and how teachers use the principles of cooperative learning to develop speaking during English classes at a lower secondary school. First, communication competence and speaking as a language skill are introduced. Further, cooperative learning is discussed, emphasising cooperation between students, thereby creating the conditions for language learning. The paper is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part forms the basis for the research described in the practical part.
Keywords
Komunikační kompetence, mluvení, kooperativní učení, principy kooperativního učení, spolupráce
Keywords in English
Communicative competence, speaking, cooperative learning, principles of cooperative learning, cooperation
Research Plan
Studentka se bude ve své práci zabývat rozvojem řečové dovednosti mluvení prostřednictvím kooperativního učení v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. V teoretické části nejprve zasadí rozvoj řečové dovednosti mluvení do širšího kontextu výuky anglického jazyka. Dále budou představeny výukové možnosti a podmínky podporující rozvoj této řečové dovednosti. Na závěr bude definováno kooperativní učení a jeho principy v souvislosti s rozvojem této dovednosti. V praktické části bude studentka pomocí vhodně zvolených výzkumných nástrojů zjišťovat, zda a jak jsou v hodinách anglického jazyka uplatňovány principy kooperativního učení při rozvoji řečové dovednosti mluvení.
Research Plan
Studentka se bude ve své práci zabývat rozvojem řečové dovednosti mluvení prostřednictvím kooperativního učení v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. V teoretické části nejprve zasadí rozvoj řečové dovednosti mluvení do širšího kontextu výuky anglického jazyka. Dále budou představeny výukové možnosti a podmínky podporující rozvoj této řečové dovednosti. Na závěr bude definováno kooperativní učení a jeho principy v souvislosti s rozvojem této dovednosti. V praktické části bude studentka pomocí vhodně zvolených výzkumných nástrojů zjišťovat, zda a jak jsou v hodinách anglického jazyka uplatňovány principy kooperativního učení při rozvoji řečové dovednosti mluvení.
Recommended resources
Council of Europe. 2018. Common European Framework of Reference for Languages - Companion Volume with New Descriptors. Council of Europe.
Gavora, Peter. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Johnson, David, Roger Johnson, and Edythe Holubec. 1998. Cooperation in the classroom. Boston: Allyn and Bacon.
Kasíková, Hana. 2008. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum.
MŠMT. 2021. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT.
Richards, Jack, and Richard Schmidt. 2002. Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. Harlow: Longman.
Sitná, Dagmar. 2009. Metody aktivního vyučování: Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
Skalková, Jarmila. 2007. Obecná didaktika. Praha: Grada
Škoda, Jiří, and Pavel Doulík. 2011. Psychodidaktika-Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada.
Vališová, Alena, and Hana Kasíková. 2007. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka krátce představila svou práci a reagovala na komentáře v posudcích. Vzhledem k výhradám uvedených v posudcích se komise přiklání k hodnocení C.