Hlavním cílem práce bylo popsat hodnocení kvality pediatrické ošetřovatelské péče z pohledu hospitalizovaného dítěte mladšího školního věku. V České republice jsou k dispozici validované nástroje pro hodnocení spokojenosti hospitalizovaných pacientů s poskytnutou péčí pro dospělé pacienty, ne však pro děti. Hlavním výzkumným cílem práce bylo popsat transkulturní přenos nástroje určeného k hodnocení kvality péče o děti ve věku 7-11 let a ověřování psychometrických vlastností nástroje v podmínkách české praxe. V teoretické části jsou uvedena východiska výzkumné práce, popis současné situace v oblasti hodnocení kvality pediatrické ošetřovatelské péče z pohledu pacienta, problematiky metodiky transkulturního přenosu výzkumných nástrojů a výzkumné práce s dětmi ve věku 7-11 let.
Dotazník Child Care Quality at Hospital (CCQH) byl vytvořen a psychometricky ověřen ve Finsku, obsahuje 61 položek a je určen dětem ve věku 7-11 let. V první fázi vlastního výzkumu byla vytvořena česká verze dotazníku CCQH, tento proces respektoval mezinárodní guidelines pro transkulturní přenos nástrojů ve zdravotnictví. V této fázi výzkumu byly identifikovány problematické oblasti nástroje, zejména nesoulad v překladu, potíže s pochopením abstraktních pojmů, délka dotazníku a položky se čtyřbodovou Likertovou škálou.
V další fázi byly psychometrické vlastnosti české verze dotazníku CCQH ověřovány v rámci designu smíšeného výzkumu.
V rámci testování obsahové validity byly realizovány polostrukturované rozhovory s pediatrickými odborníky. Pozitivně byl nástroj hodnocen zejména pro samotnou myšlenku, vytvořit validní dotazník pro děti. Odborníci si dobře uvědomují fakt, že názory dětí a rodičů se mohou lišit. Dotazník CCQH je však podle nich pro malé děti dlouhý, složitý a zahrnuje položky v rozporu s kompetencemi ošetřujícího personálu. Obsahová validita nástroje hodnocená metodou indexu obsahové validity s odborníky z praxe potvrdila výsledky týkající se obtížné terminologie a rozporu v kompetencích.
Testování konstruktové validity české verze dotazníku bylo realizováno v rámci dotazníkového šetření u hospitalizovaných dětí ve věku 7-11 let (n-239). První výsledky, zaměřené na reliabilitu, ukázaly vhodné vlastnosti nástroje. Navazující analýzy týkající se ověřování psychometrických vlastností nástroje však ukázaly nízkou validitu nástroje. Byly identifikovány problematické oblasti, které potvrdily dosavadní zjištění a přinesly upřesňující informace pro nutné změny nástroje.
Obsahová analýza dvou otevřených položek dotazníku ukázala, že ačkoli měly hospitalizované děti tendenci reagovat stručně, podařilo se získat bohatý pohled na jejich zkušenosti.
Na základě výsledků šetření byly ověřovány praktické aspekty dotazníku. Polostrukturované rozhovory s hospitalizovanými dětmi ukázaly interpretaci aktuální dětské zkušenosti s vybranými oblastmi hospitalizace vztahujícími se k dotazníku CCQH. Celkově ukázaly, že negativní zkušenosti, se kterými se tyto děti setkaly, často uváděly jako situaci, kterou zvládly. Šetření potvrdilo specifické požadavky na výzkumná šetření a výzkumníky, zejména aspekty jako důvěryhodnost zapojených osob, přiměřená složitost otázek a motivace ke spolupráci s plnou koncentrací pozornosti dítěte. Zjištění, týkající se praktických aspektů administrace dotazníku, potvrdily nutnost dopomoci dětem s jeho vyplňováním, s vědomím rizika vlivu dospělé osoby. Zjištění se týkala zejména dětí ve věku 7-8 let.
Závěrem práce je, že dotazník CCQH způsobuje menším dětem nepřiměřenou zátěž svou délkou a složitostí některých položek. V české klinické praxi by jej bylo možné používat pouze za podmínek spolupráce dětí s edukovanou dospělou osobou. To však nebylo původním záměrem přínosu tohoto nástroje pro českou klinickou praxi. Doporučením je vytvořit nástroj kratší, věkově přiměřený a plně respektující specifika české klinické praxe. K tomuto účelu byl na základě výsledků výzkumné práce vytvořen návrh položek.
