Diplomová práce se zabývá interakcí vozidlo-kolej v podmínkách Čiernohronské elektrické železnice (ČHEŽ), tedy úzkorozchodné železnice s rozchodem koleje 760 mm. V práci jsou popsána vyšetřovaná úzkorozchodná vozidla s důrazem na pojezd a specifika úzkorozchodné dráhy, je provedena analýza průjezdu dvojkolí jednoduchou výhybkou a posouzení bezpečnosti proti vykolejení normálního a upraveného vozidla. Dále je uveden postup sestavení virtuálního modelu vozidel v programu Simpack a scénáře simulací na tratích ČHEŽ. Výsledky simulací jsou hodnoceny různými metodami s cílem predikovat opotřebení kol. Na závěr je z dosažených výsledků stanoveno doporučení pro provoz vyšetřovaných vozidel.
Anotace v angličtině
This thesis deals with vehicle/track interaction in conditions of Čierny Hron Electric Railway (ČHEŽ), i.e. a narrow-gauge railway with a track gauge of 760 mm. The thesis contains a description of the investigated vehicles with an emphasis on bogies and a particularities of the narrow-gauge railway; an analysis of passing of a wheelset through a single turnout as well as an assessment of safety against derailment of standard and modified vehicle are performed. The program Simpack was used for compilation of a virtual model of vehicles and realization of various simulation scenarios of vehicle run on the ČHEŽ tracks. The simulation results are evaluated by different methods in order to predict the wheel profile wear. At the end, a recommendation for operation of the vehicles is determined on basis of the achieved results.
Klíčová slova
úzkorozchodná dráha, bezpečnost proti vykolejení, simulace, opotřebení, jízdní obrys
Diplomová práce se zabývá interakcí vozidlo-kolej v podmínkách Čiernohronské elektrické železnice (ČHEŽ), tedy úzkorozchodné železnice s rozchodem koleje 760 mm. V práci jsou popsána vyšetřovaná úzkorozchodná vozidla s důrazem na pojezd a specifika úzkorozchodné dráhy, je provedena analýza průjezdu dvojkolí jednoduchou výhybkou a posouzení bezpečnosti proti vykolejení normálního a upraveného vozidla. Dále je uveden postup sestavení virtuálního modelu vozidel v programu Simpack a scénáře simulací na tratích ČHEŽ. Výsledky simulací jsou hodnoceny různými metodami s cílem predikovat opotřebení kol. Na závěr je z dosažených výsledků stanoveno doporučení pro provoz vyšetřovaných vozidel.
Anotace v angličtině
This thesis deals with vehicle/track interaction in conditions of Čierny Hron Electric Railway (ČHEŽ), i.e. a narrow-gauge railway with a track gauge of 760 mm. The thesis contains a description of the investigated vehicles with an emphasis on bogies and a particularities of the narrow-gauge railway; an analysis of passing of a wheelset through a single turnout as well as an assessment of safety against derailment of standard and modified vehicle are performed. The program Simpack was used for compilation of a virtual model of vehicles and realization of various simulation scenarios of vehicle run on the ČHEŽ tracks. The simulation results are evaluated by different methods in order to predict the wheel profile wear. At the end, a recommendation for operation of the vehicles is determined on basis of the achieved results.
Klíčová slova
úzkorozchodná dráha, bezpečnost proti vykolejení, simulace, opotřebení, jízdní obrys
Čiernohronská železnica (ČHŽ) je turistickou dráhou o rozchodu 760 mm. V současné době však existuje záměr na její začlenění do Integrovaného dopravního systému Banskobystrického samosprávného kraje, čemuž má předcházet zásadní modernizace trati spojená s elektrizací a případně i její rozšíření. Pro tyto účely získala ČHŽ v roce 2021 od švýcarské Waldenburgerbahn elektrické jednotky, sestávající z motorového a řídicího vozu a provozované původně na železniční síti s rozchodem koleje 750 mm. Cílem této práce je tak provést posouzení bezpečnosti provozu těchto vozidel na síti ČHŽ a zaměřit se na hodnocení opotřebení v kontaktu kolo-kolejnice ve zdejších provozních podmínkách.
Vypracujte:
teoretický rozbor podmínek interakce dvojkolí a koleje v podmínkách ČHEŽ (specifika rozchodu 760 mm, tolerance rozměrových parametrů, bezpečnost proti vykolejení);
posouzení bezpečnosti proti vykolejení upraveného řídicího vozu s dosazeným diesel-generátorem, určeného pro provoz na stávajících (neelektrifikovaných) tratích;
výpočtový model pro simulaci jízdy vozidla elektrické jednotky obloukem koleje;
zhodnocení výsledků simulačních výpočtů vybraných scénářů jízdy vozidla obloukem koleje, provedených za účelem hodnocení opotřebení kol a kolejnic;
doporučení pro provoz vozidel ve vztahu k opotřebení kol a kolejnic.
Zásady pro vypracování
Čiernohronská železnica (ČHŽ) je turistickou dráhou o rozchodu 760 mm. V současné době však existuje záměr na její začlenění do Integrovaného dopravního systému Banskobystrického samosprávného kraje, čemuž má předcházet zásadní modernizace trati spojená s elektrizací a případně i její rozšíření. Pro tyto účely získala ČHŽ v roce 2021 od švýcarské Waldenburgerbahn elektrické jednotky, sestávající z motorového a řídicího vozu a provozované původně na železniční síti s rozchodem koleje 750 mm. Cílem této práce je tak provést posouzení bezpečnosti provozu těchto vozidel na síti ČHŽ a zaměřit se na hodnocení opotřebení v kontaktu kolo-kolejnice ve zdejších provozních podmínkách.
Vypracujte:
teoretický rozbor podmínek interakce dvojkolí a koleje v podmínkách ČHEŽ (specifika rozchodu 760 mm, tolerance rozměrových parametrů, bezpečnost proti vykolejení);
posouzení bezpečnosti proti vykolejení upraveného řídicího vozu s dosazeným diesel-generátorem, určeného pro provoz na stávajících (neelektrifikovaných) tratích;
výpočtový model pro simulaci jízdy vozidla elektrické jednotky obloukem koleje;
zhodnocení výsledků simulačních výpočtů vybraných scénářů jízdy vozidla obloukem koleje, provedených za účelem hodnocení opotřebení kol a kolejnic;
doporučení pro provoz vozidel ve vztahu k opotřebení kol a kolejnic.
Seznam doporučené literatury
[1]\matsymb{,}ZELENKA J., MICHÁLEK T.: Teorie vozidel. 1. vydání, 78 s. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2013. ISBN 978-80-7395-652-3.