Tato práce se zabývá fenoménem parfémů. Zaměřuje se na parfém jako prvek kultury - vjakém smyslu se jedná o sociální konstrukt a jakými způsoby jsou parfémy vkonkrétní kultuře prezentovány. Součástí práce je výzkum v podobě polostrukturovaných rozhovorů s lidmi pracujících voboru a s lidmi, co se ve světě parfémů pohybují jako spotřebitelé. Práce je dále založena na terénním výzkumu, uskutečněným mezi zákazníky ve vybrané parfumerii. Vpráci jsou využity koncepty především antropologie smyslů se zaměřením na čich a vůně v podobě parfémů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the phenomenon of perfume. It focuses on perfume as an element of culture - in what sense it is a social construct and in what ways is perfume presented in a particular culture. The work includes research in the form of semi-structured interviews with people working in the industry and with people who are consumers in the world of perfume. The thesis is also based on field research conducted among customers in a selected perfumery. The thesis uses concepts primarily from the anthropology of the senses, focusing on the sense of smell and scent in the form of perfume.
Tato práce se zabývá fenoménem parfémů. Zaměřuje se na parfém jako prvek kultury - vjakém smyslu se jedná o sociální konstrukt a jakými způsoby jsou parfémy vkonkrétní kultuře prezentovány. Součástí práce je výzkum v podobě polostrukturovaných rozhovorů s lidmi pracujících voboru a s lidmi, co se ve světě parfémů pohybují jako spotřebitelé. Práce je dále založena na terénním výzkumu, uskutečněným mezi zákazníky ve vybrané parfumerii. Vpráci jsou využity koncepty především antropologie smyslů se zaměřením na čich a vůně v podobě parfémů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the phenomenon of perfume. It focuses on perfume as an element of culture - in what sense it is a social construct and in what ways is perfume presented in a particular culture. The work includes research in the form of semi-structured interviews with people working in the industry and with people who are consumers in the world of perfume. The thesis is also based on field research conducted among customers in a selected perfumery. The thesis uses concepts primarily from the anthropology of the senses, focusing on the sense of smell and scent in the form of perfume.
Studentka se ve své práci bude zabývat fenoménem parfémů. Na rozdíl od vjemů zachycených některými ostatními smysly, představuje vůně složitě reprodukovatelný jev. Cílem této práce bude zaměřit se na parfém jako prvek kultury – v jakém smyslu se jedná o sociální konstrukt a jakými způsoby jsou parfémy v konkrétní kultuře prezentovány. K získání těchto dat provede studentka polostrukturované rozhovory s lidmi pracujícími v oboru a s lidmi, co se ve světě parfémů pohybují jako spotřebitelé. Práce bude dále založena na terénním výzkumu, který studentka uskuteční mezi zákazníky ve vybrané parfumerii. V práci budou využity koncepty především antropologie smyslů se zaměřením na čich a vůně v podobě parfémů.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své práci bude zabývat fenoménem parfémů. Na rozdíl od vjemů zachycených některými ostatními smysly, představuje vůně složitě reprodukovatelný jev. Cílem této práce bude zaměřit se na parfém jako prvek kultury – v jakém smyslu se jedná o sociální konstrukt a jakými způsoby jsou parfémy v konkrétní kultuře prezentovány. K získání těchto dat provede studentka polostrukturované rozhovory s lidmi pracujícími v oboru a s lidmi, co se ve světě parfémů pohybují jako spotřebitelé. Práce bude dále založena na terénním výzkumu, který studentka uskuteční mezi zákazníky ve vybrané parfumerii. V práci budou využity koncepty především antropologie smyslů se zaměřením na čich a vůně v podobě parfémů.
Seznam doporučené literatury
Classen, C. 1997. Foundations for an Anthropology of the Senses. International Social Science Journal 153: 401-412. New Jersey: Wiley.
Classen, C. 1992. The Odor of the Other: Olfactory Symbolism and Cultural Categories. Ethos 20: 133-166. New Jersey: Wiley.
Drobnick, J. (ed.) 2006. The Smell Culture Reader. Oxford: Berg.
Gell, A. 1977. Magic, Perfume, Dream, in L. Ioan (ed.), Symbols and Sentiments: Cross-culturalStudies in Symbolism, 25-38. London: Academic Press.
Goody, J. 2002. The Anthropology of the Senses and Sensations. La Ricerca Folklorica 45: 17-28. Brescia: Grafo.
Horský, J., L. Martinec Nováková, V. Pokorný (eds.) 2019. Antropologie smyslů. Praha: Togga.
Howes, D. (ed.) 2006. Empire of the Senses: The Sensual Culture Reader. Oxford: Berg.
Moeran, B. 2007. Marketing scents and the anthropology of smell. Social anthropology 2: 153-168. New Jersey: Wiley.
Novotná, H., O. Špaček, M. Šťovíčková 2019. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.
Pink, S. 2009. Doing Sensory Ethnography. London: Sage.
Soukup, M. (ed.) 2014. Tělo: čichat, česat, hmatat, propichovat, řezat. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Seznam doporučené literatury
Classen, C. 1997. Foundations for an Anthropology of the Senses. International Social Science Journal 153: 401-412. New Jersey: Wiley.
Classen, C. 1992. The Odor of the Other: Olfactory Symbolism and Cultural Categories. Ethos 20: 133-166. New Jersey: Wiley.
Drobnick, J. (ed.) 2006. The Smell Culture Reader. Oxford: Berg.
Gell, A. 1977. Magic, Perfume, Dream, in L. Ioan (ed.), Symbols and Sentiments: Cross-culturalStudies in Symbolism, 25-38. London: Academic Press.
Goody, J. 2002. The Anthropology of the Senses and Sensations. La Ricerca Folklorica 45: 17-28. Brescia: Grafo.
Horský, J., L. Martinec Nováková, V. Pokorný (eds.) 2019. Antropologie smyslů. Praha: Togga.
Howes, D. (ed.) 2006. Empire of the Senses: The Sensual Culture Reader. Oxford: Berg.
Moeran, B. 2007. Marketing scents and the anthropology of smell. Social anthropology 2: 153-168. New Jersey: Wiley.
Novotná, H., O. Špaček, M. Šťovíčková 2019. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.
Pink, S. 2009. Doing Sensory Ethnography. London: Sage.
Soukup, M. (ed.) 2014. Tělo: čichat, česat, hmatat, propichovat, řezat. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila základní metodologické postupy a teoretické základy svého etnografického výzkumu. Byly přečteny posudky vedoucího práce a oponenta, na jejichž základě proběhla vědecká diskuse o zvoleném tématu. Práce byla navržena na cenu děkanu 1. stupně.