Tato diplomová práce se zabývá vlivem specifických poruch učení, především dyslexie, dysgrafie a dysortografie, na profesní praxi učitelů anglického jazyka. Prostřednictvím kvalitativní metody výzkumu se sedm učitelů anglického jazyka se specifickými poruchami učení zúčastnilo polostrukturovaných rozhovorů, jejichž cílem bylo prozkoumat jejich zkušenosti a kompenzační strategie. Zjištění odhalují problémy v oblasti psaní a udržení paměti, proti nimž stojí detailní plánování výuky, vizualizační pomůcky a technologie. Navzdory obtížím učitelé projevují důvěru v dodržování standardů výuky a pozitivní vliv na znalosti angličtiny studentů. Výzkum se zasazuje o podporu a přijetí učitelů se specifickými poruchami učení v rámci vzdělávacího prostředí a zdůrazňuje potřebu destigmatizace a větší informovanosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis investigates the influence of specific learning disabilities, especially dyslexia, dysgraphia, and dysorthography, on the professional practice of English language teachers. Through a qualitative method of research, seven English language teachers with specific learning disabilities participated in semi-structured interviews to explore their experiences and compensatory strategies. Findings reveal challenges in writing and memory retention, countered by detailed lesson planning, visualisation aids, and technology. Despite difficulties, teachers exhibit confidence in maintaining teaching standards and positively impacting students' English proficiency. The research advocates for the support and acceptance of teachers with specific learning disabilities within educational settings, emphasising the need for destigmatization and increased awareness.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, učitel anglického jazyka, učitelé angličtiny se specifickými poruchami učení, kompenzační strategie
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, dyslexia, dysgraphia, dysortography, English language teacher, English teachers with specific learning disabilities, compensatory strategies
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá vlivem specifických poruch učení, především dyslexie, dysgrafie a dysortografie, na profesní praxi učitelů anglického jazyka. Prostřednictvím kvalitativní metody výzkumu se sedm učitelů anglického jazyka se specifickými poruchami učení zúčastnilo polostrukturovaných rozhovorů, jejichž cílem bylo prozkoumat jejich zkušenosti a kompenzační strategie. Zjištění odhalují problémy v oblasti psaní a udržení paměti, proti nimž stojí detailní plánování výuky, vizualizační pomůcky a technologie. Navzdory obtížím učitelé projevují důvěru v dodržování standardů výuky a pozitivní vliv na znalosti angličtiny studentů. Výzkum se zasazuje o podporu a přijetí učitelů se specifickými poruchami učení v rámci vzdělávacího prostředí a zdůrazňuje potřebu destigmatizace a větší informovanosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis investigates the influence of specific learning disabilities, especially dyslexia, dysgraphia, and dysorthography, on the professional practice of English language teachers. Through a qualitative method of research, seven English language teachers with specific learning disabilities participated in semi-structured interviews to explore their experiences and compensatory strategies. Findings reveal challenges in writing and memory retention, countered by detailed lesson planning, visualisation aids, and technology. Despite difficulties, teachers exhibit confidence in maintaining teaching standards and positively impacting students' English proficiency. The research advocates for the support and acceptance of teachers with specific learning disabilities within educational settings, emphasising the need for destigmatization and increased awareness.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, učitel anglického jazyka, učitelé angličtiny se specifickými poruchami učení, kompenzační strategie
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, dyslexia, dysgraphia, dysortography, English language teacher, English teachers with specific learning disabilities, compensatory strategies
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na problematiku učitelů angličtiny, u kterých byla diagnostikována specifická porucha učení, konkrétně dyslexie nebo dysortografie, a vlivu těchto specifických poruch učení na jeho profesi. V teoretické části bude vydefinován termín učitel anglického jazyka na základě vybraných teoretických modelů. Dále budou popsány druhy specifických poruch učení a jejich vliv na výuku anglického jazyka, přičemž hlavní důraz bude kladen na poruchy přímo ovlivňující zpracování jazyka. Cílem praktické části pak bude na základě rozhovorů s učiteli s SPU zjistit, jak jejich znevýhodnění ovlivňuje jejich práci, jaké obtíže a překážky vnímají a jaké případné kompenzace využívají.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na problematiku učitelů angličtiny, u kterých byla diagnostikována specifická porucha učení, konkrétně dyslexie nebo dysortografie, a vlivu těchto specifických poruch učení na jeho profesi. V teoretické části bude vydefinován termín učitel anglického jazyka na základě vybraných teoretických modelů. Dále budou popsány druhy specifických poruch učení a jejich vliv na výuku anglického jazyka, přičemž hlavní důraz bude kladen na poruchy přímo ovlivňující zpracování jazyka. Cílem praktické části pak bude na základě rozhovorů s učiteli s SPU zjistit, jak jejich znevýhodnění ovlivňuje jejich práci, jaké obtíže a překážky vnímají a jaké případné kompenzace využívají.
Ziegler, Johannes C., Conrad Perry and Marco Zorzi. 2014. "Modelling reading development through phonological decoding and self-teaching: implications for dyslexia.” Philosophical Transaction of The Royeal Society B 369 (1634): 1-9.
Bruck, Maggie. 1990. "Word-recognition skills of adults with childhood diagnoses of dyslexia.”Developmental Psychology 26 (3): 439–454.
Pappamihiel, N. Eleni. 2002. "English as a Second Language Students and English Language Anxiety: Issues in the Mainstream Classroom.”Research in the Teaching of English 36 (3): 327-55.
Píšová, Michaela. 2013. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Brno: Masarykova univerzita.
Píšová, Michaela. 2010. Učitel-expert, přehled výzkumných trendů a jejich výsledků. Pedagogika, 60(3/4), 242–253.
Průcha, Jan, Walterová, E., and Mareš, J. 2001. Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Shulman, Lee. 1987. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard educational review, 57(1), 1-23.
Council of Europe. 2001. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Cambridge: Press Syndicate of the University of Cambridge.
Gavora, Peter. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Ziegler, Johannes C., Conrad Perry and Marco Zorzi. 2014. "Modelling reading development through phonological decoding and self-teaching: implications for dyslexia.” Philosophical Transaction of The Royeal Society B 369 (1634): 1-9.
Bruck, Maggie. 1990. "Word-recognition skills of adults with childhood diagnoses of dyslexia.”Developmental Psychology 26 (3): 439–454.
Pappamihiel, N. Eleni. 2002. "English as a Second Language Students and English Language Anxiety: Issues in the Mainstream Classroom.”Research in the Teaching of English 36 (3): 327-55.
Píšová, Michaela. 2013. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Brno: Masarykova univerzita.
Píšová, Michaela. 2010. Učitel-expert, přehled výzkumných trendů a jejich výsledků. Pedagogika, 60(3/4), 242–253.
Průcha, Jan, Walterová, E., and Mareš, J. 2001. Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Shulman, Lee. 1987. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard educational review, 57(1), 1-23.
Council of Europe. 2001. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Cambridge: Press Syndicate of the University of Cambridge.
Gavora, Peter. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila svoji práci a zodpověděla otázky oponenta a vedoucího práce. Její vystoupení bylo po jazykové a odborné stránce na mimořádně vysoké úrovni. proto se komise shodla na hodnocení A.