Diplomová práce se zabývá etikou předoperační péče ve výuce praktických sester na konkrétní
škole, Střední zdravotnické škole SZŠ - EA Náchod.
V teoretické části jsou popsány základní definice obecné a aplikované etiky, čtyři principy
biomedicínské etiky a etiky ctností v rozsahu, který by měli budoucí praktické sestry znát
a aplikovat v praxi. Dále je zmapován současný stav výuky etiky na SZŠ - EA Náchod
a učebních textů o etice v předoperační péči v učebnicích pro střední zdravotnické školy, kde
převládá výuka etiky podle Etického kodexu ICN.
V praktické části je popsána metodika a jsou zde vyhodnocena data získaná pomocí
polostrukturovaných rozhovorů s žáky školy. Cílem výzkumného šetření je zjistit, jak vnímají
žáci SZŠ - EA Náchod výuku etiky především podle Etického kodexu ICN a zda je podle nich
dostatečnou etickou průpravou pro výkon povolání ve srovnání se výukou čtyř principů
biomedicínské etiky. Na základě získaných dat od participantů jsou navržena doporučení.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the ethics of preoperative care in the education of practical nurses at
a specific school, the Secondary Medical School of SZŠ - EA Náchod. In the theoretical part,
basic definitions of general and applied ethics, the four principles of biomedical ethics, and the
ethics of virtues are described to the extent that future practical nurses should know and apply
in practice. Furthermore, the current state of ethics education at SZŠ - EA Náchod and teaching
texts on ethics in preoperative care in textbooks for secondary medical schools are mapped,
where the teaching of ethics according to the Ethical Code ICN prevails. The practical part
describes the methodology, and the data obtained from semi-structured interviews with school
students are evaluated. The aim of the research was to find out how students perceive the
teaching of ethics according to the Ethical Code ICN at SZŠ - EA Náchod and whether it is
sufficient ethical training for the profession compared to the teaching of the four principles of
biomedical ethics. Based on the data obtained from the participants, recommendations are
suggested.
Ethics, ethical code, four principles of medical ethics, education, practical nurse, preoperative
care.
Rozsah průvodní práce
82
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá etikou předoperační péče ve výuce praktických sester na konkrétní
škole, Střední zdravotnické škole SZŠ - EA Náchod.
V teoretické části jsou popsány základní definice obecné a aplikované etiky, čtyři principy
biomedicínské etiky a etiky ctností v rozsahu, který by měli budoucí praktické sestry znát
a aplikovat v praxi. Dále je zmapován současný stav výuky etiky na SZŠ - EA Náchod
a učebních textů o etice v předoperační péči v učebnicích pro střední zdravotnické školy, kde
převládá výuka etiky podle Etického kodexu ICN.
V praktické části je popsána metodika a jsou zde vyhodnocena data získaná pomocí
polostrukturovaných rozhovorů s žáky školy. Cílem výzkumného šetření je zjistit, jak vnímají
žáci SZŠ - EA Náchod výuku etiky především podle Etického kodexu ICN a zda je podle nich
dostatečnou etickou průpravou pro výkon povolání ve srovnání se výukou čtyř principů
biomedicínské etiky. Na základě získaných dat od participantů jsou navržena doporučení.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the ethics of preoperative care in the education of practical nurses at
a specific school, the Secondary Medical School of SZŠ - EA Náchod. In the theoretical part,
basic definitions of general and applied ethics, the four principles of biomedical ethics, and the
ethics of virtues are described to the extent that future practical nurses should know and apply
in practice. Furthermore, the current state of ethics education at SZŠ - EA Náchod and teaching
texts on ethics in preoperative care in textbooks for secondary medical schools are mapped,
where the teaching of ethics according to the Ethical Code ICN prevails. The practical part
describes the methodology, and the data obtained from semi-structured interviews with school
students are evaluated. The aim of the research was to find out how students perceive the
teaching of ethics according to the Ethical Code ICN at SZŠ - EA Náchod and whether it is
sufficient ethical training for the profession compared to the teaching of the four principles of
biomedical ethics. Based on the data obtained from the participants, recommendations are
suggested.
Ethics, ethical code, four principles of medical ethics, education, practical nurse, preoperative
care.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanové metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanové metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. 2015. Lékařská etika. Čtvrté, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Galén, [2015]. ISBN 978-80-7492-204-6.
KUTNOHORSKÁ, Jana. 2007, Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-2069-2.
PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. c 2011 Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-247-3976-2.
SLÁDEK, Karel. 2021, Spiritualita lékaře a bioetika. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton. ISBN 978-80-7553-966-3.
VÁCHA, Marek Orko, Radana KÖNIGOVÁ a Miloš MAUER. 2012, Základy moderní lékařské etiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-780-0.
WICHSOVÁ, Jana 2009. Důstojnost pacienta v Etickém kodexu sester a v praxi. Praha. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra řízení a supervize v soc. a zdrav. organizacích. Vedoucí práce Haškovcová, Helena.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. 2015. Lékařská etika. Čtvrté, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Galén, [2015]. ISBN 978-80-7492-204-6.
KUTNOHORSKÁ, Jana. 2007, Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-2069-2.
PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. c 2011 Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-247-3976-2.
SLÁDEK, Karel. 2021, Spiritualita lékaře a bioetika. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton. ISBN 978-80-7553-966-3.
VÁCHA, Marek Orko, Radana KÖNIGOVÁ a Miloš MAUER. 2012, Základy moderní lékařské etiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-780-0.
WICHSOVÁ, Jana 2009. Důstojnost pacienta v Etickém kodexu sester a v praxi. Praha. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra řízení a supervize v soc. a zdrav. organizacích. Vedoucí práce Haškovcová, Helena.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student/ka úspěšně obhájil/a diplomovou práci, odpověděl/a na doplňující otázky oponenta.