Tato práce se zabývá problematikou jízdy a postavení železničních vozidel v oblouku koleje a odporu z jízdy obloukem koleje. První část práce se věnuje teoretickému rozboru jízdy obloukem, popisem odporu při jízdě obloukem, popisem parametrů vozidla a trati majících vliv na odpor z jízdy obloukem. Dále je popsána Heumannova metoda, která se problematikou jízdy obloukem zabývá. V druhé části je popsán a znázorněn graficko-početní postup řešení postavení vozidla v oblouku koleje a zjištění velikostí řídících sil. Tato původní metoda rozšířena o numerickou metodu, pomocí níž jsme schopni zobrazovat závislost odporu z jízdy obloukem na požadovaných parametrech vozidla a trati.
Anotace v angličtině
This work deals with the issue of driving and the positioning of railway vehicles on curved tracks and the resistance of driving around curves. The first part of the work focuses on the theoretical analysis of driving around curves, describing the resistance encountered during curve driving, and outlining the parameters of the vehicle and track that affect the resistance of driving around curves. Additionally, the Heumann method, which deals with the issue of driving around curves, is described. In the second part, a graphical-computational procedure for solving the positioning of the vehicle on curved tracks and determining the magnitudes of the controlling forces is described and illustrated. This original method is expanded by a numerical method, through which we are able to display the dependence of the resistance of driving around curves on the desired parameters of the vehicle and track.
Klíčová slova
odpor z jízdy obloukem, Heumannova metoda, grafické řešení, numerické řešení, polohy podvozku, jízda obloukem
Tato práce se zabývá problematikou jízdy a postavení železničních vozidel v oblouku koleje a odporu z jízdy obloukem koleje. První část práce se věnuje teoretickému rozboru jízdy obloukem, popisem odporu při jízdě obloukem, popisem parametrů vozidla a trati majících vliv na odpor z jízdy obloukem. Dále je popsána Heumannova metoda, která se problematikou jízdy obloukem zabývá. V druhé části je popsán a znázorněn graficko-početní postup řešení postavení vozidla v oblouku koleje a zjištění velikostí řídících sil. Tato původní metoda rozšířena o numerickou metodu, pomocí níž jsme schopni zobrazovat závislost odporu z jízdy obloukem na požadovaných parametrech vozidla a trati.
Anotace v angličtině
This work deals with the issue of driving and the positioning of railway vehicles on curved tracks and the resistance of driving around curves. The first part of the work focuses on the theoretical analysis of driving around curves, describing the resistance encountered during curve driving, and outlining the parameters of the vehicle and track that affect the resistance of driving around curves. Additionally, the Heumann method, which deals with the issue of driving around curves, is described. In the second part, a graphical-computational procedure for solving the positioning of the vehicle on curved tracks and determining the magnitudes of the controlling forces is described and illustrated. This original method is expanded by a numerical method, through which we are able to display the dependence of the resistance of driving around curves on the desired parameters of the vehicle and track.
Klíčová slova
odpor z jízdy obloukem, Heumannova metoda, grafické řešení, numerické řešení, polohy podvozku, jízda obloukem
Pro různé hodnoty vybraných parametrů vozidla a trati vyhodnoťte pomocí Heumannovy metody odpor z jízdy obloukem. Posuďte vliv vybraných parametrů na tento odpor. Pro řešení zvolte vhodnou metodu.
Vypracujte:
Teoretický rozbor průjezdu vozidla obloukem.
Popis vybraných parametrů vozidla a trati ovlivňujících odpor z jízdy obloukem.
Vhodnou metodu řešení úlohy.
Vyšetření vlivu vybraných parametrů vozidla na odpor z jízdy obloukem včetně zohlednění parametrů trati.
Celkové zhodnocení vlivu vybraných parametrů vozidla a trati na odpor z jízdy obloukem.
Zásady pro vypracování
Pro různé hodnoty vybraných parametrů vozidla a trati vyhodnoťte pomocí Heumannovy metody odpor z jízdy obloukem. Posuďte vliv vybraných parametrů na tento odpor. Pro řešení zvolte vhodnou metodu.
Vypracujte:
Teoretický rozbor průjezdu vozidla obloukem.
Popis vybraných parametrů vozidla a trati ovlivňujících odpor z jízdy obloukem.
Vhodnou metodu řešení úlohy.
Vyšetření vlivu vybraných parametrů vozidla na odpor z jízdy obloukem včetně zohlednění parametrů trati.
Celkové zhodnocení vlivu vybraných parametrů vozidla a trati na odpor z jízdy obloukem.
Seznam doporučené literatury
[1] ZELENKA J., MICHÁLEK T., KOHOUT M. Trakční mechanika. 1. vydání, 104 s. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2018. ISBN 978-80-7560-175-9.
[2] IZER J., JANDA J., MARUNA Z., ZDRŮBEK S. Kolejové vozy: dodatek. 1. vydání, 87 s. Bratislava: ALFA, 1988.
[3] POHL R., NOVOTNÝ C. Železniční vozidla II. Uspořádání a stavba. 1. vydání, 360 s. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2003. ISBN 80-01-02690-6
Seznam doporučené literatury
[1] ZELENKA J., MICHÁLEK T., KOHOUT M. Trakční mechanika. 1. vydání, 104 s. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2018. ISBN 978-80-7560-175-9.
[2] IZER J., JANDA J., MARUNA Z., ZDRŮBEK S. Kolejové vozy: dodatek. 1. vydání, 87 s. Bratislava: ALFA, 1988.
[3] POHL R., NOVOTNÝ C. Železniční vozidla II. Uspořádání a stavba. 1. vydání, 360 s. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2003. ISBN 80-01-02690-6
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přednesl obhajobu bakalářské práce. Jeho projev byl velmi dobrý. Student dále zodpověděl všechny dotazy vedoucího práce, oponenta práce a členů komise.