Cílem bakalářské práce je zmapovat a definovat, jakou roli sehrává v procesu integrace ukrajinských dětí do majoritní české společnosti veřejný školní systém. Tento výzkum reaguje na aktuální dění týkající se pomoci válečným utečencům, kteří byli donuceni opustit své domovy v důsledku vypuknutí válečného konfliktu mezi Ruskou federací a Ukrajinskou republikou. Primární terén pro tento smíšený výzkum bude představoval systém základních škol na Pardubicku. Další skupinu respondentů budou představovat rodiče žáků, kteří tyto školy navštěvují, dále pak také zaměstnanci a klienti neziskové organizace Kalyna. V práci budou využity koncepty antropologie migrace, veřejné politiky měst a neziskových organizací. Cílem výzkumu bude především analyzovat proces začleňování ukrajinských žáků a zkoumat případné bariéry, výzvy a potenciály, které tuto integraci ovlivňují pomocí dat získaných z dotazníku a polostrukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to map and define the role of the public school system in the process of integration of Ukrainian children into the majority Czech society. This research responds to the current developments concerning the assistance to war refugees who were forced to leave their homes as a result of the outbreak of the war between the Russian Federation and the Republic of Ukraine. The primary field for this mixed-method research will be the primary school system in Pardubice region. Another group of respondents will be parents of pupils attending these schools, as well as employees and clients of the non-profit organization Kalyna. The thesis will use the concepts of anthropology of migration, urban public policy, and non-profit making organizations. The main aim of the research will be to analyze the process of integration of Ukrainian pupils and to explore barriers, challenges and potentials that affect this integration using data collected from a questionnaire and semi-structured interviews.
Klíčová slova
integrace ukrajinských žáků, český veřejný školní systém, neziskové organizace, antropologie migrace
Klíčová slova v angličtině
integration of Ukrainian students, Czech public school system, Non-Profit Organizations, anthropology of migration
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zmapovat a definovat, jakou roli sehrává v procesu integrace ukrajinských dětí do majoritní české společnosti veřejný školní systém. Tento výzkum reaguje na aktuální dění týkající se pomoci válečným utečencům, kteří byli donuceni opustit své domovy v důsledku vypuknutí válečného konfliktu mezi Ruskou federací a Ukrajinskou republikou. Primární terén pro tento smíšený výzkum bude představoval systém základních škol na Pardubicku. Další skupinu respondentů budou představovat rodiče žáků, kteří tyto školy navštěvují, dále pak také zaměstnanci a klienti neziskové organizace Kalyna. V práci budou využity koncepty antropologie migrace, veřejné politiky měst a neziskových organizací. Cílem výzkumu bude především analyzovat proces začleňování ukrajinských žáků a zkoumat případné bariéry, výzvy a potenciály, které tuto integraci ovlivňují pomocí dat získaných z dotazníku a polostrukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to map and define the role of the public school system in the process of integration of Ukrainian children into the majority Czech society. This research responds to the current developments concerning the assistance to war refugees who were forced to leave their homes as a result of the outbreak of the war between the Russian Federation and the Republic of Ukraine. The primary field for this mixed-method research will be the primary school system in Pardubice region. Another group of respondents will be parents of pupils attending these schools, as well as employees and clients of the non-profit organization Kalyna. The thesis will use the concepts of anthropology of migration, urban public policy, and non-profit making organizations. The main aim of the research will be to analyze the process of integration of Ukrainian pupils and to explore barriers, challenges and potentials that affect this integration using data collected from a questionnaire and semi-structured interviews.
