Diplomová práce se zabývá problematikou otevřené budoucnosti dětí, které nevyrůstají ve svých biologických rodinách, ale žijí v dětském domově se školou. Cílem práce je zmapovat, jaké vize a perspektivy mají dívky a chlapci žijící v DD se školou. K oblastem, na které bude zaměřena pozornost, se řadí studium, kariéra, bydlení, partnerské vztahy, rodina, zájmy či sny a přání. Součástí hlavního cíle je také porovnat rozdíly v jednotlivých oblastech mezi pohlavími.
Teoretická část se bude zabývat systémem ústavní a ochranné výchovy a zařízeními spadajícími pod tuto oblast. Dále bude pozornost věnována poruchám chování, které jsou jedním z důvodů pro umístění dítěte do DD se školou. Zmíněn bude také spolek Otevřená budoucnost, který podporuje nejen znevýhodněné děti a mladé lidi, žijící mimo svou biologickou rodinu.
Praktická část obsahuje výzkum ve vybraných DD se školou. Data budou zjišťována pomocí dotazníkového šetření a následně budou porovnána. Výzkumný vzorek budou tvořit dívky a chlapci ve věku 14-15 let žijící v DD se školou.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of future for children who do not grow up in their biological families but live in a children's home with school. The aim of the work is to map what visions and perspectives girls and boys living in a children's home have with school. The areas that will be focused on include studies, career, housing, partner relationships, family, interests dreams and wishes of above mentioned children.
A part of the main goal is also to compare the differences in individual areas between the sexes. The theoretical part will deal with the system of institutional and protective education and facilities belonging to this area. The attention will also be paid to behavioral disorders, which are one of the reasons for placing a child into a children's home with school. Moreover in the diploma thesis the association called Open Future, which supports not only disadvantaged children and young people living outside their biological family will be mentioned.
The practical part contains a research in the selected children's homes with school. The data will be collected using a questionnaire survey and will then be compared. The research sample will consist of girls and boys aged 14-15 living in the children's home with school.
Klíčová slova
Ústavní výchova, ochranná výchova, dětský domov se školou, poruchy chování, otevřená budoucnost, vize a perspektivy
Klíčová slova v angličtině
Institutional care, protective education, a children's home with school, emotional and behavioral disorders, a open future, visions and perspectives
Rozsah průvodní práce
79
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou otevřené budoucnosti dětí, které nevyrůstají ve svých biologických rodinách, ale žijí v dětském domově se školou. Cílem práce je zmapovat, jaké vize a perspektivy mají dívky a chlapci žijící v DD se školou. K oblastem, na které bude zaměřena pozornost, se řadí studium, kariéra, bydlení, partnerské vztahy, rodina, zájmy či sny a přání. Součástí hlavního cíle je také porovnat rozdíly v jednotlivých oblastech mezi pohlavími.
Teoretická část se bude zabývat systémem ústavní a ochranné výchovy a zařízeními spadajícími pod tuto oblast. Dále bude pozornost věnována poruchám chování, které jsou jedním z důvodů pro umístění dítěte do DD se školou. Zmíněn bude také spolek Otevřená budoucnost, který podporuje nejen znevýhodněné děti a mladé lidi, žijící mimo svou biologickou rodinu.
Praktická část obsahuje výzkum ve vybraných DD se školou. Data budou zjišťována pomocí dotazníkového šetření a následně budou porovnána. Výzkumný vzorek budou tvořit dívky a chlapci ve věku 14-15 let žijící v DD se školou.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of future for children who do not grow up in their biological families but live in a children's home with school. The aim of the work is to map what visions and perspectives girls and boys living in a children's home have with school. The areas that will be focused on include studies, career, housing, partner relationships, family, interests dreams and wishes of above mentioned children.
A part of the main goal is also to compare the differences in individual areas between the sexes. The theoretical part will deal with the system of institutional and protective education and facilities belonging to this area. The attention will also be paid to behavioral disorders, which are one of the reasons for placing a child into a children's home with school. Moreover in the diploma thesis the association called Open Future, which supports not only disadvantaged children and young people living outside their biological family will be mentioned.
