Práce se zaměřuje na analýzu reprezentace duálního obrazu ženství ve vybraných amerických hororových filmech. Metodika spočívá v samostatném zkoumání jednotlivých filmů s cílem přinést podrobnou studii a klasifikaci ženských postav ve vybraných filmech a také komparativní analýzu odlišného zastoupení žen podle jednotlivých subžánrů. Bere v úvahu posun od tradiční a "normální" ženskosti k "monstrózní" nebo "posílené" a staví jej do kontrastu k reprezentaci mužských postav a jejich maskulinitě.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the analysis of the representation of the dual image of femininity in selected American horror movies. The methodology rests on examining each film individually, aiming to bring a detailed study and classification of female characters in selected movies as well as a comparative analysis of the distinct representation of females according to the individual subgenre. It takes into account the shift from traditional and 'normal' femininity to a 'monstrous' or 'empowered' one and contrasts it to the representation of male characters and
their masculinity.
Klíčová slova
feminismus, ženství, gender, feministická filmová teorie, moderní hororový žánr, gynehoror, monstrózní ženství, poslední přeživší dívka, ženská moc, Freudovské teorie
Klíčová slova v angličtině
feminism, femininity, gender, feminist movie theory, contemporary horror genre, gynaehorror, monstrous-feminine, the Final Girl, female empowerment, Freudian theories
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
AN
Anotace
Práce se zaměřuje na analýzu reprezentace duálního obrazu ženství ve vybraných amerických hororových filmech. Metodika spočívá v samostatném zkoumání jednotlivých filmů s cílem přinést podrobnou studii a klasifikaci ženských postav ve vybraných filmech a také komparativní analýzu odlišného zastoupení žen podle jednotlivých subžánrů. Bere v úvahu posun od tradiční a "normální" ženskosti k "monstrózní" nebo "posílené" a staví jej do kontrastu k reprezentaci mužských postav a jejich maskulinitě.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the analysis of the representation of the dual image of femininity in selected American horror movies. The methodology rests on examining each film individually, aiming to bring a detailed study and classification of female characters in selected movies as well as a comparative analysis of the distinct representation of females according to the individual subgenre. It takes into account the shift from traditional and 'normal' femininity to a 'monstrous' or 'empowered' one and contrasts it to the representation of male characters and
their masculinity.
Klíčová slova
feminismus, ženství, gender, feministická filmová teorie, moderní hororový žánr, gynehoror, monstrózní ženství, poslední přeživší dívka, ženská moc, Freudovské teorie
Klíčová slova v angličtině
feminism, femininity, gender, feminist movie theory, contemporary horror genre, gynaehorror, monstrous-feminine, the Final Girl, female empowerment, Freudian theories
Zásady pro vypracování
Závěrečná diplomová práce se bude věnovat dvojímu způsobu zobrazení ženskosti v americkém hororovém filmu.
V úvodu práce diplomantka nastíní teorii a historii studia hororových filmů a uvede zvolený teoretický přístup feminismu, kde se zaměří především na to, jak feministická kritika začala tento žánr analyzovat z hlediska genderu a pohledů na ženskost a vysvětlí mj. koncepty gynaehorror, monstrózní-ženskost (monstrous femininity), žena jako oběť, posílení ženské moci (female empowerment). Dále charakterizuje subžánr slasher a jeho dobové proměny. Jádrem práce bude analýza vybraných filmových hororů, konkrétně Carrie (1976), Midsommar (2019), Halloween (1978) a It Follows (2014), v níž se diplomantka zaměří na zobrazení ženskosti, posuny od tradičního pojetí, kontrast se zobrazováním mužskosti a maskulinity. V analýzách se bude opírat o výše uvedené teoretické koncepty a metodiku. Závěrem diplomantka díla porovná, své analýzy přehledně shrne a vysloví obecnější závěry o zobrazení ženskosti v americkém hororovém filmu.
Zásady pro vypracování
Závěrečná diplomová práce se bude věnovat dvojímu způsobu zobrazení ženskosti v americkém hororovém filmu.
V úvodu práce diplomantka nastíní teorii a historii studia hororových filmů a uvede zvolený teoretický přístup feminismu, kde se zaměří především na to, jak feministická kritika začala tento žánr analyzovat z hlediska genderu a pohledů na ženskost a vysvětlí mj. koncepty gynaehorror, monstrózní-ženskost (monstrous femininity), žena jako oběť, posílení ženské moci (female empowerment). Dále charakterizuje subžánr slasher a jeho dobové proměny. Jádrem práce bude analýza vybraných filmových hororů, konkrétně Carrie (1976), Midsommar (2019), Halloween (1978) a It Follows (2014), v níž se diplomantka zaměří na zobrazení ženskosti, posuny od tradičního pojetí, kontrast se zobrazováním mužskosti a maskulinity. V analýzách se bude opírat o výše uvedené teoretické koncepty a metodiku. Závěrem diplomantka díla porovná, své analýzy přehledně shrne a vysloví obecnější závěry o zobrazení ženskosti v americkém hororovém filmu.
