Tato diplomová práce se věnuje otázce zobrazení genderu v tradičních pohádkách a jejich filmových adaptacích. Pro účely analýzy byly vybrány animované verze Popelky a Krásky a zvíře, včetně jejich nových filmových zpracování od Walt Disney Productions. První část práce je věnována žánru pohádky a jejímu vývoji. Diplomová práce poté nastíní vybranou literární kritiku, konkrétně feministickou literární kritiku. Právě tato literární kritika je využita jakožto optika pro následnou analýzu výše zmíněných pohádek. Diplomová práce dále představí problematiku genderu, genderových rolí a genderových stereotypů s ohledem na primární zdroj. Cílem této závěrečné diplomové práce je analyzovat k jakému posunu došlo z hlediska zobrazení genderu a genderových stereotypů právě ve výše zmíněných animovaných pohádkách a jejich nových filmových zpracováních.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the depiction of gender, gender roles, and gender stereotypes in fairy tales, namely their movie adaptations by Walt Disney Productions. The first chapter is dedicated to the history of the genre and its development. The diploma thesis introduces literary criticism, namely feminist literary criticism, which is fundamental for the analytical part of the thesis. Furthermore, the thesis elaborates on gender, gender roles, and gender stereotypes with respect to the primary source, fairy tales. The thesis provides an analysis of two fairy tales and their live-action remakes released by Walt Disney Productions. The diploma thesis aims to analyse what shift, if any, was accomplished in terms of the stereotypical depiction of gender roles in the live-action remakes of the animated versions of fairy tales.
Klíčová slova
Pohádky, gender, genderové stereotypy, Walt Disney
Klíčová slova v angličtině
fairy tales, gender, gender stereotypes, Walt Disney
Rozsah průvodní práce
87 s. (232 712 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se věnuje otázce zobrazení genderu v tradičních pohádkách a jejich filmových adaptacích. Pro účely analýzy byly vybrány animované verze Popelky a Krásky a zvíře, včetně jejich nových filmových zpracování od Walt Disney Productions. První část práce je věnována žánru pohádky a jejímu vývoji. Diplomová práce poté nastíní vybranou literární kritiku, konkrétně feministickou literární kritiku. Právě tato literární kritika je využita jakožto optika pro následnou analýzu výše zmíněných pohádek. Diplomová práce dále představí problematiku genderu, genderových rolí a genderových stereotypů s ohledem na primární zdroj. Cílem této závěrečné diplomové práce je analyzovat k jakému posunu došlo z hlediska zobrazení genderu a genderových stereotypů právě ve výše zmíněných animovaných pohádkách a jejich nových filmových zpracováních.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the depiction of gender, gender roles, and gender stereotypes in fairy tales, namely their movie adaptations by Walt Disney Productions. The first chapter is dedicated to the history of the genre and its development. The diploma thesis introduces literary criticism, namely feminist literary criticism, which is fundamental for the analytical part of the thesis. Furthermore, the thesis elaborates on gender, gender roles, and gender stereotypes with respect to the primary source, fairy tales. The thesis provides an analysis of two fairy tales and their live-action remakes released by Walt Disney Productions. The diploma thesis aims to analyse what shift, if any, was accomplished in terms of the stereotypical depiction of gender roles in the live-action remakes of the animated versions of fairy tales.
Klíčová slova
Pohádky, gender, genderové stereotypy, Walt Disney
Klíčová slova v angličtině
fairy tales, gender, gender stereotypes, Walt Disney
Zásady pro vypracování
Závěrečná diplomová práce se bude věnovat otázce zobrazení genderu v tradičních pohádkách a v jejich moderních filmových adaptacích. V úvodní části diplomant pojedná o žánru pohádky a vysvětlí zvolený teoretický a kritický rámec práce – tj. feministickou teorii a kritiku. Dále představí zvolená díla a svůj výběr zdůvodní. Jádrem práce pak bude jednak analýza vybraných tradičních pohádek z hlediska toho, jak zobrazují genderové role a stereotypy, jednak komparace těchto pohádek a jejich filmových adaptací (případně srovnání různých adaptací téže pohádky), opět z hlediska zobrazení genderu. Diplomant své analýzy a komparace shrne a vysloví obecnější závěr o proměnách pojetí genderu a genderových rolí v klasických pohádkách a v jejich různých dobových adaptacích.