Anotace v angličtině
The main goal of the dissertation is to describe the evaluation of the quality of pediatric nursing care from the perspective of a hospitalized child of younger school age. In the Czech Republic, validated tools are available to assess the satisfaction of hospitalized patients with the care provided for adult patients, but not for children. The main research objective of the dissertation is to describe the transcultural transfer of an instrument designed to evaluate the quality of care of children aged 7 to 11 years and to verify the psychometric properties of the instrument under the conditions of Czech practice. The theoretical part presents the starting points of the research work, the current situation in the area of quality assessment of pediatric nursing care from the perspective of hospitalized children, the issue of the methodology of transcultural transfer of research tools, and the research work with children aged 7-11 years.
The Child Care Quality in Hospital (CCQH) questionnaire was developed and psychometrically validated in Finland, contains 61 items, and is intended for children aged 7 to 11 years. In the first phase of research, the Czech version of the CCQH questionnaire was created; this process respected international guidelines for the transcultural transfer of instruments in the healthcare sector. In this phase of the research, problematic areas of the instrument were identified, especially inconsistencies in translation, difficulties with abstract concepts, the length of the questionnaire, and the items with a four-point Likert scale.
In the next phase, the psychometric properties of the Czech version of the CCQH questionnaire were verified within the framework of a mixed research design.
As part of the content validity testing, semi-structured interviews were conducted with pediatric experts. The tool was positively evaluated, especially for the very idea of creating a valid questionnaire for children. Experts are well aware that the opinions of children and parents can differ. However, according to them, the CCQH questionnaire is long and complex for young children and includes items contrary to the competence of nursing staff. The validity of the tool's content was assessed using the content validity index method with practitioners and confirmed the results on the difficulty of terminology and competency discrepancies.
The construct validity test of the Czech version of the questionnaire was carried out as part of a questionnaire survey of hospitalized children aged 7-11 years (n-239). The first results, focused on reliability, showed suitable properties of the tool. However, follow-up analyzes regarding the verification of the psychometric properties of the instrument showed a low validity of the instrument. The problem areas were identified, which confirmed the previous findings and provided more detailed information on the necessary changes to the tool.
The content analysis of the two open-ended items from CCQH showed that although hospitalized children tended to respond briefly, a rich insight into their experiences was obtained.
Based on the results of the questionnaire survey, the practical aspects of questionnaire administration were verified. Semi-structured interviews with hospitalized children showed the interpretation of current children's experience with selected areas of hospitalization related to the CCQH questionnaire. In general, the results of this phase showed that the negative experiences experienced by these children were often reported as situations they managed. The investigation confirmed the specific requirements for research investigations and researchers, especially aspects such as the credibility of the persons involved, the appropriate complexity of the questions, and the motivation to cooperate with the full concentration of the child's attention.
The findings related to the administration of the questionnaire confirmed the need to help children complete it, knowing the ris
Klíčová slova
CCQH, česká verze, dotazník, hospitalizované děti, kvalita péče, psychometrické vlastnosti
Klíčová slova v angličtině
CCQH, Czech version, questionnaire, hospitalized children, quality of care, psychometric properties
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem práce bylo popsat hodnocení kvality pediatrické ošetřovatelské péče z pohledu hospitalizovaného dítěte mladšího školního věku. V České republice jsou k dispozici validované nástroje pro hodnocení spokojenosti hospitalizovaných pacientů s poskytnutou péčí pro dospělé pacienty, ne však pro děti. Hlavním výzkumným cílem práce bylo popsat transkulturní přenos nástroje určeného k hodnocení kvality péče o děti ve věku 7-11 let a ověřování psychometrických vlastností nástroje v podmínkách české praxe. V teoretické části jsou uvedena východiska výzkumné práce, popis současné situace v oblasti hodnocení kvality pediatrické ošetřovatelské péče z pohledu pacienta, problematiky metodiky transkulturního přenosu výzkumných nástrojů a výzkumné práce s dětmi ve věku 7-11 let.
Dotazník Child Care Quality at Hospital (CCQH) byl vytvořen a psychometricky ověřen ve Finsku, obsahuje 61 položek a je určen dětem ve věku 7-11 let. V první fázi vlastního výzkumu byla vytvořena česká verze dotazníku CCQH, tento proces respektoval mezinárodní guidelines pro transkulturní přenos nástrojů ve zdravotnictví. V této fázi výzkumu byly identifikovány problematické oblasti nástroje, zejména nesoulad v překladu, potíže s pochopením abstraktních pojmů, délka dotazníku a položky se čtyřbodovou Likertovou škálou.
V další fázi byly psychometrické vlastnosti české verze dotazníku CCQH ověřovány v rámci designu smíšeného výzkumu.
