Diplomová práce se zabývá podporou studentů se specifickými potřebami na vysoké škole. Cílem teoretické části je popsat vývoj a současnost vzdělávání studentů se specifickými potřebami na vysokých školách. Klíčovým ke zpracování teoretické části je Metodický pokyn k financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami na základě kterého jsou popsány jednotlivé kategorie studentů se specifickými potřebami, funkční princip a funkční diagnostika, metodický standard zajišťování studia studentů se specifickými potřebami, financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami a standardy servisních a organizačních opatření. Dále jsou v diplomové práci zmíněna centra podpory na jednotlivých vysokých školách, Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na VŠ. Teoretická část je uzavřena podporou studentů se specifickými potřebami na Univerzitě Pardubice v rámci Centra ALMA.
Empirická část diplomové práce je zpracována kvalitativním výzkumem za použití metody polostrukturovaného rozhovoru a analýzy dokumentů. Cílem empirické části je zmapovat možnosti podpory studentů se specifickými potřebami na Univerzitě Pardubice a zjistit, jaké služby nejčastěji využívají vysokoškolští studenti se specifickými potřebami k naplnění svých specifických potřeb a zjistit subjektivní posouzení významu a přínosu centra pro podporu studentů se specifickými potřebami a spokojenost studentů s kvalitou nabízených služeb.
Anotace v angličtině
The Master thesis deals with the support of students with specific needs at university. The aim of the theoretical part is to describe the development and current status of education of students with specific needs at universities. The key to the theoretical part is the Methodological Guideline for the financing of increased costs of studying students with specific needs on the basis of which the different categories of students with specific needs, the functional principle and functional diagnosis, the methodological standard of providing study for students with specific needs, financing of increased costs of studying students with specific needs and the standards of service and organizational measures are described. In addition, the Master thesis mentions support centres at individual universities, the Association of Service Providers for Students with Specific Needs at university. The theoretical part concludes with the support of students with specific needs at the University of Pardubice within the Alma Centre.
The empirical part of the Master thesis is prepared by qualitative research using the method of semi-structured interview and document analysis. The aim of the empirical part is to map the possibilities of supporting students with specific needs at the University of Pardubice and to find out what services are most frequently used by university students with specific needs to meet their specific needs and to find out the subjective assessment of the importance and benefit of the centre for supporting students with specific needs and the satisfaction of students with the quality of the services offered.
Klíčová slova
Student, specifické potřeby, studium, vysoká škola
Klíčová slova v angličtině
Student, specific needs, study, university
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá podporou studentů se specifickými potřebami na vysoké škole. Cílem teoretické části je popsat vývoj a současnost vzdělávání studentů se specifickými potřebami na vysokých školách. Klíčovým ke zpracování teoretické části je Metodický pokyn k financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami na základě kterého jsou popsány jednotlivé kategorie studentů se specifickými potřebami, funkční princip a funkční diagnostika, metodický standard zajišťování studia studentů se specifickými potřebami, financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami a standardy servisních a organizačních opatření. Dále jsou v diplomové práci zmíněna centra podpory na jednotlivých vysokých školách, Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na VŠ. Teoretická část je uzavřena podporou studentů se specifickými potřebami na Univerzitě Pardubice v rámci Centra ALMA.
Empirická část diplomové práce je zpracována kvalitativním výzkumem za použití metody polostrukturovaného rozhovoru a analýzy dokumentů. Cílem empirické části je zmapovat možnosti podpory studentů se specifickými potřebami na Univerzitě Pardubice a zjistit, jaké služby nejčastěji využívají vysokoškolští studenti se specifickými potřebami k naplnění svých specifických potřeb a zjistit subjektivní posouzení významu a přínosu centra pro podporu studentů se specifickými potřebami a spokojenost studentů s kvalitou nabízených služeb.
Anotace v angličtině
The Master thesis deals with the support of students with specific needs at university. The aim of the theoretical part is to describe the development and current status of education of students with specific needs at universities. The key to the theoretical part is the Methodological Guideline for the financing of increased costs of studying students with specific needs on the basis of which the different categories of students with specific needs, the functional principle and functional diagnosis, the methodological standard of providing study for students with specific needs, financing of increased costs of studying students with specific needs and the standards of service and organizational measures are described. In addition, the Master thesis mentions support centres at individual universities, the Association of Service Providers for Students with Specific Needs at university. The theoretical part concludes with the support of students with specific needs at the University of Pardubice within the Alma Centre.
The empirical part of the Master thesis is prepared by qualitative research using the method of semi-structured interview and document analysis. The aim of the empirical part is to map the possibilities of supporting students with specific needs at the University of Pardubice and to find out what services are most frequently used by university students with specific needs to meet their specific needs and to find out the subjective assessment of the importance and benefit of the centre for supporting students with specific needs and the satisfaction of students with the quality of the services offered.