Klíčová slova
integrace ukrajinských žáků, český veřejný školní systém, neziskové organizace, antropologie migrace
Klíčová slova v angličtině
integration of Ukrainian students, Czech public school system, Non-Profit Organizations, anthropology of migration
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat a definovat, jakou roli sehrává v (ne)úspěšné integraci ukrajinských dětí do majoritní české společnosti veřejný školní systém. Tento výzkum reaguje na aktuální dění týkající se pomoci válečným utečencům, kteří byli donuceni opustit své domovy v důsledku vypuknutí válečného konfliktu mezi Ruskou federací a Ukrajinskou republikou. Primární terén pro tento smíšený výzkum bude představovat systém základních škol na Pardubicku. Dílčí skupiny informantů budou rodiče žáků, kteří tyto školy navštěvují, dále pak také zaměstnanci a klienti neziskové organizace Kalyna a pracovníci základních škol. V práci budou využity koncepty antropologie migrace, veřejné politiky měst a neziskových organizací. Cílem výzkumu bude na základě získaných dat analyzovat proces začleňování ukrajinských žáků a zkoumat případné bariéry, výzvy a potenciály, které tuto integraci ovlivňují.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat a definovat, jakou roli sehrává v (ne)úspěšné integraci ukrajinských dětí do majoritní české společnosti veřejný školní systém. Tento výzkum reaguje na aktuální dění týkající se pomoci válečným utečencům, kteří byli donuceni opustit své domovy v důsledku vypuknutí válečného konfliktu mezi Ruskou federací a Ukrajinskou republikou. Primární terén pro tento smíšený výzkum bude představovat systém základních škol na Pardubicku. Dílčí skupiny informantů budou rodiče žáků, kteří tyto školy navštěvují, dále pak také zaměstnanci a klienti neziskové organizace Kalyna a pracovníci základních škol. V práci budou využity koncepty antropologie migrace, veřejné politiky měst a neziskových organizací. Cílem výzkumu bude na základě získaných dat analyzovat proces začleňování ukrajinských žáků a zkoumat případné bariéry, výzvy a potenciály, které tuto integraci ovlivňují.
Seznam doporučené literatury
Bačáková, M. 2011. Uprchlíci a vzdělávání: děti-uprchlíci na českých školách & jazyková výuka v SIP, Praha: Úřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky.
Jirka, L., Y. Leontiyeva 2022. Transnacionalismus, integrace a identifikace: Diskuse o proměnlivosti a dynamice sociálních procesů na příkladu studentské migrace z Ukrajiny, Sociologický časopis= Czech sociological review 58 (1): 29-51.
Lanovyk, B. D. (kol.) 1999. Ukrajins’ka emihracija: vid mynuvšyny do s’ohodenňa, Ternopiľ.
Novotná H., O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.) 2019. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy.
NPI 2023. Základní informace ke vzdělávacímu systému Ukrajiny. Dostupné z: Základní informace ke vzdělávacímu systému Ukrajiny (npi.cz)
Stark, O., J.E. Tylor 1991. Migration Incentives, Migration Types: The Role of Relative Deprivation. The Economic Journal 408: 1163-1178.
Titěrová, K. (kol.) 2023. Děti s OMJ=vícejazyčné děti. Inkluzivní škola.cz. Dostupné z: Děti a žáci s OMJ | Inkluzivní škola (inkluzivniskola.cz)
Uherek, Z., Z. Korecká, T. Pojarová. (kol.) 2008. Cizinecké komunity z antropologické perspektivy: vybrané případy významných imigračních skupin v České republice. Praha: Etnologický ústav AV ČR.
Seznam doporučené literatury
Bačáková, M. 2011. Uprchlíci a vzdělávání: děti-uprchlíci na českých školách & jazyková výuka v SIP, Praha: Úřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky.
Jirka, L., Y. Leontiyeva 2022. Transnacionalismus, integrace a identifikace: Diskuse o proměnlivosti a dynamice sociálních procesů na příkladu studentské migrace z Ukrajiny, Sociologický časopis= Czech sociological review 58 (1): 29-51.
Lanovyk, B. D. (kol.) 1999. Ukrajins’ka emihracija: vid mynuvšyny do s’ohodenňa, Ternopiľ.
Novotná H., O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.) 2019. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy.
NPI 2023. Základní informace ke vzdělávacímu systému Ukrajiny. Dostupné z: Základní informace ke vzdělávacímu systému Ukrajiny (npi.cz)
Stark, O., J.E. Tylor 1991. Migration Incentives, Migration Types: The Role of Relative Deprivation. The Economic Journal 408: 1163-1178.
Titěrová, K. (kol.) 2023. Děti s OMJ=vícejazyčné děti. Inkluzivní škola.cz. Dostupné z: Děti a žáci s OMJ | Inkluzivní škola (inkluzivniskola.cz)
Uherek, Z., Z. Korecká, T. Pojarová. (kol.) 2008. Cizinecké komunity z antropologické perspektivy: vybrané případy významných imigračních skupin v České republice. Praha: Etnologický ústav AV ČR.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou BP, cíle, metody a zjištění, poté byly shrnuty oba posudky a proběhla diskuse s komisí. Studentka odpovídala na všechny položené otázky. Komise se shodla na hodnocení a přiklonila se k hodnocení A.