The practical part contains a research in the selected children's homes with school. The data will be collected using a questionnaire survey and will then be compared. The research sample will consist of girls and boys aged 14-15 living in the children's home with school.
Klíčová slova
Ústavní výchova, ochranná výchova, dětský domov se školou, poruchy chování, otevřená budoucnost, vize a perspektivy
Klíčová slova v angličtině
Institutional care, protective education, a children's home with school, emotional and behavioral disorders, a open future, visions and perspectives
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou otevřené budoucnosti dětí, které nevyrůstají ve svých biologických rodinách, ale žijí v dětském domově se školou. Cílem práce je zmapovat, jaké vize a perspektivy mají dívky a chlapci žijící v DD se školou. K oblastem, na které bude zaměřena pozornost, se řadí studium, kariéra, bydlení, partnerské vztahy, rodina, zájmy či sny a přání. Součástí hlavního cíle je také porovnat rozdíly v jednotlivých oblastech mezi pohlavími.
Teoretická část se bude zabývat systémem ústavní a ochranné výchovy a zařízeními spadajícími pod tuto oblast. Dále bude pozornost věnována poruchám chování, které jsou jedním z důvodů pro umístění dítěte do DD se školou. Zmíněn bude také spolek Otevřená budoucnost, který podporuje nejen znevýhodněné děti a mladé lidi, žijící mimo svou biologickou rodinu.
Praktická část obsahuje výzkum ve vybraných DD se školou. Data budou zjišťována pomocí dotazníkového šetření a následně budou porovnána. Výzkumný vzorek budou tvořit dívky a chlapci ve věku 14-15 let žijící v DD se školou.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou otevřené budoucnosti dětí, které nevyrůstají ve svých biologických rodinách, ale žijí v dětském domově se školou. Cílem práce je zmapovat, jaké vize a perspektivy mají dívky a chlapci žijící v DD se školou. K oblastem, na které bude zaměřena pozornost, se řadí studium, kariéra, bydlení, partnerské vztahy, rodina, zájmy či sny a přání. Součástí hlavního cíle je také porovnat rozdíly v jednotlivých oblastech mezi pohlavími.
Teoretická část se bude zabývat systémem ústavní a ochranné výchovy a zařízeními spadajícími pod tuto oblast. Dále bude pozornost věnována poruchám chování, které jsou jedním z důvodů pro umístění dítěte do DD se školou. Zmíněn bude také spolek Otevřená budoucnost, který podporuje nejen znevýhodněné děti a mladé lidi, žijící mimo svou biologickou rodinu.
Praktická část obsahuje výzkum ve vybraných DD se školou. Data budou zjišťována pomocí dotazníkového šetření a následně budou porovnána. Výzkumný vzorek budou tvořit dívky a chlapci ve věku 14-15 let žijící v DD se školou.
Seznam doporučené literatury
HUTYROVÁ, Miluše. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3.
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. Recenzované monografie., 52. ISBN 978-80-7435-534-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Učebnice pro obor sociální práce, sv. 6. ISBN 80-85850-76-1.
QUINN, Mary Magee, David OSHER, Cynthia L. WARGER, Tom V. HANLEY, Beth DeHavem BADER a Catherine C. HOFFMAN. Teaching and Working with children Who Have Emotional and Behavioral Challenges. Colorado: Sopris West, 2010. ISBN 1-57035-308-5.
SLOMEK, Zdeněk. Etopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
Seznam doporučené literatury
HUTYROVÁ, Miluše. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3.
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. Recenzované monografie., 52. ISBN 978-80-7435-534-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Učebnice pro obor sociální práce, sv. 6. ISBN 80-85850-76-1.
QUINN, Mary Magee, David OSHER, Cynthia L. WARGER, Tom V. HANLEY, Beth DeHavem BADER a Catherine C. HOFFMAN. Teaching and Working with children Who Have Emotional and Behavioral Challenges. Colorado: Sopris West, 2010. ISBN 1-57035-308-5.
SLOMEK, Zdeněk. Etopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studnetka přistoupila k obhajobě připravená. Řádně odpověděla na všechny otázky členů komise. Obhajoba proběhla v pořádku.