Tato diplomová práce pojednává o digitální kompetenci učitelů na základní škole (na prvním I druhém stupni). V teoretické části je nejprve všeobecně definována a popsána osobnost učitele spolu s jeho kompetencemi. Dále jsou definované pojmy zasazeny do kontextu výuky anglického jazyka, který je spolu s digitální kompetencí učitele popsán z hlediska historie a dále kurikulárních a strategických dokumentů. V poslední části teoretického úseku práce jsou pak detailněji popsány možné způsoby používání digitálních technologií v hodinách anglického jazyka. Praktická část této práce zpracovává výzkum provedený se třemi učiteli základní školy. Tento výzkum se opírá o data získaná ze skupinového rozhovoru a následných observací. Výzkum se zabývá postoji k digitálním technologiím a následně úrovní digitální kompetence těchto učitelů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the digital competence of teachers in a basic school (primary and lower-secondary). In the theoretical part, the characteristics of a teacher are defined from a general point of view together with the competences of a teacher. Furthermore, the terms are put into the context of English language teaching and together, they are described from the historical, curricular, and strategic points of view. Finally, in the last section of the theoretical part, the possible ways of using digital technology in English lessons are described in more detail. The empirical part of this thesis describes research conducted with three secondary school teachers. This research works with data collected with the use of group interview and subsequent observations. The research observes subjective attitudes towards digital technologies in English lessons and the level of digital competence of designated teachers.
Klíčová slova
Učitel anglického jazyka, kompetence učitele, digitální kompetence, technologie ve výuce anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
English teacher, teacher competences, digital competence, ICT in English teaching
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce pojednává o digitální kompetenci učitelů na základní škole (na prvním I druhém stupni). V teoretické části je nejprve všeobecně definována a popsána osobnost učitele spolu s jeho kompetencemi. Dále jsou definované pojmy zasazeny do kontextu výuky anglického jazyka, který je spolu s digitální kompetencí učitele popsán z hlediska historie a dále kurikulárních a strategických dokumentů. V poslední části teoretického úseku práce jsou pak detailněji popsány možné způsoby používání digitálních technologií v hodinách anglického jazyka. Praktická část této práce zpracovává výzkum provedený se třemi učiteli základní školy. Tento výzkum se opírá o data získaná ze skupinového rozhovoru a následných observací. Výzkum se zabývá postoji k digitálním technologiím a následně úrovní digitální kompetence těchto učitelů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the digital competence of teachers in a basic school (primary and lower-secondary). In the theoretical part, the characteristics of a teacher are defined from a general point of view together with the competences of a teacher. Furthermore, the terms are put into the context of English language teaching and together, they are described from the historical, curricular, and strategic points of view. Finally, in the last section of the theoretical part, the possible ways of using digital technology in English lessons are described in more detail. The empirical part of this thesis describes research conducted with three secondary school teachers. This research works with data collected with the use of group interview and subsequent observations. The research observes subjective attitudes towards digital technologies in English lessons and the level of digital competence of designated teachers.
Klíčová slova
Učitel anglického jazyka, kompetence učitele, digitální kompetence, technologie ve výuce anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
English teacher, teacher competences, digital competence, ICT in English teaching
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je definovat pojem digitální kompetence učitelů anglického jazyka a zjistit, zda a jakým způsobem se učitelům anglického jazyka na základní škole daří integrovat ICT do výuky anglického jazyka. V teoretické části práce diplomandka zasadí problematiku digitální kompetence učitelů anglického jazyka do širšího historického, strategického a kurikulárního kontextu učitelství a vzdělávání. V praktické části pak bude na základě východisek definovaných v teoretické části prostřednictvím dotazovacích a observačních technik zjišťovat, zda a jak učitelé anglického jazyka na základní škole integrují ICT do své výuky, tj. jaká je jejich digitální kompetence.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je definovat pojem digitální kompetence učitelů anglického jazyka a zjistit, zda a jakým způsobem se učitelům anglického jazyka na základní škole daří integrovat ICT do výuky anglického jazyka. V teoretické části práce diplomandka zasadí problematiku digitální kompetence učitelů anglického jazyka do širšího historického, strategického a kurikulárního kontextu učitelství a vzdělávání. V praktické části pak bude na základě východisek definovaných v teoretické části prostřednictvím dotazovacích a observačních technik zjišťovat, zda a jak učitelé anglického jazyka na základní škole integrují ICT do své výuky, tj. jaká je jejich digitální kompetence.
