Teoretická část této bakalářské práce s názvem "Násilí na vybraném psychiatrickém pracovišti
z pohledu všeobecných sester" vysvětluje význam termínů druhů násilí, agresivních pacientů, zabezpečení bezpečného prostředí a několik onemocnění psychiatrického spektra s výskytem agresivního jednání. Dále se zabývá vhodnou komunikací (deeskalací) s agresivním pacientem
a zvládání těchto technik u pacientů s psychiatrickou diagnózou v souvislosti s vystupňovaným projevem násilného chování ve zdravotnickém zařízení. Hlavním cílem praktické části je získat přehled o výskytu agresivního chování na psychiatrickém pracovišti a zjistit úroveň spolupráce s ostatními členy personálu na daném pracovišti při zvládání agresivního pacienta z pohledu všeobecných sester.
Dotazníkového šetření v praktické části této bakalářské práce se celkem zúčastnilo 51 respondentů a do průzkumu jich mohlo být zařazeno všech 51. Z analýzy dat vychází, že 15 stávajících všeobecných sester, v procentuálním vyjádření to je 29 %, bylo napadeno agresivním pacientem v rámci výkonu svého povolání. Dvě sestry zůstaly v důsledku fyzického napadení pacientem
na dlouhodobé pracovní neschopnosti. Proto je třeba se touto problematikou zabývat a řešit násilí páchané ze strany pacienta na zdravotnickém personálu i do budoucna.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this bachelor's thesis entitled "Violence at a selected psychiatric workplace from the perspective of general nurses" explains the meaning of the terms such as violence, aggressive patients, ensuring a safe environment and several diseases of the psychiatric spectrum with the occurrence of aggressive behaviour. It also deals with appropriate communication (de-escalation), how to deal with an aggressive patient and the management of these techniques in patients with a psychiatric diagnosis in connection with the escalated manifestation of violent behaviour in a medical facility. The main goal of the practical part is to obtain an overview of the occurrence of aggressive behaviour in a psychiatric workplace and to find out the level of cooperation with other staff members at the given workplace in managing an aggressive patient from the perspective of general nurses.
Fifty-one respondents participated in the questionnaire survey in the practical part of this bachelor's thesis, and all fifty-one could be included in the survey. The data analysis shows that 15 existing general nurses, in percentage terms it is 29 %, were attacked by an aggressive patient during work. Two nurses were left on long-term disability as a result of a physical assault by
a patient. Therefore, it is necessary to deal with this issue and solve the violence perpetrated by the patient on the medical staff in the future as well.
Klíčová slova
Násilí, komunikace, agresivní pacient
Klíčová slova v angličtině
Violence, communication, aggressive patient
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část této bakalářské práce s názvem "Násilí na vybraném psychiatrickém pracovišti
z pohledu všeobecných sester" vysvětluje význam termínů druhů násilí, agresivních pacientů, zabezpečení bezpečného prostředí a několik onemocnění psychiatrického spektra s výskytem agresivního jednání. Dále se zabývá vhodnou komunikací (deeskalací) s agresivním pacientem
a zvládání těchto technik u pacientů s psychiatrickou diagnózou v souvislosti s vystupňovaným projevem násilného chování ve zdravotnickém zařízení. Hlavním cílem praktické části je získat přehled o výskytu agresivního chování na psychiatrickém pracovišti a zjistit úroveň spolupráce s ostatními členy personálu na daném pracovišti při zvládání agresivního pacienta z pohledu všeobecných sester.
Dotazníkového šetření v praktické části této bakalářské práce se celkem zúčastnilo 51 respondentů a do průzkumu jich mohlo být zařazeno všech 51. Z analýzy dat vychází, že 15 stávajících všeobecných sester, v procentuálním vyjádření to je 29 %, bylo napadeno agresivním pacientem v rámci výkonu svého povolání. Dvě sestry zůstaly v důsledku fyzického napadení pacientem
na dlouhodobé pracovní neschopnosti. Proto je třeba se touto problematikou zabývat a řešit násilí páchané ze strany pacienta na zdravotnickém personálu i do budoucna.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this bachelor's thesis entitled "Violence at a selected psychiatric workplace from the perspective of general nurses" explains the meaning of the terms such as violence, aggressive patients, ensuring a safe environment and several diseases of the psychiatric spectrum with the occurrence of aggressive behaviour. It also deals with appropriate communication (de-escalation), how to deal with an aggressive patient and the management of these techniques in patients with a psychiatric diagnosis in connection with the escalated manifestation of violent behaviour in a medical facility. The main goal of the practical part is to obtain an overview of the occurrence of aggressive behaviour in a psychiatric workplace and to find out the level of cooperation with other staff members at the given workplace in managing an aggressive patient from the perspective of general nurses.
Fifty-one respondents participated in the questionnaire survey in the practical part of this bachelor's thesis, and all fifty-one could be included in the survey. The data analysis shows that 15 existing general nurses, in percentage terms it is 29 %, were attacked by an aggressive patient during work. Two nurses were left on long-term disability as a result of a physical assault by
a patient. Therefore, it is necessary to deal with this issue and solve the violence perpetrated by the patient on the medical staff in the future as well.
Klíčová slova
Násilí, komunikace, agresivní pacient
Klíčová slova v angličtině
Violence, communication, aggressive patient
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
HOSÁK, Ladislav, Michal HRDLIČKA a Jan LIBIGER. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2998-8.
LÁTALOVÁ, Klára. Agresivita v psychiatrii. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4454-4.
OCISKOVÁ, Marie a Ján PRAŠKO. Stigmatizace a sebestigmatizace u psychických poruch. Praha: Grada Publishing, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5199-3.
PAPEŽOVÁ, Hana. Naléhavé stavy v psychiatrii. Praha: Maxdorf, 2014. Jessenius. ISBN 978-80-7345-425-8.
PETR, Tomáš a Eva MARKOVÁ. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada, 2014. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-4236-6.
PRAŠKO, Ján a Klára LÁTALOVÁ. Psychiatrie v primární péči. Praha: Mladá fronta, 2013. Edice postgraduální medicíny. ISBN 978-80-204-2798-4.
Seznam doporučené literatury
HOSÁK, Ladislav, Michal HRDLIČKA a Jan LIBIGER. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2998-8.
LÁTALOVÁ, Klára. Agresivita v psychiatrii. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4454-4.
OCISKOVÁ, Marie a Ján PRAŠKO. Stigmatizace a sebestigmatizace u psychických poruch. Praha: Grada Publishing, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5199-3.
PAPEŽOVÁ, Hana. Naléhavé stavy v psychiatrii. Praha: Maxdorf, 2014. Jessenius. ISBN 978-80-7345-425-8.
PETR, Tomáš a Eva MARKOVÁ. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada, 2014. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-4236-6.
PRAŠKO, Ján a Klára LÁTALOVÁ. Psychiatrie v primární péči. Praha: Mladá fronta, 2013. Edice postgraduální medicíny. ISBN 978-80-204-2798-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
tudent/ka úspěšně obhájil/a bakalářskou práci, odpověděl/a na doplňující otázky oponenta.