V rámci testování obsahové validity byly realizovány polostrukturované rozhovory s pediatrickými odborníky. Pozitivně byl nástroj hodnocen zejména pro samotnou myšlenku, vytvořit validní dotazník pro děti. Odborníci si dobře uvědomují fakt, že názory dětí a rodičů se mohou lišit. Dotazník CCQH je však podle nich pro malé děti dlouhý, složitý a zahrnuje položky v rozporu s kompetencemi ošetřujícího personálu. Obsahová validita nástroje hodnocená metodou indexu obsahové validity s odborníky z praxe potvrdila výsledky týkající se obtížné terminologie a rozporu v kompetencích.
Testování konstruktové validity české verze dotazníku bylo realizováno v rámci dotazníkového šetření u hospitalizovaných dětí ve věku 7-11 let (n-239). První výsledky, zaměřené na reliabilitu, ukázaly vhodné vlastnosti nástroje. Navazující analýzy týkající se ověřování psychometrických vlastností nástroje však ukázaly nízkou validitu nástroje. Byly identifikovány problematické oblasti, které potvrdily dosavadní zjištění a přinesly upřesňující informace pro nutné změny nástroje.
Obsahová analýza dvou otevřených položek dotazníku ukázala, že ačkoli měly hospitalizované děti tendenci reagovat stručně, podařilo se získat bohatý pohled na jejich zkušenosti.
Na základě výsledků šetření byly ověřovány praktické aspekty dotazníku. Polostrukturované rozhovory s hospitalizovanými dětmi ukázaly interpretaci aktuální dětské zkušenosti s vybranými oblastmi hospitalizace vztahujícími se k dotazníku CCQH. Celkově ukázaly, že negativní zkušenosti, se kterými se tyto děti setkaly, často uváděly jako situaci, kterou zvládly. Šetření potvrdilo specifické požadavky na výzkumná šetření a výzkumníky, zejména aspekty jako důvěryhodnost zapojených osob, přiměřená složitost otázek a motivace ke spolupráci s plnou koncentrací pozornosti dítěte. Zjištění, týkající se praktických aspektů administrace dotazníku, potvrdily nutnost dopomoci dětem s jeho vyplňováním, s vědomím rizika vlivu dospělé osoby. Zjištění se týkala zejména dětí ve věku 7-8 let.
Závěrem práce je, že dotazník CCQH způsobuje menším dětem nepřiměřenou zátěž svou délkou a složitostí některých položek. V české klinické praxi by jej bylo možné používat pouze za podmínek spolupráce dětí s edukovanou dospělou osobou. To však nebylo původním záměrem přínosu tohoto nástroje pro českou klinickou praxi. Doporučením je vytvořit nástroj kratší, věkově přiměřený a plně respektující specifika české klinické praxe. K tomuto účelu byl na základě výsledků výzkumné práce vytvořen návrh položek.
Anotace v angličtině
The main goal of the dissertation is to describe the evaluation of the quality of pediatric nursing care from the perspective of a hospitalized child of younger school age. In the Czech Republic, validated tools are available to assess the satisfaction of hospitalized patients with the care provided for adult patients, but not for children. The main research objective of the dissertation is to describe the transcultural transfer of an instrument designed to evaluate the quality of care of children aged 7 to 11 years and to verify the psychometric properties of the instrument under the conditions of Czech practice. The theoretical part presents the starting points of the research work, the current situation in the area of quality assessment of pediatric nursing care from the perspective of hospitalized children, the issue of the methodology of transcultural transfer of research tools, and the research work with children aged 7-11 years.
The Child Care Quality in Hospital (CCQH) questionnaire was developed and psychometrically validated in Finland, contains 61 items, and is intended for children aged 7 to 11 years. In the first phase of research, the Czech version of the CCQH questionnaire was created; this process respected international guidelines for the transcultural transfer of instruments in the healthcare sector. In this phase of the research, problematic areas of the instrument were identified, especially inconsistencies in translation, difficulties with abstract concepts, the length of the questionnaire, and the items with a four-point Likert scale.
In the next phase, the psychometric properties of the Czech version of the CCQH questionnaire were verified within the framework of a mixed research design.
As part of the content validity testing, semi-structured interviews were conducted with pediatric experts. The tool was positively evaluated, especially for the very idea of creating a valid questionnaire for children. Experts are well aware that the opinions of children and parents can differ. However, according to them, the CCQH questionnaire is long and complex for young children and includes items contrary to the competence of nursing staff. The validity of the tool's content was assessed using the content validity index method with practitioners and confirmed the results on the difficulty of terminology and competency discrepancies.