Seznam doporučené literatury
Brdička, Bořivoj. 2003. Role internetu ve vzdělávání: studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve vzdělávání. Kladno: AISIS.
Cambridge Assessment English. 2022. "The Digital Teacher." The Cambridge English Digital Framwork for Language Teachers. Last accessed April 14, 2022. https://thedigitalteacher.com/framework
Fominykh, Mikhail et al. 2021. Digital Competences in Language Education. DC4LT Consortium. https://www.dc4lt.eu/wp-content/uploads/2021/03/Digital-Competences-in-Language-Education-DC4LT2021.pdf
Garrison, D. R. (2017). E-learning in the 21st century: a community of inquiry framework for research and practice. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Mishra, Punya, Matthew Koehler. 2006. "Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge." Teachers College Record 108(6): 1017 – 1054. https://www.punyamishra.com/wp-content/uploads/2008/01/mishra-koehler-tcr2006.pdf
MPSV. 2017. Digitální gramotnost: zpráva o stavu a výuce digitální gramotnosti a komparace se zahraničím. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/225517/Digitalni_gramotnost__- _Zprava_o_stavu_a_vyuce_digitalni_gramotnosti_a_komparace_se_zahranicim.pdf/f63 3dd0f-e5df-c19f-7cfa-38291b31ceb4
MŠMT. 2009. Analýza předpokladů a vzdělávacích potřeb pedagogických pracovníku pro zkvalitňování jejich práce. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/predpoklady-avzdelavaci-potreby-pedagogu
Neumajer, Ondřej. Lucie Rohlíková, Jiří Zounek. 2015. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. Dostupné z: https://docplayer.cz/7959663-Ucime-se-s-tabletem-vyuziti-mobilnich-technologii-ve-vzdelavani.html
Zounek, Jiří, Libor Juhaňák, Hana Staudková a Jiří Poláček. 2016. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi: kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Brdička, Bořivoj. 2003. Role internetu ve vzdělávání: studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve vzdělávání. Kladno: AISIS.
Cambridge Assessment English. 2022. "The Digital Teacher." The Cambridge English Digital Framwork for Language Teachers. Last accessed April 14, 2022. https://thedigitalteacher.com/framework
Fominykh, Mikhail et al. 2021. Digital Competences in Language Education. DC4LT Consortium. https://www.dc4lt.eu/wp-content/uploads/2021/03/Digital-Competences-in-Language-Education-DC4LT2021.pdf
Garrison, D. R. (2017). E-learning in the 21st century: a community of inquiry framework for research and practice. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Mishra, Punya, Matthew Koehler. 2006. "Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge." Teachers College Record 108(6): 1017 – 1054. https://www.punyamishra.com/wp-content/uploads/2008/01/mishra-koehler-tcr2006.pdf
MPSV. 2017. Digitální gramotnost: zpráva o stavu a výuce digitální gramotnosti a komparace se zahraničím. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/225517/Digitalni_gramotnost__- _Zprava_o_stavu_a_vyuce_digitalni_gramotnosti_a_komparace_se_zahranicim.pdf/f63 3dd0f-e5df-c19f-7cfa-38291b31ceb4
MŠMT. 2009. Analýza předpokladů a vzdělávacích potřeb pedagogických pracovníku pro zkvalitňování jejich práce. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/predpoklady-avzdelavaci-potreby-pedagogu
Neumajer, Ondřej. Lucie Rohlíková, Jiří Zounek. 2015. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. Dostupné z: https://docplayer.cz/7959663-Ucime-se-s-tabletem-vyuziti-mobilnich-technologii-ve-vzdelavani.html
Zounek, Jiří, Libor Juhaňák, Hana Staudková a Jiří Poláček. 2016. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi: kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila svou DP a vyjádřila se ke komentářům uvedeným v posudcích.