Tato diplomová práce se zabývá využitím terapeutické metody EEG biofeedback v resocializační pedagogice. Práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část práce nejprve představuje pojem resocializační pedagogika a poté vysvětluje čtenářům základní pojmy, jako jsou neurovědy, neurologie, neuropedagogika, neurotechnologie, EEG a biofeedback. Dále uvádí čtenáře do historie biofeedbacku a následně do současného stavu poznání. Praktická část je věnována pozorování, rozhovorům a analýze tréninkových jednotek. Cílem práce je zhodnocení možnosti využití metody EEG biofeedback v praxi resocializačního pedagoga.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the use of the therapeutic method EEG biofeedback in resocialization pedagogy. The work consists of two parts. The theoretical part of the thesis first introduces the concept of resocialization pedagogy and then explains to readers basic concepts such as neuroscience, neurology, neuropedagogy, neurotechnology, EEG and biofeedback. It also introduces the reader to the history of biofeedback and subsequently to the current state of knowledge. The practical part is devoted to observation, interviews and analysis of training units. The goal of the thesis is to evaluate the possibility of using the EEG biofeedback method in the practice of a resocialization pedagogue.
Klíčová slova
EEG biofeedback, biologická aktivita, neuropedagogika, resocializační pedagogika
Tato diplomová práce se zabývá využitím terapeutické metody EEG biofeedback v resocializační pedagogice. Práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část práce nejprve představuje pojem resocializační pedagogika a poté vysvětluje čtenářům základní pojmy, jako jsou neurovědy, neurologie, neuropedagogika, neurotechnologie, EEG a biofeedback. Dále uvádí čtenáře do historie biofeedbacku a následně do současného stavu poznání. Praktická část je věnována pozorování, rozhovorům a analýze tréninkových jednotek. Cílem práce je zhodnocení možnosti využití metody EEG biofeedback v praxi resocializačního pedagoga.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the use of the therapeutic method EEG biofeedback in resocialization pedagogy. The work consists of two parts. The theoretical part of the thesis first introduces the concept of resocialization pedagogy and then explains to readers basic concepts such as neuroscience, neurology, neuropedagogy, neurotechnology, EEG and biofeedback. It also introduces the reader to the history of biofeedback and subsequently to the current state of knowledge. The practical part is devoted to observation, interviews and analysis of training units. The goal of the thesis is to evaluate the possibility of using the EEG biofeedback method in the practice of a resocialization pedagogue.
Klíčová slova
EEG biofeedback, biologická aktivita, neuropedagogika, resocializační pedagogika
V diplomové práci se zaměřím na využití terapeutické metody EEG biofeedbacku v resocializační pedagogice. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část.
V teoretické části práce vydefinuji základní a související pojmy jako jsou: neurovědy, neuropedagogika, neurotechnologie, EEG biofeedback, biologická zpětná vazba a biologická aktivita. Dále popíši historii terapeutické metody, možnosti využití v resocializační pedagogice, princip biologické zpětné vazby, zpracovávání hodnot EEG lidského mozku a účinnost metody. Zaměřím se také na biofeedback přístroje.
Praktická část bude realizována kvalitativním šetřením formou pozorování, analýzou dat, rozhovorů a bude doplněna kazuistikou. Cílem práce bude zhodnotit možnosti využití terapeutické metody EEG biofeedback v praxi resocializačního pedagoga.
Zásady pro vypracování
V diplomové práci se zaměřím na využití terapeutické metody EEG biofeedbacku v resocializační pedagogice. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část.
V teoretické části práce vydefinuji základní a související pojmy jako jsou: neurovědy, neuropedagogika, neurotechnologie, EEG biofeedback, biologická zpětná vazba a biologická aktivita. Dále popíši historii terapeutické metody, možnosti využití v resocializační pedagogice, princip biologické zpětné vazby, zpracovávání hodnot EEG lidského mozku a účinnost metody. Zaměřím se také na biofeedback přístroje.
Praktická část bude realizována kvalitativním šetřením formou pozorování, analýzou dat, rozhovorů a bude doplněna kazuistikou. Cílem práce bude zhodnotit možnosti využití terapeutické metody EEG biofeedback v praxi resocializačního pedagoga.
Seznam doporučené literatury
COLLINS, Stella. Neuroscience for Learning and Development. 2.: Kogan Page, 2019. ISBN 9780749493264.
DEMOS, John N. Getting started with EEG neurofeedback. Second edition. New York: WW Norton & Co, 2019. ISBN 978-039-3712-537.
KOUKOLÍK, František. Lidský mozek: [funkční systémy, norma a poruchy]. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén, c2012. ISBN 978-80-726-2771-4.
PTÁČEK, Radek a Miroslav NOVOTNÝ. Biofeedback v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-247-5694-3.
VALUCH, Jan M. Neurotechnologie, mozek a souvislosti. 3. Praha: Galaxy, 1998. ISBN 80-238-2446-5.
ROCK, David. Jak pracuje váš mozek: strategie pro překonání rušivých vlivů, obnovení soustředění a pro bystřejší práci po celý den. Praha: Pragma, 2010. ISBN 978-807-3492-427.
Seznam doporučené literatury
COLLINS, Stella. Neuroscience for Learning and Development. 2.: Kogan Page, 2019. ISBN 9780749493264.
DEMOS, John N. Getting started with EEG neurofeedback. Second edition. New York: WW Norton & Co, 2019. ISBN 978-039-3712-537.
KOUKOLÍK, František. Lidský mozek: [funkční systémy, norma a poruchy]. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén, c2012. ISBN 978-80-726-2771-4.
PTÁČEK, Radek a Miroslav NOVOTNÝ. Biofeedback v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-247-5694-3.
VALUCH, Jan M. Neurotechnologie, mozek a souvislosti. 3. Praha: Galaxy, 1998. ISBN 80-238-2446-5.
ROCK, David. Jak pracuje váš mozek: strategie pro překonání rušivých vlivů, obnovení soustředění a pro bystřejší práci po celý den. Praha: Pragma, 2010. ISBN 978-807-3492-427.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Uchazečka představila práci v motivaci, příběhu zpracování a výsledek. Odpověděla na otázky členů komise.