The construct validity test of the Czech version of the questionnaire was carried out as part of a questionnaire survey of hospitalized children aged 7-11 years (n-239). The first results, focused on reliability, showed suitable properties of the tool. However, follow-up analyzes regarding the verification of the psychometric properties of the instrument showed a low validity of the instrument. The problem areas were identified, which confirmed the previous findings and provided more detailed information on the necessary changes to the tool.
The content analysis of the two open-ended items from CCQH showed that although hospitalized children tended to respond briefly, a rich insight into their experiences was obtained.
Based on the results of the questionnaire survey, the practical aspects of questionnaire administration were verified. Semi-structured interviews with hospitalized children showed the interpretation of current children's experience with selected areas of hospitalization related to the CCQH questionnaire. In general, the results of this phase showed that the negative experiences experienced by these children were often reported as situations they managed. The investigation confirmed the specific requirements for research investigations and researchers, especially aspects such as the credibility of the persons involved, the appropriate complexity of the questions, and the motivation to cooperate with the full concentration of the child's attention.
The findings related to the administration of the questionnaire confirmed the need to help children complete it, knowing the ris
Klíčová slova
CCQH, česká verze, dotazník, hospitalizované děti, kvalita péče, psychometrické vlastnosti
Klíčová slova v angličtině
CCQH, Czech version, questionnaire, hospitalized children, quality of care, psychometric properties
Zásady pro vypracování
-
Zásady pro vypracování
-
Seznam doporučené literatury
1. COMPARCINI, Dania, Valentina SIMONETTI, Marco TOMIETTO, Helena LEINO-KILPI, Tiina PELANDER a Giancarlo CICOLINI, 2018. Children's Perceptions About the Quality of Pediatric Nursing Care: A Large Multicenter Cross-Sectional Study. Journal of Nursing Scholarship [online]. 50(3), 287-295 [cit. 2022-10-30]. ISSN 15276546.
2. LOUREIRO, Fernanda, Beatriz RODRIGUES ARAÚJO a Zaida BORGES CHAREPE, 2019. Adaptation and Validation of the Instrument 'Children Care Quality at Hospital' for Portuguese. Aquichan [online]. 19(4), 1-13 [cit. 2022-10-30]. ISSN 16575997.
3. PELANDER T, LEINO-KILPI H a KATAJISTO J, 2009. The quality of paediatric nursing care: developing the Child Care Quality at Hospital instrument for children. Journal of Advanced Nursing [online]. 65(2), 443-453 [cit. 2018-01-25]. ISSN 03092402.
4. ČESKO, 2011. Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování. In: Sbírka zákonů České republiky. 2011, částka 131.
5. MANDYSOVÁ, Petra, 2019. Metody překladu a transkulturní validace zahraničních nástrojů. Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7560-269-5.
6. CHRÁSKA, Miroslav a Ilona KOČVAROVÁ, 2015. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. ISBN 978-80-7454-553-5.
7. VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ, 2021. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-4961-0.
Seznam doporučené literatury
1. COMPARCINI, Dania, Valentina SIMONETTI, Marco TOMIETTO, Helena LEINO-KILPI, Tiina PELANDER a Giancarlo CICOLINI, 2018. Children's Perceptions About the Quality of Pediatric Nursing Care: A Large Multicenter Cross-Sectional Study. Journal of Nursing Scholarship [online]. 50(3), 287-295 [cit. 2022-10-30]. ISSN 15276546.
2. LOUREIRO, Fernanda, Beatriz RODRIGUES ARAÚJO a Zaida BORGES CHAREPE, 2019. Adaptation and Validation of the Instrument 'Children Care Quality at Hospital' for Portuguese. Aquichan [online]. 19(4), 1-13 [cit. 2022-10-30]. ISSN 16575997.
3. PELANDER T, LEINO-KILPI H a KATAJISTO J, 2009. The quality of paediatric nursing care: developing the Child Care Quality at Hospital instrument for children. Journal of Advanced Nursing [online]. 65(2), 443-453 [cit. 2018-01-25]. ISSN 03092402.
4. ČESKO, 2011. Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování. In: Sbírka zákonů České republiky. 2011, částka 131.
5. MANDYSOVÁ, Petra, 2019. Metody překladu a transkulturní validace zahraničních nástrojů. Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7560-269-5.
6. CHRÁSKA, Miroslav a Ilona KOČVAROVÁ, 2015. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. ISBN 978-80-7454-553-5.
7. VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ, 2021. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-4961-0.