This diploma thesis is focused on the attitudes of teachers and learners towards pronunciation in English. In the theoretical part, the historical perspective on teaching pronunciation is introduced, and then followed by the contemporary perspective on teaching pronunciation, which is based on the relevant curricular documents. Furthermore, an overview of basic terminology relevant to pronunciation is introduced and discussed in relation to teaching pronunciation. Lastly, the period of the young learner is discussed. The practical part focuses on the description of case study which aims to find out what are the attitudes of teachers and learners towards teaching pronunciation.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce pojednává o postojích učitelů a žáků k výuce výslovnosti v hodinách anglického jazyka. V teoretické části práce je představen historický pohled na výuku výslovnosti a následně současný pohled na tuto výuku, který vychází z příslušných kurikulárních dokumentů. Dále je představen a diskutován přehled základní terminologie relevantní k výslovnosti, která je následně diskutována ve vztahu k výuce. Teoretickou část práce uzavírá obecné vymezení období mladšího školního věku. Praktická část diplomové práce je zaměřena na popis případové studie, jejímž cílem je zjistit, jaké jsou postoje učitelů a žáků k výuce výslovnosti.
Klíčová slova
Pronunciation, early school age, attitude, teaching pronunciation, linguistic competence, elementary school
Klíčová slova v angličtině
Výslovnost, mladší školní věk, postoj, vyučování výslovnosti, lingvistická kompetence, základní škola
Rozsah průvodní práce
81 s. (140 189 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
This diploma thesis is focused on the attitudes of teachers and learners towards pronunciation in English. In the theoretical part, the historical perspective on teaching pronunciation is introduced, and then followed by the contemporary perspective on teaching pronunciation, which is based on the relevant curricular documents. Furthermore, an overview of basic terminology relevant to pronunciation is introduced and discussed in relation to teaching pronunciation. Lastly, the period of the young learner is discussed. The practical part focuses on the description of case study which aims to find out what are the attitudes of teachers and learners towards teaching pronunciation.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce pojednává o postojích učitelů a žáků k výuce výslovnosti v hodinách anglického jazyka. V teoretické části práce je představen historický pohled na výuku výslovnosti a následně současný pohled na tuto výuku, který vychází z příslušných kurikulárních dokumentů. Dále je představen a diskutován přehled základní terminologie relevantní k výslovnosti, která je následně diskutována ve vztahu k výuce. Teoretickou část práce uzavírá obecné vymezení období mladšího školního věku. Praktická část diplomové práce je zaměřena na popis případové studie, jejímž cílem je zjistit, jaké jsou postoje učitelů a žáků k výuce výslovnosti.
Klíčová slova
Pronunciation, early school age, attitude, teaching pronunciation, linguistic competence, elementary school
Klíčová slova v angličtině
Výslovnost, mladší školní věk, postoj, vyučování výslovnosti, lingvistická kompetence, základní škola
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své práci zaměří na výuku výslovnosti v hodinách anglického jazyka na základní škole. V teoretické části práce bude nejprve diskutovat výslovnost v kontextu obecného cíle výuky anglického jazyka a relevantních kurikulárních dokumentů. Následně komplexně popíše principy výuky výslovnosti s oporou v teoretických zdrojích relevantních pro tuto problematiku. Teoretickou část diplomové práce uzavře podkapitolami týkající se vymezení postojů a charakteristik vybrané skupiny žáků.
Náplní praktické části diplomové práce bude kvalitativní výzkumné šetření, konkrétně případová studie. Cílem bude zjistit, zda a jakým způsobem probíhá výuka výslovnosti a jaké postoje k ní učitel a žáci mají.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své práci zaměří na výuku výslovnosti v hodinách anglického jazyka na základní škole. V teoretické části práce bude nejprve diskutovat výslovnost v kontextu obecného cíle výuky anglického jazyka a relevantních kurikulárních dokumentů. Následně komplexně popíše principy výuky výslovnosti s oporou v teoretických zdrojích relevantních pro tuto problematiku. Teoretickou část diplomové práce uzavře podkapitolami týkající se vymezení postojů a charakteristik vybrané skupiny žáků.
Náplní praktické části diplomové práce bude kvalitativní výzkumné šetření, konkrétně případová studie. Cílem bude zjistit, zda a jakým způsobem probíhá výuka výslovnosti a jaké postoje k ní učitel a žáci mají.
Seznam doporučené literatury
Národní pedagogický institut České republiky. "Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – 2021." Rámcový vzdělávací program. Naposledy navštíveno 1. února, 2022. http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
Roach, Peter. 1991. English phonetics and phonology: a practical course. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Kelly, Gerald. 2000. How to teach Pronunciation. Essex: Pearson Education Limited.
Kenworthy, Joanne. 1987. Teaching English Pronunciation. London: Longman.
Kissling, Elizabeth M. 2013. "Teaching Pronunciation: Is Explicit Phonetics Instruction Beneficial for FL Learners?” The Modern Language Journal 97 (3): 720–744.
Morley, Joan. 1991. "The Pronunciation Component in Teaching English to Speakers of Other Languages.” TESON Quarterly 25 (3): 481–520.
Counselman, David. 2015. "Directing Attention to Pronunciation in the Second Language Classroom.” Hispania 98 (1): 31–46.
Harmer, Jeremy. 2007. The Practice of English Language Teaching. 4th ed. Essex: Pearson Education Limited.
Ur, Penny. 1996. A Course in Language Teaching: Practice and Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
Scrivener, Jim. 2011. Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. 3rd ed. Basingstoke: Oxford: Macmillan Publishers Limited.
Seznam doporučené literatury
Národní pedagogický institut České republiky. "Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – 2021." Rámcový vzdělávací program. Naposledy navštíveno 1. února, 2022. http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
Roach, Peter. 1991. English phonetics and phonology: a practical course. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Kelly, Gerald. 2000. How to teach Pronunciation. Essex: Pearson Education Limited.
Kenworthy, Joanne. 1987. Teaching English Pronunciation. London: Longman.
Kissling, Elizabeth M. 2013. "Teaching Pronunciation: Is Explicit Phonetics Instruction Beneficial for FL Learners?” The Modern Language Journal 97 (3): 720–744.
Morley, Joan. 1991. "The Pronunciation Component in Teaching English to Speakers of Other Languages.” TESON Quarterly 25 (3): 481–520.
Counselman, David. 2015. "Directing Attention to Pronunciation in the Second Language Classroom.” Hispania 98 (1): 31–46.
Harmer, Jeremy. 2007. The Practice of English Language Teaching. 4th ed. Essex: Pearson Education Limited.
Ur, Penny. 1996. A Course in Language Teaching: Practice and Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
Scrivener, Jim. 2011. Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. 3rd ed. Basingstoke: Oxford: Macmillan Publishers Limited.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila osnovu své DP a vyjádřila se poměrně uspokojivě k hodnocením vyjádřených v posudcích. Bohužel vzhledem k metodologickým nepřesnostem, které nebylo možné v průběhu obhajoby odstranit se komise shodla na uvedeném hodnocení