Seznam doporučené literatury
Blake, Marc & Sara Bailey. Writing the Horror Movie. London: Bloomsbury Publishing PLC, 2013.
Clover, Carol J. Men, Women and Chain Saws: Gender in the Modern Horror Film. New Jersey: Princeton University Press, 1992.
Creed, Barbara. The Monstrous-Feminine. New York: Routledge, 1993.
Doane, Mary Ann. Femme Fatales: Feminism, Film Theory, Psychoanalysis. New York: Routledge, 1991.
Estés, C. P. Women Who Run with the Wolves: Myths and Stories of the Wild Woman Archetype. New York: Ballantine Books, 1992.
Fahy, Thomas R. The Philosophy of Horror. Lexington: University Press of Kentucky, 2010.
Grant, Berry K. The Dread of Difference: Gender and the Horror Film. Austin: University of Texas Press, 2015.
Greven, David. Representation of Femininity in American Genre Cinema: The Woman’s Film, Film Noir and Modern Horror. New York: Palgrave Macmillan, 2011.
Harrington, Erin. Women, Monstrosity and Horror Film: Gynaehorror. New York: Routledge, 2018.
Kaplan, Ann E. Motherhood and Representation: The Mother in Popular Culture and Melodrama. New York: Routledge, 1992.
Kristeva, Julia. Powers of Horror: The Essay on Abjection. New York: Columbia University Press, 1983.
Millett, Kate. Sexual Politics. New York: Doubleday, 1970.
Paszkiewicz, Kataryna & Stacy Rusnak. Final Girls, Feminism and Popular Culture. Cham: Palgrave Macmillan, 2020.
Schubart, Rikke. Mastering Fear: Women, Emotions and Contemporary Horror. New York: Bloomsbury Publishing PLC, 2018.
South, James B. Buffy, the Vampire Slayer and Philosophy: Fear and Trembling in Sunnydale. Illinois: Carus Publishing Company, 2003.
Thornham, Sue. Feminist Film Theory: A Reader. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.
Seznam doporučené literatury
Blake, Marc & Sara Bailey. Writing the Horror Movie. London: Bloomsbury Publishing PLC, 2013.
Clover, Carol J. Men, Women and Chain Saws: Gender in the Modern Horror Film. New Jersey: Princeton University Press, 1992.
Creed, Barbara. The Monstrous-Feminine. New York: Routledge, 1993.
Doane, Mary Ann. Femme Fatales: Feminism, Film Theory, Psychoanalysis. New York: Routledge, 1991.
Estés, C. P. Women Who Run with the Wolves: Myths and Stories of the Wild Woman Archetype. New York: Ballantine Books, 1992.
Fahy, Thomas R. The Philosophy of Horror. Lexington: University Press of Kentucky, 2010.
Grant, Berry K. The Dread of Difference: Gender and the Horror Film. Austin: University of Texas Press, 2015.
Greven, David. Representation of Femininity in American Genre Cinema: The Woman’s Film, Film Noir and Modern Horror. New York: Palgrave Macmillan, 2011.
Harrington, Erin. Women, Monstrosity and Horror Film: Gynaehorror. New York: Routledge, 2018.
Kaplan, Ann E. Motherhood and Representation: The Mother in Popular Culture and Melodrama. New York: Routledge, 1992.
Kristeva, Julia. Powers of Horror: The Essay on Abjection. New York: Columbia University Press, 1983.
Millett, Kate. Sexual Politics. New York: Doubleday, 1970.
Paszkiewicz, Kataryna & Stacy Rusnak. Final Girls, Feminism and Popular Culture. Cham: Palgrave Macmillan, 2020.
Schubart, Rikke. Mastering Fear: Women, Emotions and Contemporary Horror. New York: Bloomsbury Publishing PLC, 2018.
South, James B. Buffy, the Vampire Slayer and Philosophy: Fear and Trembling in Sunnydale. Illinois: Carus Publishing Company, 2003.
Thornham, Sue. Feminist Film Theory: A Reader. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila téma a závěry své práce. Její výstup byl dobře připravený a kultivovaný, studentka velmi pěkně reagovala na dotazy zkoušejících, i proto se komise přiklonila k hodnocení A.