Klíčová slova
Student, specifické potřeby, studium, vysoká škola
Klíčová slova v angličtině
Student, specific needs, study, university
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat aktuálním speciálně pedagogickým tématem, a to podporou studentů se specifickými potřebami (SSP) na vysokých školách. Práce bude členěna na část teoretickou a praktickou.
Cílem teoretické části diplomové práce bude popsat vývoj a současnost vzdělávání SSP na vysokých školách. Budou popsány dle Metodického pokynu k financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami jednotlivé kategorie, specifické potřeby, vysvětlen funkční princip, funkční diagnostika, metodický standard zajišťování studia SSP a stručně zmíníme i financování. Zmíníme také centra podpory na jednotlivých vysokých školách a zaměříme se na Centrum ALMA na UPCE. Teoretickou část uzavřeme popisem úlohy Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami.
Empirická část diplomové práce bude zpracována kvalitativním výzkumem za použití metody analýzy dokumentů na UPCE a rozhovoru s vybranými vysokoškolskými studenty se SP na UPCE. Cílem empirické části diplomové práce bude zmapovat možnosti podpory studentů s postižením na UPCE a zjistit, které služby nejčastěji využívají vysokoškolští studenti se SP na UPCE k naplnění svých specifických potřeb a zjistit subjektivní posouzení významu a přínosu centra pro podporu studentů se specifickými potřebami a spokojenost studentů s kvalitou nabízených služeb.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat aktuálním speciálně pedagogickým tématem, a to podporou studentů se specifickými potřebami (SSP) na vysokých školách. Práce bude členěna na část teoretickou a praktickou.
Cílem teoretické části diplomové práce bude popsat vývoj a současnost vzdělávání SSP na vysokých školách. Budou popsány dle Metodického pokynu k financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami jednotlivé kategorie, specifické potřeby, vysvětlen funkční princip, funkční diagnostika, metodický standard zajišťování studia SSP a stručně zmíníme i financování. Zmíníme také centra podpory na jednotlivých vysokých školách a zaměříme se na Centrum ALMA na UPCE. Teoretickou část uzavřeme popisem úlohy Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami.
Empirická část diplomové práce bude zpracována kvalitativním výzkumem za použití metody analýzy dokumentů na UPCE a rozhovoru s vybranými vysokoškolskými studenty se SP na UPCE. Cílem empirické části diplomové práce bude zmapovat možnosti podpory studentů s postižením na UPCE a zjistit, které služby nejčastěji využívají vysokoškolští studenti se SP na UPCE k naplnění svých specifických potřeb a zjistit subjektivní posouzení významu a přínosu centra pro podporu studentů se specifickými potřebami a spokojenost studentů s kvalitou nabízených služeb.
Seznam doporučené literatury
Metodický pokynu k financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami.
ČEREŠŇOVÁ, Zuzana, ed. INCLUSIVE HIGHER EDUCATION. 1. Prague: Nakladatelství Gasset – Allan Gintel, Czech Republic, 2018. ISBN 978-80-87079-60-7.
KVĚTOŇOVÁ, Lea, ed. Vysokoškolské studium se zajištěním speciálněpedagogických potřeb. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-141-6.
PIPEKOVÁ, Jarmila, ed. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
RENOTIÉROVÁ, Marie a Libuše LUDÍKOVÁ. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0646-2.
ŠÁMALOVÁ, Kateřina. Šance na dosažení vysokoškolského vzdělání v populaci osob se zdravotním postižením. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3469-2.
MATĚJŮ, Petr. Bílá kniha terciárního vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2009. ISBN 978-80-254-4519-8.
SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4054-6.
Seznam doporučené literatury
Metodický pokynu k financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami.
ČEREŠŇOVÁ, Zuzana, ed. INCLUSIVE HIGHER EDUCATION. 1. Prague: Nakladatelství Gasset – Allan Gintel, Czech Republic, 2018. ISBN 978-80-87079-60-7.
KVĚTOŇOVÁ, Lea, ed. Vysokoškolské studium se zajištěním speciálněpedagogických potřeb. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-141-6.
PIPEKOVÁ, Jarmila, ed. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
RENOTIÉROVÁ, Marie a Libuše LUDÍKOVÁ. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0646-2.
ŠÁMALOVÁ, Kateřina. Šance na dosažení vysokoškolského vzdělání v populaci osob se zdravotním postižením. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3469-2.
MATĚJŮ, Petr. Bílá kniha terciárního vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2009. ISBN 978-80-254-4519-8.
SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4054-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studnetka přistoupila k obhajobě diplomové práce připravená. Pružně reagovala na otázky členů komise, představila strukturu i výsledky vlastního šetření. Obhajoba proběhla řádně.