Zásady pro vypracování
Závěrečná diplomová práce se bude věnovat otázce zobrazení genderu v tradičních pohádkách a v jejich moderních filmových adaptacích. V úvodní části diplomant pojedná o žánru pohádky a vysvětlí zvolený teoretický a kritický rámec práce – tj. feministickou teorii a kritiku. Dále představí zvolená díla a svůj výběr zdůvodní. Jádrem práce pak bude jednak analýza vybraných tradičních pohádek z hlediska toho, jak zobrazují genderové role a stereotypy, jednak komparace těchto pohádek a jejich filmových adaptací (případně srovnání různých adaptací téže pohádky), opět z hlediska zobrazení genderu. Diplomant své analýzy a komparace shrne a vysloví obecnější závěr o proměnách pojetí genderu a genderových rolí v klasických pohádkách a v jejich různých dobových adaptacích.
Seznam doporučené literatury
zvolená primární díla
Baker-Sperry, Lori. "The Pervasiveness and Persistence of the Feminine Beauty Ideal in Children’s Fairy Tales.” Sage journals 17, no 5 (2003) 711-726.
Bettelheim, Bruno. The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. New York: Vintage, 2010.
Bianchi, Susan. "Feminization and juvenilization of poverty: Trends, relative risks, causes, and consequences.” Annual Review of Sociology 25, no. 1 (1999): 307-337.
Carpenter, Humphrey. The Oxford Companion to Children’s Literature. Oxford, New York: Oxford University Press, 1999.
Davis, Amy. Good Girls and Wicked Witches: Women in Disney’s Feature Animation. John Libbey Publishing, 2006.
Haase, Donald. Fairy Tales and Feminism: New Approaches. Detroit: Wayne State University Press, 2004.
Hains, Maryellen. "Beauty and the Beast: 20th Century Romance.” Merveilles & contes 3, no. 1 (1989): 75-83.
McCulloch, Fiona. Children’s Literature in Context. London: Bloomsbury Publishing, 2011.
Propp, Vladimir. Morphology of the Folktale. Texas: University of Texas Press, 1968.
Zipes, Jack. Don’t Bet on the Prince: Contemporary Feminist Fairy Tales in North America and England. London: Routledge, 1986.
Zipes, Jack. Fairy Tales and the Art of Subversion. Oxfordshire: Taylor&Francis Ltd. 2011.
Zipes, Jack. The Irresistible Fairy Tale: The Cultural and Social History of a Genre. New Jersey: Princeton University Press, 2013.
Seznam doporučené literatury
zvolená primární díla
Baker-Sperry, Lori. "The Pervasiveness and Persistence of the Feminine Beauty Ideal in Children’s Fairy Tales.” Sage journals 17, no 5 (2003) 711-726.
Bettelheim, Bruno. The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. New York: Vintage, 2010.
Bianchi, Susan. "Feminization and juvenilization of poverty: Trends, relative risks, causes, and consequences.” Annual Review of Sociology 25, no. 1 (1999): 307-337.
Carpenter, Humphrey. The Oxford Companion to Children’s Literature. Oxford, New York: Oxford University Press, 1999.
Davis, Amy. Good Girls and Wicked Witches: Women in Disney’s Feature Animation. John Libbey Publishing, 2006.
Haase, Donald. Fairy Tales and Feminism: New Approaches. Detroit: Wayne State University Press, 2004.
Hains, Maryellen. "Beauty and the Beast: 20th Century Romance.” Merveilles & contes 3, no. 1 (1989): 75-83.
McCulloch, Fiona. Children’s Literature in Context. London: Bloomsbury Publishing, 2011.
Propp, Vladimir. Morphology of the Folktale. Texas: University of Texas Press, 1968.
Zipes, Jack. Don’t Bet on the Prince: Contemporary Feminist Fairy Tales in North America and England. London: Routledge, 1986.
Zipes, Jack. Fairy Tales and the Art of Subversion. Oxfordshire: Taylor&Francis Ltd. 2011.
Zipes, Jack. The Irresistible Fairy Tale: The Cultural and Social History of a Genre. New Jersey: Princeton University Press, 2013.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student nejprve představil strukturu své obhajoby. Následně se věnoval zaměření a zjištěním, ke kterým ve svém výzkumu dospěl. Poté přistoupil k otázkám v posudcích vedoucí a oponentky práce. Závěrem proběhla podnětná diskuze týkající se dalších otázek, které vzešly z obhajoby. Projev diplomanta byl kultivovaný a přesvědčivý.